Общинските съветници не могат да заемат щатни длъжности в съответната общинска администрация. Това гласи Чл. 18 ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет в Пловдив.
Практика е във всички общински администрации в страната общинските съветници да не могат да работят в съответната община на щат. Законът допуска да се работи на публичен пост, когато става въпрос за държавно звено или общинска администрация в друго населено място.
Обикновено общинарите от управляващата партия заемат постове в местните държавни структури, като по този начин цялата власт се концентрира в ръцете на малцина. Така беше и през миналия мандат, когато шефовете на пловдивските клонове на НЕК, ВиК, НКЖИ, Държавния тотализатор бяха общински съветници от ГЕРБ. Други заемаха други постове из администрацията в държавните органи.
В новия мандат от 17 светници на ГЕРБ шестима заемат държавен пост, а при избирането им трима бяха с длъжности в общинските звена. Ангел Славов бе директор на Общинския инспекторат, Йордан Илиев на „Старинен Пловдив”, а Георги Юруков бе шеф на техническата поддръжка в ОП „Чистота”. Първите двама напуснаха своите постове в Общината заради несъвместимост, но Георги Юруков и към днешна дата е на щат в общинското предприятие.
Общинските съветници имаха един месец срок да напуснат работните си места, ако те са били несъвместими с длъжностите им в ОбС – Пловдив. Този срок мина, а Георги Юруков продължава да работи в „Чистота”. Нещо повече, той не вижда нищо нередно в това, а и според юристите на ГЕРБ това не е закононарушение.
От пресцентъра на ГЕРБ заявиха, че след консултации с юристи се е установило, че няма конфликт на интереси и законът е спазен. Оттам се позоваха на чл. 34. ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. В него е записано
„Общинският съветник не може:
1.да бъде член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие;
2.да заема длъжност като общински съветник или подобна длъжност в друга държава - членка на Европейския съюз;
3. да е едноличен търговец, съдружник, акционер, член на управителен, надзорен или контролен съвет на търговско дружество, което има сключени договори с общината, в която е общински съветник, както и с търговски дружества с общинско участие или с общински предприятия.
В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати лице, което при избирането му за общински съветник заема длъжност по ал. 5, подава молба за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.”
От ГЕРБ казаха, че тъй като Юруков не заема ръководен или контролен пост в ОП „Чистота”, той може да продължи да заема своята длъжност, тъй като става въпрос за общинско предприятие. Това обаче е само една част от тълкуванието на закона. Основният въпрос е:
Дали ОП „Чистота” е част от общинската администрация или независима структура?
Ако то е част от общинската администрация е повече от ясно, че най-малко е нарушен Правилника на за дейността на Общинския съвет в Пловдив.
В Чл. 15 от ЗМСМА е записано:
„Общинската администрация се структурира в дирекции, отдели или сектори. Отдели или сектори могат да се организират и като самостоятелни структурни звена, без да се включват в състава на дирекции или отдели;”
По своята същност общинското предприятие има определена икономическа и правна самостоятелност, но то е част от общинската администрация.Основният момент е дали то е самостоятелно юридическо лице или не. Ако то е самостоятелно юридическо лице, то вече се превръща в търговско дружество и остава извън общинската администрация. Така всички общински фирми не са част от администрация.
В правилника на ОП „Чистота” обаче е записано, че то не е самостоятелно юридическо лице, като то се създава от Общинския съвет, като и местният парламент определя структурата, персоналния състав и неговите правомощия.
С други думи Георги Юруков е на трудов договор в ОП „Чистота”, а в същото време е част от принципала, който определя цялата му структура. Така той получава заплата от същото това дружество, а след по-малко от месец ще гласува план-сметката,бюджетът и структурата на това дружество. Така директорът на ОП „Чистота” или бъдещето обединение между две структури, става във властова зависимост от своя подчинен. Иначе казано – класически конфликт на интереси.
Очаквайте становище на Общинската избирателна комисия дали двата поста са съвместими!
Още от категорията
Виж всички
24 души от изпълнителното бюро на БСП подават оставка, Зафиров остава председател на партията