Финансовата индустрия е най-активната при преминаването към дигитални технологии. Близо 90% от компаниите за финансови услуги са започнали дигитални трансформации. Това показва анализ на японската компания Fujitsu сред 1 535 бизнес лидери от различни сектори на икономиката в 16 държави.
Според експертите се очертава се нова тенденция в сектора на банковите услуги, а именно на навлизане на компании от други сектори на икономиката в този бранш. Това са например технологични стартъпи, търговци на дребно и дори телекомуникационни компании. Всички те създават услуги, които досега са били традиционно предлагани от банките.
Изследването очертава пет основни течения, които преобразяват банковите услуги. На първо място това постига "Engagement banking" или добавянето на банкови услуги към ежедневните услуги, които гражданите и бизнеса ползват, предава Банкеръ. Друга "мода" в сектора вкарва т.нар. "Platform banking", чрез който се осигуряват гъвкави и евтини банкови платформи и процеси за компании, които предлагат финансови услуги на крайни потребители.
На следващо място се нарежда процесът "Technology banking", който значително преобразува оперативните процеси на банките чрез използване на нови технологии, предимно чрез изкуствен интелект.
Подкрепа на икономически инициативи за включване на хората в икономиката на споделянето чрез използване на блокчейн вече осигурява "Social banking". Новост е и популярната като "Inclusive banking" тенденция, а именно - осигуряване на финансови услуги за слоеве на обществото, които досега са нямали достъп до тях.
И не на последно място - докладът ясно идентифицира формите на трансформация на банковия бизнес, които при традиционните банки дават възможност за използване на дигиталните технологии за преобразуване на техния бизнес модел. Според Fujitsu, тази трансформация вероятно ще приеме някоя от следните три форми.
Финансовите институции биха могли да преминат към бизнес модел, при който без да се променя радикално настоящият им бизнес се използват дигитални технологии. По този начин биха могли значително да се подобрят изживяването на клиентите, усещането им за стойност и тяхното удобство чрез предоставянето на по-ефикасни и качествени услуги, посочват от японската компания.
Друг вариант пред банките е прилагането на бизнес модел, основан на управлението на оперативни процеси и функционалности чрез компютърни приложения.
Възможен е разбира се и бизнес модел, специализиран в предоставянето на услуги в директен контакт с клиентите чрез използването на дигитални канали и банкови клонове, но чрез закупуването на функционалност и банкова платформа, предоставени от други банки.
Още от категорията
Рекордни цени на маслото в Европа