Тече ремонтът, с който пловдивската Централна гара, трябва да придобие изцяло нова визия.
"Тя ще бъде възстановена максимално в автентичния й вид, като за целта от архив във Виена сме изискали чертежи на гарата и площада отпреди 100 години", съобщи концесионерът на съоръжението Миролюб Столарски.
Според Столарски е необходима спешна промяна в законодателството в насока паметници на културата, тъй като процесът по одобряването на проекта за възстановяване на Централа гара продължава вече година и половина.
За изпълнението на рехабилитацията и възстановяването на Централна гара ще бъде обявен конкурс за изпълнители. Концесията предвижда изграждане на автогара, хотелска част, мултифункционален център с офисна и търговска част, зала за концерти и постановки, голям паркинг за автомобили.
Прочутата Царска чакалня в момента е затворена. Преди време тя е използвана за склад, като за съжаление в годините тя буквално е съсипана, заяви още Столарски. След нейното възстановяване, тя ще бъде изложена за посетители, ще бъдат показани и прочутите витражи.
Инвестициите, които ще направи ДЗЗД "Железопътна гара – Пловдив" за четирите години са в размер на 13,5 млн. лева с ДДС. Приходите за държавата от следващите 35 години на концесия ще бъдат 60 млн. лева. В сдружението влизат автобусната компания на Миролюб Столарски "Карат-С" (с 95% дял в него) и строителната фирма "Биад-С" на председателя на Българската камара на строителите Светослав Глосов (с 5%).
Сградата на гарата е построена в бароков стил, проектирана е от италианския архитект професор Мариано Пернигони. Завършена е през 1908 г. Флорентинецът проф. Мариано Пернигони (1857-1938 г.) идва в България след Освобождението, по покана вероятно на Католическата църква у нас. Именно той е проектант на гаровата сграда, Централна гара Пловдив (1908-1912), на емблематичния хотел "Молле" (1911), и на нова сграда на Мъжкия католически колеж "Св. Августин", сега основна сграда на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски".
В същото време обаче стана ясно, че проектът за реконструкцята на Централна гара е спрян за неопределено време. Това съобщи концесионерът на съоръжението Миролюб Столарски.
Архитектът от Националния институт по паметниците на културата (НИНКН) в Пловдив е намерила нарушения в изпълнението на реставрацията на сградата и е изготвила предписания, разказа още Столарски, цитиран от Дарик.
Най-съществените от тях касаят боята, покривната конструкция и дограмата.
„Покривът трябва да е от цинк, макар че от снимките, по които възстановяваме сградата е видно, че е от ламарина, боята трябвало да се изследва, докато се уточни оригиналния цвят, а дограмата трябвало да е друга“, обясни концесионерът.
По думите му, ситуцията е патова.
„Обжалваме спирането на проекта. Изпратили сме нашите възражения до НИНКН и чакаме отговор“, уточни още Столарски.
„Притиснати сме в сроковете, тъй като за 4 години целият комплекс трябва да е готов“, коментира в тази връзка концесионерът.
TrafficNews.bg