Депутатите подкрепиха на първо четене промените в Закона за пътищата, които предвиждат търговска експлоатация на електронната система за таксуване на тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние да започне работа най-късно от 1 март 2020 г.
Първоначално бе предвидено тол системата да заработи на 16 август тази година, но от бранша на превозвачите изразиха съмнения относно тарифирането, което принуди управляващите да дадат старт само на техническата част, а реалното събиране на таксите, които ще заплащат камионите с тегло над 3,5 тона, да бъде отложено за догодина.
1 март 2020 г. обаче е краен срок, но ако тестовете се окажат успешни и бъде постигнат бърз консенсус за обхвата на пътищата и размера на тарифите, системата може да заработи и по-рано.
"Законопроектът е логично следствие от конструктивния и градивен диалог с превозвачите през последните няколко месеца“, заяви зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който присъстваше на гласуването. Той отговори на всички критики към системата, изразени през последните месеци.
"Ние не изграждаме тол системата за опозицията в парламента, а за всички български граждани", заяви Нанков. Предпочитаме на понесем всички политически критики, отколкото да внесем сътресение в бранша на превозвачите", допълни още той.
Нанков бе категоричен, че въвеждането на тол системата няма да се отрази на цените на някои стоки.
За функционирането на системата вече е изградено Национално тол управление, където общо 629 служители работят в специално оборудвани помещения – диспечерски пункт, стая за контрол, кол-център и други.
Първоначално в обхвата на системата се очаква да влязат около 6 хил. километра от пътната мрежа на страната, предимно транзитните коридори – магистралите, пътищата от първи клас и частично тези от втори. Специално създаден тол калкулатор пък ще подпомага превозвачите при избора на оптимален маршрут.
"Вече има доста сериозен диалог с превозвачите след 3 месеца експертни срещи и анализи. Техните предложения варират между 3 и 10 стотинки за километър толтакса, нашите - от 25 - 35 стотинки за тежките категории - евро 1, движещи се по автомагистрали и повече от 12 тона", обясни Нанков в кулоарите на парламента.