МВР, транспортното и регионалното министерство пуснаха на сайтовете си проектите на три бъдещи закона, които засягат около 4 милиона български шофьори и техните семейства. Това са Закон за движение по пътищата (ЗДвП), Закон за водачите на МПС и Закон за превозните средства.
Нито един от тях досега не е качен в портала за обществени консултации strategy.bg. Можем само да гадаем защо – за да не ги прочетат повече хора, за да не се разбере какви становища постъпват, или за да се спести труда на администраторите на сайта да трият нецензурни коментари, пише в. Труд. Обсъждането ще продължи до 20 май, а до 4 май МВР ще приема предложение за поправки или нови текстове на адрес pravna@mvr.bg.
Петте точки, които виждате по-долу, ще бъдат изпратени точно там.
1. Член 33 от ЗДвП да бъде променен. Да отпадне изцяло текстът в началото, който задължава шофьорите при избиране скоростта на движение да се съобразява с атмосферните условия, релефа на местността, със състоянието на пътя и т.н. Да остане само изречението: „Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”.
Мотивът е, че това е изключително вреден текст, който превръща в отговорни за възникването на катастрофи 95% от българските шофьори, защото са карали с „несъобразена скорост”. В същото време той освобождава от отговорност представителите на всички институции, държавни, общински и частни фирми, които отговарят за поддръжката, маркировката, знаците, светофарите, ремонта на автомобилите, обучението на водачите и прочие. И накрая – „несъобразената скорост” дава невярна информация за причините, заради които стават тежките катастрофи. И заради нея се стига до фактът, че България за 2017 г. е на второ, а за 2016 г. – на първо място в Европейския съюз по брой на жертвите на 1 млн. жители.
2. Да се напише нов текст на точка 8 в алинея 1 на чл. 163 от ЗДвП. Предложеният сега текст задължава катаджиите да водят национални регистри на шофьорите и техните нарушения и наказания, на автомобилите и на катастрофите и да създават информационни фондове за съхранение на данните. Към този текст следва да се добави изречението: „Данните за всяко пътнотранспортно произшествие, при което е настъпила смърт, се обновяват след изготвяне на авто-техническа експертиза, както и след влязла в сила присъда.”
Целта е в крайна сметка да се уточни причината за всяко ПТП със загинал. С наредба да се задължат катаджиите да вписват в регистъра и подробности – дали автомобилът е с летни или зимни гуми, дали шофьорът и пътниците са били с колани, има ли дупки по асфалта, какво е състоянието на маркировката, мантинелите и т.н. Тази информация да бъде публично достъпна на сайта на МВР.
3. Нова алинея на чл. 180 на ЗДвП. Този член указва какво трябва да правят пътните полицаи и водачът в случаите, когато се налага принудителна-административна мярка (ПАМ) – прекратяване на регистрацията на МПС (по чл. 179, т.3). В новата алинея следва да бъде записано задължението на МВР да възстановява служебно регистрацията на автомобила след изтичане на срока на действие на ПАМ (от 6 месеца до 1 година), да издири собственика и да му върне големия и малкия талон за регистрация и да му върне същият номер, който е бил свален.
Ако това задължение не се вмени на контролните орган, тази ПАМ противоречи на Конституцията на РБ в частта й за неприкосновеност на частната собственост. Държавата изисква от всеки, който желае да продава своя автомобил, дава го дава под наем, да го за залог и т.н., този автомобил да има регистрация и нито МВР, нито друг орган няма право да отнема регистрацията за по-дълъг срок от посочения в документите за налагане на ПАМ.
В момента полицията върши конституционно нарушение с това, че кара собствениците (около 15 000 души за 2017 г.) отново да минат с автомобила си през каналите на КАТ и да си извадят нови номера, въпреки че наложената ПАМ е изтекла.
4. Втора нова алинея към чл. 180 или изцяло нов член 181 в ЗДвП. Да не се налага ПАМ за прекратяване на регистрация (по чл.179, ал.3) на моторни-превозни средства, които са собственост на юридически лица, с изключение на случаите, когато водачът е лизингополучател или управител на съответното дружество.
Мотиви – по така предложените текстове следва да бъдат сваляни номерата на автобуси и тролеи от градския транспорт от 6 месеца до 1 година, ако шофьорът го хванат да кара пиян или дрогиран по време на работа, или книжката му била взета, но той е скрил това от шефовете си.
5. Нова алинея в член 17 на Закона за водачите на МПС. Този текст сочи кои шофьори следва да се подлагат на психотест, какъвто и в момента се изисква за водачите с професионални категории и таксиджиите. В новия закон за такива изследвания се пращат всички с отнети книжки за алкохол и дрога (около 5500 за 2017 г.) или изчерпани контролни точки, отделно още няколко хиляди души с влезли в сила съдебни решения за отнемане на правоспособност по различни причини, плюс неизвестен брой чужденци извън ЕС, които искат да си извадят български книжки и неизвестен брой българи, които притежават книжки от трети страни, а искат да си извадят нашенска.
Накрая – на психотест ще трябва да ходят и шофьори, спрени при проверка на пътя, на които катаджия е взел книжката, защото е заключил, че „видимо” (по чл. 179, ал. 1, буква „а”) са нещо нервни. Затова предложението е да остане психотестът за професионалните шофьори (изброени в точки 1,3,4 и 9), а за всички останали () той да е задължителен само в случай, че са налице медицински документи, в които се сочат проблеми с психическото им здраве.
Още от категорията
ПП-ДБ: Ако Борисов се е съгласил за санитарния кордон, може да има лидерска среща