Видимо разминаване има между оценките по области и националната средна стойност от матурите по български език и литература, изчисляват икономисти от Института за пазарна икономика.
Те определят като обнадеждаващи първите резултати, обявени от МОН след тазгодишните зрелостни изпити - обявената средна за страната оценка Добър (4,24). За сравнение, през 2017 г. средната оценката беше Добър (4,22). Намалял е и броят на учениците, които не са издържали изпита при първото си явяване.
При по-подробно вглеждане в резултатите се виждат други тенденции.
В нито една от областите тазгодишните оценки не се повишават в сравнение с миналогодишните. Въпреки това от Министерството на образованието и науката твърдят, че средната за страната оценка се е повишила с около десет стотни. Според икономистите, това е статистически невъзможно.
Според тях тазгодишният начин на изчисление на средната оценка е различен. "През 2017 г. като средна за страната оценка беше представена просто аритметичната средна стойност от резултатите на областите, без да се отчита неравният брой ученици в тях.
Според експертите на ИПИ не е ясно как е получена средната оценка от 4,24 на матурата по БЕЛ. Ако беше приложен миналогодишният подход, то тя би следвало да е 3,95 благодарение на резкия спад в някои области. Според икономистите, реалната средна за страната оценка е средната оценка на областите, претеглена спрямо броя явили се ученици в тях. Тя е Добър 4,06 според изчисленията на ИПИ, което е 20 стотни под средната оценка на МОН.
Това бележи най-слабият резултат от началото на провеждане на зрелостните изпити насам, обобщават икономистите, като допълват, че може да има още едно изчисление на средната оценка за страната от матурите, пише news.bg. Това е възможно след като бъдат публикувани отворените данни за резултатите от зрелостните изпити на ниво училище.
Неравенствата в качеството на училищното образование стават видими. "По-бързият спад на резултатите в областите с традиционно по-слаби постижения говори за тяхното задълбочаване. Добра новина е спадът на дела на слабите оценки, но засега е рано да се говори за дългосрочна тенденция", обобщават от ИПИ.
Според икономистите, остава открит въпросът с изчисляването на средната за страната оценка от страна на МОН, както и опасенията, че не се използват правилните за такъв тип изчисление формули (било то умишлено или не).
Изпитът по български език и литература е полаган от всички зрелостници и предлага сравнима оценка на тазгодишните им постижения. Децата в няколко области имат значително по-високи резултати - София-столица, Пловдив, Варна и Смолян. Въпреки това няма област, в която средната оценка да се подобрява тази година.
"Спрямо 2017 г, най-малко спадат резултатите в Бургас - с 4 стотни, и в Габрово - с 5 стотни. От другата страна застават Ямбол и Шумен, където средната оценка е спаднала с цели 32 стотни, както и Софийска област, където спадът е с 31 стотни. Ако продължи тенденцията, която се наблюдава през последните няколко години, поне две области - Ямбол и Кърджали, са заплашени догодина да имат среден успех "Среден" вместо "Добър", тъй като оценката им ще падне под 3,50", прогнозират от ИПИ.
Според данните на МОН в областите Ямбол и Кърджали има над 15% скъсани деца на матура. В областите Плевен и Силистра неиздържалите са малко над 10%, допълват от ИПИ.