Идеята за по-късите линии, лансирана преди няколко дни от кмета Иван Тотев, няма да подобри транспортното обслужване в града, коментира лидерът на ПП „Съюз за Пловдив“ и общински съветник адв. д-р Дани Каназирева.
Дори и да се намалят интервалите за изчакване, пътниците няма да имат възможност с един автобус да стигнат, например, от „Тракия“ до езиковите гимназии, новата сграда на ПУ „Паисий Хилендарски“ и Окръжна болница, по който маршрут пътуват хиляди. Или от район „Южен“ до Прослав.
Това означава, че вместо да пътуват без прехвърляне, хората ще чакат на две спирки най-малко по 10 мин., за да отидат на работа или на училище. Тази промяна е абсурдна, особено в студа и жегите, счита Каназирева.
По проекта на кмета, който предвижда къси линии и прехвърляне, на пътниците ще бъде необходимо доста по - дълго време, отколкото сега, за да стигнат до крайната точка. Целта на тази идея е да се направят икономии на субсидии, които общината плаща на превозвачи, но това би могло да стане само на гърба на пловдивчани и за сметка на качеството на услугата.
Каназирева прогнозира, че ако линиите се накъсат, пътниците ще плащат два пъти по-скъпо за същото разстояние, а обслужването ще се влоши. При въвеждането на електронни билети – например, комбинирани за един час, цената за пътуването по късите линии също ще се увеличи. Според предварителната информация един такъв билет ще струва 1,20 – 1,50 лв. Тоест, при прехвърлянето на два автобуса вместо един директен, ще се наложи да платим с 20 или 50 ст. в повече, отколкото сега.
Конкретните проблеми са най-сериозни по линиите № 17, 36, 11, 7, 24 и други. Учениците от езиковите гимназии – ЕГ „Иван Вазов“ и ЕГ „Пловдив“, техните родители и преподаватели от много време очакват повече автобуси по линиите № 44, 4, 222 в часовете, когато децата отиват на училище и се прибират вкъщи.
Учениците от Професионалната гимназия по хранително-вкусова промишленост се оплакват, че нямат директен автобус до район „Тракия“. Линиите № 26 и 29 не успяват да осигурят бързо придвижване на учениците от Математическата гимназия.
Има цели квартали с неуреден градски транспорт.
Дори на бул. „Източен“ има остра липса на редовни и удобни връзки с други райони на града. Хората вървят пеш да бул. „Христо Ботев“ и „Княгиня Мария Луиза“, за да се качат на автобуса. Ощетени са живущите в Съдийския квартал, „Гладно поле“, Остромила, Беломорски. По-добър обществен транспорт е необходим за живущите около парк „Отдих и култура“.
В градския транспорт безспорно има проблеми. Част от автобусите са стари, като например по линиите № 1, 20, 26, 116. Там хората зъзнат през зимата и не издържат на задуха през лятото. В тези автобуси няма климатици, а годината вече е 2015. В ранните и късните часове се налага пътниците дълго да чакат на спирките, в почивните дни все едно няма обществен транспорт.
Тези проблеми обаче трябва да се решават професионално, а не на парче, след като бъде направено обстойно и обективно проучване на транспортната схема, счита Дани Каназирева.
Какво предлага „Съюз за Пловдив“
1. Увеличаване на автобусите с предимство в часовете, когато ученици и работещи хора отиват или се прибират от училище или работа.
2. Масов транспорт до всички квартали на Пловдив и специални маршрути до парковете в покрайнините
3. Климатици в автобусите и удобства за хора с увреждания
4. Екологично чисти автобуси чрез допълване в договорите на изисквания за минимален клас евро 4
5. Запазване на преференциални карти на ученици, студенти, пенсионери, инвалиди, майки с деца до 3 години
6. Намаляване на цената на месечната карта за пенсионери на възраст над 67 години от 16 лв. на 8 лв. Тази преференция отдавна е въведена в София.
7. Запазване на цените на билетите
TrafficNews.bg