Как може да се спре разноцветното саниране на панелките в районите? Възможно ли е да се спре построяването на четири сгради едни до други, които са в четири различни архитектурни стила? Може ли да се унифицират улиците, парковете, тротоарите и всички елементи от градската мебел?
Досега са правени редици опити да се въведат правила, но имаше една голяма липсваща в цялото уравнение. Според кандидатът за кмет Георги Колев това е фигурата на главен художник на Пловдив.
„Естетизацията на града може да бъде поверена на една фигура, която до този момент не е имало – главен художник. В София и Бургас има такъв пост, който се занимава именно с естетиката на града. Главният архитект е призван да спазва закона, но той не може да се намеси от естетическа гледна точка и да каже, че не му харесва тази или онази сграда. На никой не му харесва „Оазисите”, но ако той отговаря на закона, гл. архитект е длъжен да го пусне и процедира. Но другата фигура – на главния художник може да начертае визията на улица, на фасада, на архитектура, да даде идеи. Пловдив разполага с огромен обем от културни дейци и художници, които при един обществен сговор, могат да изберат тази фигура. Така градът ще стане по-красив и естетски организиран”, смята кандидатът за кмет с номер 49.
Главният архитект обаче има друга много важна функция, а неговата фигура трябва да бъде изкарана от анонимност.
„Ключова фигура в кардиналното решаване на проблемите в хаоса със строителството е фигурата на главния архитект. Град, в който правомощията на главния архитект са сведени умишлено единствено до подписването на документи, не може да се развива градоустройствено и естетически в правилна посока. Затова една от първите стъпки на следващия кмет трябва да е провеждането на конкурс за нов главен архитект, в който няма нагласени условия, защото Пловдив има нужна от визионер за този пост. След това трябва да се гарантира, че бъдещият главен архитект ще може да взима решения на база на своята компетентност, вместо да изпълнява спуснатите му указания”, каза Георги Колев.
Адвокатът смята, че трябва да бъдат преразгледани всички планове и документи, касаещи централна градска част, и сверяването на документацията с тази на НИНКН с цел премахване на всички възможности за вреда върху паметници на културата и градската среда с оправданията "документален пропуск" или "техническа грешка". Даде пример в това отношение със събарянето на тютюневия склад на "Одрин 8".
"Нужна е работа в тази посока с конкретен 4-годишен план, какъвто нашият екип разработва. Трябва да се търсят форми на защита, реставрация и оживяване на тези сгради чрез съвместни усилия с частния бизнес, неправителствени организации и архитектурните и строителни гилдии. Има много варианти - право на ползване на дадена сграда паметник на културата след пълен ремонт и подходяща реставрация, съгласувана с НИНКН, публично-частни партньорства и прочие. В крайна сметка най-важното за града е тези сгради да оцелеят и да ни радват още дълго, и да са пълни с живот, а не да носят някакви жълти стотинки в общинската хазна от отдаване под наем в този им вид. Същото се отнася и при казуси с частни рушащи се сгради паметници на културата. Трябва да се намерят работещи инструменти за насърчаване на собствениците им да инвестират в къщите си. Например след ремонт и подходяща реставрация, съгласувана с НИНКН, те да бъдат освобождаване за период от десет години от имотен данък и други административни тежести. Това си е вид кредитиране на зелено", каза Георги Колев.
В заключение той смята, че е наложително да бъде създаден консултативен съвет към Главния архитект, който да включва експерти от сферата на архитектурата, градоустройството, планирането, озеленяването и опазването на паметниците. Идеята му е органът да се събира на всеки два месеца и да коментира актуалните теми, проекти и проблеми в Пловдив.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!
Още от категорията
ПП-ДБ няма да приеме поканата за среща от „Възраждане"