При всеки дъжд улиците в Пловдив се превръщат в реки, междублоковите пространства – в езера, пешеходните подлези – в микроязовири. Градът остава под вода, въпреки че за поддръжка на дъждоприемните шахти пловдивчани плащат близо един милион лева.
На това безобразие трябва да се сложи край, като се анализират и се решат следните проблеми:
Проблем № 1 – дъждоприемните шахти
Те са над 17 000. Тяхната поддръжка е възложена на една частна фирма и общинското предприятие „Чистота“. От парите на пловдивчани се харчат близо 1 милион лева годишно за тази услуга. Има и трети, чиято работа е свързана с наводнените улици – това е В и К, която има задължение да се грижи за канализацията и за което хората пак плащат. Пловдивчани нямат информация как са поделени функциите между тези три структури и къде да се обаждат, когато пред техния дом настъпва потоп. Отговорността се размива, като и трите инстанции винаги оправдават наводненията в града с извънредно обилните дъждове. Другият остър проблем е с недостиг на дъждоприемните шахти. Малките вътрешноквартални улици често имат по една шахта, която не може да поеме целия обем вода. Това означава, че при всеки ремонт задължително трябва да се строи допълнително отводняване.
Проблем № 2 – проваленият воден проект
По-голямата част от канализационната мрежа е амортизирана, но подмяната на тръбите върви изключително бавно. Общината провали проекта за водния цикъл на Пловдив на стойност 120 милиона лева за реконструкция на ВиК мрежа в северната част на Пловдив, част от магистралния колектор и модернизация на пречиствателната станция.
Като се прибавят още няколко години, отишли за подготовката на проекта, ще се окаже, че цели два мандата не стигнаха на управляващите, за да вложат милионите в подземната инфраструктура на града. Заради тази летаргия всички процедури по водния проект трябва да започнат от нулата и без да има гаранция, че след провала ЕС ще иска да ни предостави парите.
Проблем № 3 – Южен обходен колектор
Най-мяалко от 30 години кметовете на Пловдив обещават, че ще построят Южен обходен колектор, който да поеме обратните води в южните квартали на града, частично в район „Западен“ и „Тракия“, както и в „Остромила“ и „Беломорски“, където няма канализация.
„Южен“ се превръща в район на хиляди морета, след като завали, защото на пръсти се броят улиците с нови канали.
Южен колектор обаче продължава да съществува само в сферата на илюзиите.
Екипът на „Съюз за Пловдив“ счита, че това важно съоръжение трябва да бъде изведено на преден план като приоритет на общинското ръководство.
Едва тази година за проектирането на Южен обходен колектор са планирани 650 000 лв. Кога ще бъде изготвен проектът, не е ясно. В община Пловдив нямат представа по коя оперативна програма общината ще може да кандидатства за средства, защото за изграждането на колектора са необходими над 50 млн евро.
И всяко забавяне означава оскъпяване на строителните работи, както и неприятности за хората, принудени да газят във вода.
Проблем № 4 – презастрояване
Застрояването на жилищните квартали с нови сгради се прави без никаква преценка за околната среда. В община Пловдив не се интересуват дали в съседство с бъдещата жилищна кооперация или офис сграда има достатъчно паркоместа, площ за игра и почивка, зеленина, а също така – дали съществуващата канализация е в състояние да поеме допълнително натоварване.
Безконтролното презастрояване води до куп неудобства както за старите обитатели на квартала, така и за новодомците. Едно от тях е наводнените вътрешни улици, изби и дори първите етажи при по-силен дъжд и невъзможността на шахтите и тръбите да поемат обратните води. Необходим е контрол при всяко одобряване на проект и издаване на разрешително за строеж, за да не превръщаме кварталите ни в гета.
Проблем № 5 – пешеходните подлези
Пешеходните подлези редовно се наводняват при всеки дъжд и стават недостъпни за хората. Там, където има търговски обекти, дъждът се превръща в голямо бедствие, което носи огромни щети за дребния бизнес. Наводненията са особено тежки в подлеза на Чифте баня, до аптека „Марица“ и до Централна гара.
Подлезите на Чифте баня и до жп гарата са собственост на община Пловдив и няма обяснение, освен за безстопанственост, че години наред, въпреки безбройните обещания на вече бившите кметове, никой от тях не си е мръднал пръст да направи система за отводняване. Пешеходните подлези са изградени с парите на данъкоплатците, които и сега внасят достатъчно средства в градския бюджет, за да не се налага да преплуват града всеки път, когато завали.
Дани Каназирева и „Съюз за Пловдив“ :
- Безкомпромисна поддръжката на дъждоприемните шахти. Поемане на това задължение от „Чистота“ още от следващата година, след като изтече срокът на договора с частния изпълнител. Разкриване на денонощна телефонна линия.
- Техника и оборудване за бързо отводняване на улици, без да се чака слънцето да пресуши реките;
- Изграждане на допълнителни дъждоприемни шахти при всеки ремонт на улиците и булварди;
- Преговори с всички компетентни инстанции, включително и с представителите на Европейската комисия за водния проект. Ускоряване на процедурите по изпълнението на проекта след подписване на договора с управляващия орган;
- Основен приоритет - проектирането и изграждане на Южен обходен колектор.
- Контрол на подземната и обслужваща инфраструктура при строителство на нови сгради.
- Ремонт на пешеходните подлези, канализация и дъждоприемните шахти.
TrafficNews.bg