Общинските съветници не могат да заемат щатни длъжности в съответната общинска администрация. Това гласи Чл. 18 ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет в Пловдив.
Практика е във всички общински администрации в страната общинските съветници да не могат да работят в съответната община на щат. Законът допуска да се работи на публичен пост, когато става въпрос за държавно звено или общинска администрация в друго населено място.
Обикновено общинарите от управляващата партия заемат постове в местните държавни структури, като по този начин цялата власт се концентрира в ръцете на малцина. Така беше и през миналия мандат, когато шефовете на пловдивските клонове на НЕК, ВиК, НКЖИ, Държавния тотализатор бяха общински съветници от ГЕРБ. Други заемаха други постове из администрацията в държавните органи.
В новия мандат от 17 светници на ГЕРБ шестима заемат държавен пост, а при избирането им трима бяха с длъжности в общинските звена. Ангел Славов бе директор на Общинския инспекторат, Йордан Илиев на „Старинен Пловдив”, а Георги Юруков бе шеф на техническата поддръжка в ОП „Чистота”. Първите двама напуснаха своите постове в Общината заради несъвместимост, но Георги Юруков и към днешна дата е на щат в общинското предприятие.
Общинските съветници имаха един месец срок да напуснат работните си места, ако те са били несъвместими с длъжностите им в ОбС – Пловдив. Този срок мина, а Георги Юруков продължава да работи в „Чистота”. Нещо повече, той не вижда нищо нередно в това, а и според юристите на ГЕРБ това не е закононарушение.
От пресцентъра на ГЕРБ заявиха, че след консултации с юристи се е установило, че няма конфликт на интереси и законът е спазен. Оттам се позоваха на чл. 34. ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. В него е записано
„Общинският съветник не може:
1.да бъде член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите, контрольор, управител, прокурист, търговски пълномощник, синдик или ликвидатор на търговски дружества с общинско участие или директор на общинско предприятие;
2.да заема длъжност като общински съветник или подобна длъжност в друга държава - членка на Европейския съюз;
3. да е едноличен търговец, съдружник, акционер, член на управителен, надзорен или контролен съвет на търговско дружество, което има сключени договори с общината, в която е общински съветник, както и с търговски дружества с общинско участие или с общински предприятия.
В едномесечен срок от обявяването на изборните резултати лице, което при избирането му за общински съветник заема длъжност по ал. 5, подава молба за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия.”
От ГЕРБ казаха, че тъй като Юруков не заема ръководен или контролен пост в ОП „Чистота”, той може да продължи да заема своята длъжност, тъй като става въпрос за общинско предприятие. Това обаче е само една част от тълкуванието на закона. Основният въпрос е:
Дали ОП „Чистота” е част от общинската администрация или независима структура?
Ако то е част от общинската администрация е повече от ясно, че най-малко е нарушен Правилника на за дейността на Общинския съвет в Пловдив.
В Чл. 15 от ЗМСМА е записано:
„Общинската администрация се структурира в дирекции, отдели или сектори. Отдели или сектори могат да се организират и като самостоятелни структурни звена, без да се включват в състава на дирекции или отдели;”
По своята същност общинското предприятие има определена икономическа и правна самостоятелност, но то е част от общинската администрация.Основният момент е дали то е самостоятелно юридическо лице или не. Ако то е самостоятелно юридическо лице, то вече се превръща в търговско дружество и остава извън общинската администрация. Така всички общински фирми не са част от администрация.
В правилника на ОП „Чистота” обаче е записано, че то не е самостоятелно юридическо лице, като то се създава от Общинския съвет, като и местният парламент определя структурата, персоналния състав и неговите правомощия.
С други думи Георги Юруков е на трудов договор в ОП „Чистота”, а в същото време е част от принципала, който определя цялата му структура. Така той получава заплата от същото това дружество, а след по-малко от месец ще гласува план-сметката,бюджетът и структурата на това дружество. Така директорът на ОП „Чистота” или бъдещето обединение между две структури, става във властова зависимост от своя подчинен. Иначе казано – класически конфликт на интереси.
Очаквайте становище на Общинската избирателна комисия дали двата поста са съвместими!