Как трафикът в София да се облекчи, а транспортът да стане по-удобен и безопасен? Това обсъждаха близо час петимата водещи кандидати за кмет на столицата.
Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), Мая Манолова (независим кандидат), Борислав Игнатов (Демократична България), Борис Бонев (Спаси София) и Ангел Джамбазки (ВМРО) обясниха какво ще направят в дискусия, организирана от Института по пътна безопасност в Интер Експо Център. Регламентът на дебата изискваше всеки кандидат да предлага само конкретни стъпки, като не повтаря вече изказаните от опонентите.
Йорданка Фандъкова посочи като свои приоритети инфраструктурата, контрола и обучението. Според нея общината трябва да работи за извеждане на трафика от центъра, ограничаване на движението, въвеждане на успокоени зони, осветени и повдигнати пешеходни пътеки, обучение - особено на децата.
"Контролът, особено по отношение на скоростта, трябва да е сериозен. Важно е да има камери за следене на скоростта, общините трябва да участват в този контрол. Не бих предлагала аз механизми за пътната безопасност, ще разчитам на експерти. Въвеждането на еднопосочно движение е важно да се прави от експертите от това звено", посочи още Фандъкова.
Според нея са много важни и одитите и анализите за тази цел. “Предвиждам обособяване на общ ресор за строителство за достъпност и контрол на движението. В момента единственият орган, който може да санкционира шофьорите, е МВР", посочи тя.
"Бих илюстрирала ефективността на мерките досега с броя на жертвите на катастрофи, контрира подкрепената от БСП независима кандидатка Мая Манолова. И посочи, че при 32-ма загинали през 2017-а и 53-ма през 2018-а, за тази година те вече са над 60."
Тя обяви, че би заложила на споделеното пътуване за намаляване на трафика в центъра. .И заяви, че ако бъде избрана за кмет на София, ще въведе извършване на одит на проектите за изграждане на нови елементи в транспортната инфраструктура. „Бих извадила пред скоби спазването на правилата. Контрол и одит води до прозрачност”, посочи тя своите приоритети.
„Всяко ново строителство на високи сгради без разрешение натоварва трафика и бих следяла за спазване на тези правила, коментира една от причината за задръстванията бившият омбудсман. Според нея трябва да има и задължителен одит на проектите за пътната инфраструктура в общината и последваща реализация. Манолова обеща да представи и реализира 4-годишна програма за ремонт на тротоарите в центъра и периферията на София.
Кандидатът на "Демократична България" арх. Борислав Игнатов предложи София да последва примера на шведската столица Стокхолм, където целта е нула наранявания в градска среда.
„Трябва да се промени философията на организацията на движение в София – осъвременяване на генералния план за организация на движението и транспортнокомуникационния план на София, „успокоена зона” и повдигнати пешеходни пътеки”, заяви Игнатов. Той поиска контрол през сътрудничество с МВР и районните инспектори, които трябва да излязат по улиците да въведат ред. По думите му трябва да се осигурят места за паркиране в кварталите, преди да се глобяват столичани и да се изисква ред.
„Могат да се изградят наземни паркинги - знаете сега, хората паркират в калта, значи има достатъчно място. Няма нужда да се вземат детски площадки и зелени площи”, поясни още арх. Игнатов.
Той предложи 10 минути безплатен престой в синя и зелена зона за шофьорите, спрели за кратък ангажимент - да изчакат или оставят някого, да отскочат до магазин и пр. Показа и малък картонен часовник, който може да се постави на стъклото на автомобила и шофьорът с него да укаже на инспекторите в колко часа е спрял там.
Според Ангел Джамбазки от ВМРО една от основните цели в тази посока е да се изтласкат автомобилите от центъра на столицата и да се организира движението така, че да стане ненужно те да влизат там. В кварталите не трябва да има състезателни писти, трябва да няма опасни кръстовища, а центърът да е зона главно за градския транспорт и пешеходци, смята кандидатът. Според него жертвите на пътя не могат да се ограничат, ако има неправоспособни водачи.
„Трябват правила и ред, събираемост на глобите - това е в основата, заяви той. „Общественият транспорт трябва да бъде господар в центъра – да се движи по отделни коридори и да има предимство. 200 човека в автомобил на градския транспорт заемат 1 автомобил на градския транспорт. 200 човека по един в автомобилите си заемат разстояние сумарно от автомобилите плюс по половин метър между колите“, обясни Джамбазки как смята да се намалят задръстванията и трафика в центъра на града.
Той предложи въвеждането на училищен транспорт, който да събира децата и да ги довежда до детски градини, ясли и училища. „Така ще се избегнат задръстванията, образувани от хилядите родители, които искат да заведат децата си до учебните заведения. Родителите ще бъдат спокойни, ще знаят къде са децата. Няма да са превърнати в шофьори сутрин и вечер. Районирането на училищата вече работи в тази посока, това е втората крачка“, коментира още Джамбазки.
Борис Бонев от "Спаси София" поиска изработването на изцяло нов транспортен модел на града, защото в момента се използват решения на парчета. В момента три институции отговарят за контрола върху паркирането - редно е функциите по контрола на паркирането в столицата да влязат в една реформирана добра общинска полиция, каза Бонев, като разясни идеята си за засилване на функциите на общинските служители на реда.
„Изграждане на повдигнати пешеходни пътеки и кръстовища, тротоарни уширения, осигуряване на инфраструктура, която дестимулира бързото шофиране. В момента временната организация на движението при ремонти е причина за повишаване на ПТП-тата. Столична община трябва да настоява да се поставят камери, които да следят средната скорост на движение“, коментира още Борис Бонев..Той предложи ЦГМ да се обедини със софийския "Метрополитен" (софийското метро), да се изградят монтажни паркинги, за да има повече паркоместа в кварталите. "Сега в "Люлин" и в "Младост" децата са на платното, а колите са на тротоарите", отбеляза той.
Още от категорията
Правната комисия обедини трите законопроекта за блокиране на избора на главен прокурор