Председателят на Общинския съвет в Пловдив Александър Държиков е шести в листата на ГЕРБ в 16 МИР.Той е с богата биография преди всичко в транспортния сектор, като образованието му е магистър-инженер по транспорт от Русенския университет „Ангел Кънчев“.

От 1981 до 1999 година е в Регионалната автомобилна школа, като заема всички постове от преподавател до началник на Наборната школа в Пловдив.  От 1999 година е началник сектор ВАД ИА „Автомобилна администрация“ в Пловдив към ДАИ.  Той е от учредителите на ГЕРБ, като през 2007 година става общински съветник  и председател на групата на ГЕРБ. В първия мандат на Иван Тотев  е назначен за заместник-кмет с ресори „Транспорт и обществен ред”. 

През 2017 година той бе назначен отново като зам.-кмет, но в друг ресор – „Култура и туризъм“.  От 2019 година е председател на Общински съвет – Пловдив.  Той се слави като добър администратор и изключително диалогичен политик.

-Г-н Държиков, какво ви мотивира да се включите в тази битка и с какво може да допринесете в следващото Народно събрание, ако получите подкрепата на пловдивчани?

-За мен е чест и отговорност да попадна в листата на ПП ГЕРБ за парламентарните избори. Участието ми в тази кампания не е ново за мен, като аз съм бил в 5 листи от ГЕРБ в различни избори, които са се провеждали през последните 15 години. Винаги съм подхождал отговорно и професионално във всяка една кампания и участието ми на изборите.

 Аз съм инженер по транспорта и моята специалност са пътища, пътна инфраструктура и безопасност на движението. Това е една от сферите, които са приоритетни за ГЕРБ и смятам, че с моята експертиза бих могъл да спомогна за развитието на десетките проекти, които са стартирани и предстоят да започнат.

Искам само да маркирам какво се направи в тази сфера през последните 4 години от правителството на Бойко Борисов:  по пътната инфраструктура - изградени или в процеса на реализация 522 км чисто нова пътна инфраструктура -  магистрали, републикански пътища и други важни артерии в страната.   Сред  тях  са приоритетите в програмата на ГЕРБ – автомагистралите - „Струма”, „Хемус”, „Европа”, важният път Видин – Ботевград , обходните пътища на Бургас,  Поморие и  Габрово, както и много  нови  мостове, кръгови кръстовища  и редица други обекти.

Извършена е рехабилитация на около 4000 км пътища, или около 1/5 от цялата републиканска пътна мрежа. Всеки е чувал, че пътните артерии са кръвоносната система на едно общество, като се  вижда интегрираният подход и цялостната система, по която се работи у нас.

 Известно е, че е пътищата в направлението Запад-Изток са по-добре развити от Север-Юг, но е важно да се спомене, че в цяла България се работи,  без да се гледат регионите от кои политически сили се управляват. Доказа се, че няма наши и ваши, както и, че политическата принадлежност на кметовете е без значение при реализирането на проекти.

Може само за пример да се дадат новите пътища в Родопите, които са много трудни участъци за работа, а какво да кажем за АМ „Струма” и „Хемус”. Това са много сложни пътища и не са строени досега, но правителството следва своята политика, която да се завърши този цикъл.

-Споменахте, че пътните артерии са кръвоносните съдове на едно общество, с какво спомагат те, освен по-удобното и бързо предвижване?

-Кръвоносните съдове са защото, там където са добре изградени, веднага около тях се развива цялата област.  Да вземем за пример един инвеститор и първият му критерий, който е  мобилността, където ще се прави въпросната инвестиция. Политиката на  правителството да се инвестира в пътища в Северна България през последните години вече дава резултат.  Отчита се  ръст на инвестициите в тези региони, като това пряко рефлектира върху подобрявано на живота на хората.

Неслучайно един от главните приоритети на ГЕРБ е  АМ „Хемус”. Това е много важна отсечка, която ще даде инвеститорска възможност в региона. До момента се експлоатират около 180 км, а 418 е цялата магистрала между София и Варна. Работи се по редица участъци, много, от които са изключително сложни. Успоредно с това ударно се строи пътят Видин – Ботевград, който е свързваща артерия с останалите магистрали.  

-Много от критиците на това правителство изтъкват фразата „асфалт не се яде”…

-Това е мантра, която вече не се употребява, защото вече не може да заблуди хората.  Всички, които са засегнати от новото строителство чувстват каква е разликата. Виждате колко села посрещат с  въодушевление ремонта на пътя им, който го чакат от 30-40 години.   Изграждането на нова пътна инфраструктура е от основополагащите сфери на общественото развитие, което трябва да върви успоредно с другите политики на една правителство.

-Кои са най-важните проекти, които трябва да се реализират в Пловдив и страната в следващия мандат?

-В Пловдив влизат дневно около 100 000 автомобила, което прави около  5 млн. коли транзитно на месец.  Тук идва изключително важният проект за Югоизточния обход, за който правителството осигури 42 млн. лева. Директната връзка от Скобелева майка до пътя Пловдив- Асеновград ще облекчи изключително много транзитния трафик. На практика тя ще изкара камионите, както и колите транзит, които обслужват Родопите и цялата яка около Асеновград.

Следващата стъпка,за която бих лобирал след Югоизточния обход, е разширението и ремонта на връзката между Скобелева майка и  АМ „Тракия”, тъй като трафикът по нея ще се засили значително.  

В Пловдив има много важни обекти, които ще облекчат движението, като най-важното е именно новите пътни връзки – продължението на бул. „Северен”,  пробивът под Централна гара, а заедно с него веднага трябва да се направи ремонт на улиците „Даме Груев” и „Кукуш”, друг проект, който се изпълнява – „Модър-Царевец” , а в дългосрочен план нов мост на река Марица и връзката между район „Южен” и „Тракия”.

Ремонтът на Околовръстното шосе също е  важен, а се надявам скоро да започне и проектът за удвояването му.  За пример мога да дам обходния път на Габрово, както и този в Бургас, които намалиха с над 30% трафика в двата града.

Националните проекти, които са приоритет на ГЕРБ е довършването на пътя Видин- Ботевград, амбициозната програма за пълното завършване на АМ „Хемус” до 2024 година, плюс магистралите в Южна България, които са много сложни като АМ „Струма”.

Завършени са и предпроектните проучвания на тунела в прохода Петрохан, който ще бъде включен в инициативата „Три морета”.  АМ „Русе – Велико Търново” е включена по новата Оперативна програма,като се полагат основите на АМ „Черно море”, на практика чисто новите 52 км на АМ „Тракия”, скоро ще завърши ремонта на тръбата на тунел Витиня на АМ „Хемус”, който траеше близо 3 години. По АМ „Струма” вече е готов пробивът на най- дългият тунел на Балканите – „Железница”-  две тръби по 2 км. Всичко се прави по най-модерната технология.

Тук говорим само за пътна инфраструктура и не споменавам стотиците обекти, които се правят по цялата страна – пречиствателни станции, спортни зали, училища, които може да изброяваме с часове. Неслучайно и слоганът на ГЕРБ  е „работа, работа, работа”, това са фактите и никой не може да ги оспори.

-Една от каузите Ви е пътната безопасност. Какво трябва да се направи в тази сфера?

-Важна тема, която не бива да отива на заден план и трябва да й се обърне внимание, тъй като от нея зависят човешки съдби и животи. В световен мащаб загиват 1,3 млн. души на година в ПТП-тата, 50 млн. са ранени. В Европа това са 25 000 души годишно. Европейската комисия работи по Визия 0, чиято амбициозна цел е да има нулева смъртност до 2050 година.

Преди няколко месеца бе публикувана Националната стратегия 2021 – 2030 година за пътната безопасност, участвах в обсъждането й в различните етапи.  Обхваща много дейности и е доста амбициозна, като основната й цел е да има конкретност и ясна отговорност как да се намалят пътно-транспортните произшествие и последствията от тях.

Категоричната констатация, че трябва изцяло нов Закон за движение по пътищата. В момента много нормативни и поднормативни актове, които възлагат отговорността за безопасността на движението на различни организации и министерства, като предполага прехвърляне на отговорност и слаби резултати.

За да не се случва това, трябва всичко да се интегрира и да работи като една обща стратегия, която да засегне едновременно инфраструктурата, автомобилния парк, участниците в движението и контрола им, спасителната медицинска помощ и всеки един стълб от нея.

Има отделни законодателни процедури, които трябва да се приложат и смятам, че аз бих могъл да бъда много полезен в следващия парламент.  Процесът е много дълъг – от тези, които строят пътищата, до тези, които ги ползват , през контролът на пътните превозните средства  и обучението на водачите. Трябва законодателни промени за всичко това.

Всяка едно тежко произшествие е трагедия, като всяка година стотици семейства са засегнати и обръща наопаки живота им.

-Вече 15 години сте в местната власт, имате поглед и върху процесите, които се случват към Общините и конкретно в Пловдив, с какво бихте допринесъл в следващото Народно събрание  за местните власти?

-Аз съм един от учредителите на ГЕРБ, като през последните 4 мандата заемам постове, свързани с управлението в местната власт.  В момента съм в  Управителния съвет на Асоциацията на председателите на Общинския съвети.

Тази структура работи отлично с народните представители, като неведнъж са предприемали съвместни законодателни инициативи. Например последната поправка в ЗМСМА бе след COVID пандемията, тъй като в закона нямаше понятие „неприсъствено заседание”, но успяхме да променим закона, за да може местните парламенти да работят.

Със сигурност бих работил за по-тясна връзка между Сдружението на общините и Народното събрание, защото този модел е работещ, като се решават много проблеми е експертните мнения на участниците в местната власт.

-Имате ли лична кауза, за която ще се борите в 45-тото Народно събрание?

-Каузата на пловдивчани е моята лична кауза. Аз съм от хората, които изпитват удовлетворение от всяко едно реализирано нещо, в което аз съм взел някакво участие. И до ден днешен съм горд с две площадки за пътна безопасност, които се изградиха в Пловдив през 2007 година по мое настояване. Тогава бях съветник от опозицията и бе трудно да се приемат предложения от управляващите.

Въпреки това се реализираха и сега  всеки ден като минавам покрай едната в НУ „Васил Левски” виждам родители с деца, които я ползват и обясняват за безопасността при движение. Когато отида да пия кафе в „Капана” също си спомням трудните срещи за превръщането на улиците в пешеходни зони, реализацията на видеонаблюдението в Стария град и всякакви други неща, които с мое участие са допринесли за развитието на града. Това ме мотивира в политиката и за това толкова време съм в нея. Ако успя да спомогна за намаляването на пътния травматизъм и реализацията на някои от важните проекти, ще бъда удовлетворен, ако пловдивчани ми гласуват доверие.

На изборите на 4 април ГЕРБ е с № 28 в интегралната бюлетина.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!