Премиерът Бойко Борисов откри Контрабанден център, който ще следи пътя на горивата чрез специално видеонаблюдение.
Ролята на звеното е да следи как се транспортират горивата от държавните граници до колонките на бензиностанциите. Снабден е с 24-часова система за видеонаблюдение.
"Искаме да покажем на гражданите как се контролира от танкера. Направихме Контрабандния център, защото се оказа, че както в битката с цигарите и алкохола, институциите работят една по една. Тук се намира цялата информация - агенти, шпиони, масиви, всичко е на едно място. Всички много работят но поради липсата на стиковка, ефектът не е този, който ни се иска", обясни Борисов.
Ще се приемат и сигнали от граждани чрез специална точка за контакт. Всички следени канали ще се пазят в сървър, за да могат да се правят проверки при съмнения.
Целта на контрола била да се свие контрабандата на горивата, както вече било направено при цигарите.
"Тя за широката публика не знам какво е известно, но понеже и за законодателната не е известно чуваме приказки как са изпуснати милиарди, поканили сме тук и депутати. Затова казах политиците си мерят приказките", призова премиерът.
"През 2015 г. беше създаден координационен център за борба с контрабандата, който успешно контролира възловите сектори за държавата, които формират фиска", посочи шефът на ГДБОП Ивайло Спиридонов.
А сега за самата система за наблюдение и следене на горивата:
Чрез нея може да се види името на плавателния съд, регистрационните му номера, както и моментните географски координати. Чрез системата може да се проследи и движението на всеки плавателен съд назад във времето.
Информацията от системата се използва от различни държавни органи - Гранична полиция, Агенция "Митници", НАП и т.н. Има и система за екетронен документооборот, която информира за товара, екипажа, капитана, още преди танкерът да е пристигнал.
Пътят на горивото - танкерът пристига на пристанището, след това се поема Агенция "Митници". След това в проверката се включва Гранична полиция както и независима комисия.
Преди да бъде разтоварено горивото се подават документ, включително и митническата декларация. Едно гориво, за да дойде в България или идва от ЕС, или се внася от 3-та страна, когато обезпечението се изисква веднага при пристигането на стоката. Когато стоките идват от Европа, акциза се обезпечава от изпращача по европейското законодателство.
Разтоварването на кораба минава през разторвателни средства на пристанището.
След като бъде разтоварен танкера, отново от Агенция "Митници" установяват дали са празни танкерите, след което горивото поема към следващия си път. Има и термокамери, които показват какъв точно е товарът.
Системата също така проследява и кораби, които стоят повече време един до друг, без да има реална причина за това.
След като е измерено количеството гориво разтоварено от танкера, после пак се измерва, когато влиза в данъчния склад, където се съхранява.
Какво е данъчен склад?
Данъчен склад е място, където се произвеждат, складират, получават и изпращат акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз от лицензиран складодържател. Има специални изисквания за вход, изход, охрана и т.н. Има измервателни уреди и на вход и на изход от него.
Как тръгва горивото от данъчния склад?
То се измерва преди да напусне данъчния склад. Транспортирането се извършва с документ. И отново тази информация постъпва в информационните системи на Агенция "Митници" и НАП.
Тъй като горивата са в списъка с висок фискален риск, фискалният контрол следи движението на горивото в страната, дори и да е в цистерна, която е влязла през сухопътна граница.
Как се контролира производството на суровина и как се гарантира, че няма примеси в нея?
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) имат специален метод за контрол на качеството на горивата. Председателят на ДАМТН, чрез длъжностните лица от ГД ККТГ, осъществява контрол върху качеството на течните горива, биогоривата и техните смеси с течни горива от нефтен произход в съответствие с Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) и Закон за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ).
При контролът на горивата има и система, която разследва веригата на търговията с горива. Има определени знаци, които индикират за данъчни измами в самата верига.
"Всичко се записва, виждат се и всички сухоземни КПП-та. Всеки ТИР като пристигне се снима и започва анализ на риска. Освен това се наблюдава как действат граничари и митничари", обясни премиерът Бойко Борисов.
Данъчните приходи по КФП през 2019 г. се планира да нарастнат с 50,2% или 11,5 млрд лева. Това се дължи на изсветляване на бизнеса и контролираните действия на държавните органи. Планираните приходи от акциз от горива за 2019 г. нарастват с 23,4% или 456,6 млн. лв. спрямо 2014 г.
Отчита се и ръст на данъчната основа за ДДС на търговците на горива с 25% между 2016 и 2018 г.
Над 12 700 проверки са направени от Агенция "Митници", НАП и ДАМНТ за последните 2 години. Съставени са 722 акта за административни нарушения. 159 обекта са запечатани от НАП и са изтеглени 1,5 млн. литра горива от ДАМТН.
"Това, което сме си говорили преди 18 години, сега е факт. Цялата информация вече е тук, в информационната агенция за контрол. Това е едно прекрасно начало и може да се надгражда. Надявам се и бизнеса да подпомогне контролните функции на този център", заяви депутатът от "Обединени патриоти" Емил Димитров-Ревизоро.
"Искаме, тъй като горивото е борсова стока, всеки едн български гражданин да знае от това, което се произвежда, до това, което отива в бензиностанцията, че никой не го краде и не го лъже. Ние от 2015 г. се опитваме да го направим, но е много трудно, страшна съпротива има", допълни премиерът Бойко Борисов.