Ако бъдем хванати с алкохол зад волана и ни санкционират по Закона за движение по пътищата, то ще трябва да духаме на дрегер, който само при нулеви резултати ще ни позволи да запалим автомобила, с който се движим. Това предвиждат от „Пътна полиция“ като се позовават на положителни практики от чужбина, пише „Монитор“.
Устройствата се казват алкохолни имобилайзери и само при наличието на нулеви стойности на алкохолни пари в издишания въздух, ще позволяват на колата да потегли. Системата е разработена от Холандския институт за пътна безопасност. Експертите създали уреда по заръка на Европейския съвет по транспортна безопасност. Въвеждането му в повечето новопроизведени автомобили е залегнало и в програмата 2020-2030 на ЕС. Предвижда се това да се случи в цяла Европа, но първоначално да се оборудват автомобилите само на провинилите се водачи.
Алкохолни имобилайзери трябва да бъдат инсталирани и на транспортните средства, които превозват опасни товари, училища и обществени автобуси и автопаркове на фирми и държавни организации. Залегнало е такива устройства да се сложат на хора „склонни към злоупотреба с алкохол“. За последните обаче това трябва да е доказано с медицински документи.
В България се предвижда такива уреди да бъдат инсталирани тестово на 200 автомобила до 2020-а година. Във Франция обаче устройствата няма да са тестови, а вече са въведени със закон. Там до края на годината ще има 65 000 автобуса, които ще са оборудвани с алкохолните имобилайзери. Във Финландия рейсовете ще са 10 000.
Европейският регламент е по-щадящ за шведите, за където са предвидени 100 000 уреда, но те ще се поставят единствено доброволно, без да е необходимо преди това шофьорът да е извършил нарушение, свързано с употребата на алкохол. В Белгия пък всеки джигит, качил се почерпен зад волана, ще се сдобива с алкохолния имобилайзер.
Отново на базата на международния опит, който трябва да ползваме и у нас, се предвижда нарушителите, заловени с алкохол, да заплащат медицински прегледи. На тях трябва да се получи сертификат, че не са зависими от алкохола.
От „Пътна полиция“ пък ще трябва да свалят данните от имобилайзера на всеки 6 седмици, като два месеца преди края на наказателната програма, предвидена в евентуална нова промяна в закона, данните от уреда ще се събират в досие, което ще се изпраща в КАТ. При данни за повече от три прекъснати захранвания, или иначе казано при три опита за запалване след употреба на алкохол, наказанието на водачите ще се увеличава. Подобни правила се предвиждат за Швеция, не е изключено обаче те да се въведат и у нас.
В Германия готвените санкции са още по-сериозни. Там се предвижда до 5 години затвор ако провинил се водач опита да запали колата без имобилайзера или пък се опита да го демонтира.
Увеличават курсовете за кандидат-водачи на 50 часа
Шофьорските курсове да се увеличат от 31 на 50 часа. Това е заложила като мерки за справяне с катастрофите Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Предложението е поставено под точка 9. Експертите смятат, че с повишаването на уменията на младите водачи ще се намалят и инцидентите по шосетата. Това трябва да стане до 30 септември тази година със създаването на организация и актуализация на програмата за обучение на кандидатите за водачи на МПС. С тази задача са ангажирани основно Министерството на образованието и науката и Министерството на транспорта. Освен това от комисията са възложили задача на Министерството на регионалното развитие и благоустройството до по-малко от половин година да разработят програма за изграждане на съоръжения за намаляване на скоростта на входовете на населените места, през които преминават транзитно трасета от републиканската пътна мрежа. Това най-вероятно ще са контролни пунктове, както и поредица от легнали полицаи.