Либия обвинява България в отвличане на кораб. Поводът е търговски спор за танкер, собственост на либийската държава, задържан в български води.
Спешни разговори в Министерството на външните работи са се провели с шефа на Изпълнителната агенция „Морска администрация” заради кораба, посочва NOVA.
След продължил близо 2 години търговски спор с българска компания танкерът „Бадр” е бил задържан на пристанището на Бургас. В края на миналата година частни охранители и съдебен изпълнител, придружени от представители на „Гранична полиция” и „Морска администрация” са се качили на кораба и принудили екипажа му да слезе. После мето му е било сменено на „Бдин” и е отплавал в края на миналата година под панамски флаг.
Позицията на Либия е, че танкерът е присвоен с фалшифицирани документи, подписи и печати на гръцки длъжностни лица и на панамския консул в Пирея, за да може да се представи, че корабът плава под панамски флаг.
„Следобед в петък, 21 декември 2018 г., въоръжени мъже (някои са се представили за българска гранична полиция) се качват на „Бадр” - кораб от флота на „Генералната национална морска транспортна компания” на Либия. Капитанът и екипажът на кораба са принудени незабавно да слязат от кораба. Не е предоставена никаква правна документация, съдебна заповед или друга заповед, за да се оправдае или подкрепи това действие - екипажът е бил просто изведен от кораба под заплаха от насилие. Комуникациите на кораба са били незабавно прекъснати, което означава, че нито собствениците на кораба, нито някой законен орган вече могат да се свържат с него или да проследят местонахождението му. Това е не само престъпно деяние, но и грубо нарушение на всички международни закони. Освен това то е в пряко противоречие с решение на Върховния съд на България, което постановява освобождаването на кораба през януари 2018 г. То пренебрегнато от пристанищната администрация в Бургас, което означава, че оттогава корабът е задържан неправомерно. Ние, законните собственици на „Бадр”, оставаме в постоянен контакт с всички съответни органи и морски организации - както в България, така и в международен план - като търсим незабавно спиране на тази корупция и престъпна дейност”, гласи позицията на държавната либийска компания, публикувана от специализирания сайт „Vesseltracker” в категорията „Морско пиратство”.
Пред NOVA от „Гранична полиция” и „Морска администрация” потвърждават, че представители на държавата са се качвали на кораба, като основание за това им е дало съдебно решение и становище на консула на Панама в Пирея, в което се твърди, че корабът е със сменено име.
Заради случилото се обаче ръководителят на Либийската морска администрация инж. Омар Абделла Джауши е издал заповед всеки кораб, плаващ под български флаг в либийски териториални води, да бъде задържан, съобщава „24 часа”. Освен това - всеки плавателен съд, навлизащ в либийски териториални води, да бъде проверяван и ако сред собствениците му има българска или регистрирана в България компания, също да бъде задържан
От либийското посолство в София засега няма потвърждение за такава мярка.
От „Морска администрация – Бургас” и „Гранична полиция” твърдят, че са съдействали за смяна на екипажа на либийския танкер, както е по закон. От там са категорични, че нито са заплашвали, нито са използвали сила, посочва „Mediapool”. В „Гранична полиция” е започнала проверка заради случая от 21 декември. Тя обаче все още не е приключила. Към момента позицията на МВР е, че служителите им просто са изпълнявали инструкция.
Службата е изпълнявала инструкция за извършване на граничен контрол, в която е записано, че проверки на екипажа на плавателен съд се правят, когато корабният агент уведоми МВР, че сменя хората на кораба.
Либийската държавна компания посочва, че е изгубила над 2 млн. долара за заплащане на екипажа и други около 8 млн. долара, заради невъзможността да експлоатира собствения си кораб, задържан през 2017 г.
„Нямам думи, с които да опиша онова, което чувстваме и мислим за правораздаването във вашата страна. Съдът в крайна сметка освободи танкера ни, но случайно или не, той вече е откраднат, намира се пред турско пристанище, а мафиотите, стоящи зад този невиждан в световната морска индустрия акт, ще опитат да го препродадат”, коментира пред Maritime.bg Мохамед Ел Ахреш от компанията-собственик на кораба.
Заради разразилия се скандал, миналата седмица в Ню Йорк Либия е инициирала среща на ниво постоянни представители в ООН.
Външно министерство от своя страна съобщи, че е сезирало Върховната касационна прокуратура, инспектората на ВСС, както и Министерството на транспорта и Министерството на правосъдието.
Още от категорията
„ДПС - Ново начало” в Кърджали изключи Хасан Азис и други поддръжници на Доган от партията