В типичен ден река Рейн в Германия е доста натоварена: фериботът на Кевин Клипс, превозващ автомобили, се бори за място с баржи, носещи суровини за фабриките на юг и германски стоки до пристанищата край Северно море, както и туристически лодки, запътващи се към близките средновековни замъци, пише Bloomberg, цитирани от Money.bg
След продължителна суша през лятото натовареният трафик по реката в една от найплитките точки край Кауб спря изцяло за почти месец през миналата година, запушвайки важната транспортна артерия. Като резултат индустриалната машина на Германия забави ход, помагайки за забавянето и на икономическия растеж през третото и четвърто тримесечие на миналата година. И се превърна в последния пример за това как развитите индустриални икономики все повече трябва да се справят с ефектите от глобалното затопляне.
"Вижда се как нивото на водата намалява всяка година", казва Клипс, който е добавил допълнително флотационно оборудване, за да може отново да прекосява реката. "Плашещо е да гледаш как се променя климата". Извираща високо в швейцарските Алпи, Рейн преминава почти 1 300 км през индустриалните зони на Швейцария, Германия и Холандия преди да се влее в морето при Ротердам, най-голямото европейско пристанище.
Ниво на река Рейн и дългосрочна тенденция Реката служи като ключов канал за производители като Daimler, Robert Bosch и Bayer. Когато плитките води спряха доставките през лятото, производителят на стомана Thyssenkrupp AG бе принуден да забави доставки до компании като Volkswagen. Ограниченията пък костваха на BASF около €250 милиона, тъй като накараха производителя на химикали да използва по-скъп транспорт. В скорошно интервю главният изпълнителен директор Мартин Брюдермюлер призова за големи инвестиции като язовири, които могат да изпуснат огромно количество вода наведнъж, за да се осигури възможност за плаване.
"Вече виждаме ефекта върху националния икономически растеж", казва Оливър Ракау, главен икономист за Германия в Oxford Economics. "Проблемът е свързан с глобалното затопляне и може да се случи отново".
Дълбочината на водите, която достигна 12-годишно дъно при Кауб през по-голямата част от второто полугодие на 2018 г., спря преминаването на баржи с месеци. Лодките, които обикновено пренасят по над 18 хил. барела дизел всяка, не можеха да наплънят целия си капацитет почти до края на декември, а променящото се ниво на реката продължава да влияе на активността и през януари, според Riverlake Barging.
Бензиностанциите в Баден-Вюртемберг пресъхнаха през лятото заради проблеми с доставките, което доведе до отварянето на резервите в Швейцария и Германия. Цените на природния газ в Европа подскочиха с 13 процента през Ноември, след като централите увеличиха работата на газовите генератори заради проблеми с доставките на въглища. Дори и с мрежата от пътища и жп-линии на Германия, Рейн е непобедим транспортен коридор. Баржите могат да пренасят до пет пъти собственото си тегло, което ги прави и евтини. Доставката от Ротердам до Базел струва с около 40% по-евтино от жп-транспорта, според Германският федерален институт по хидрология.В Кауб местните забелязват все по-ниските нива на реката и са притеснени от идващото през следващите години.
"Смятам, че ще имаме проблеми все по-често", казва Клипс, ветеран в транспорта по Рейн от 15 години.