Малко повече от две седмици преди евровота (26 май) дистанцията между двете основни конкуриращи се партии – ГЕРБ и БСП – се е увеличила с 1,5 % спрямо месец април и към момента е вече 2% в полза на БСП, сочи национално представително изследване на Агенция "Медиана", проведено в периода 2-7 май, сред 1008 души.
Според социолозите не се наблюдава значимо увеличаване на електоралната тежест на БСП (прилив на нови избиратели), а отлив на избиратели от ГЕРБ (изчезва т.нар. "мека периферия").
Същевременно твърдото ядро на ГЕРБ избирателите е силно мотивирано да защити своята партия и да участва на изборите. Преди месец те бяха значително по-разколебани от симпатизантите на БСП. Сега мобилизацията и в двете групи е практически еднаква.
"Вероятно това бележи края на ерозията на доверието в ГЕРБ (разбира се, при липса на скандали, "гейт-ове" и други извънредни събития). ГЕРБ частично е възстановил доверието (или търпението) към себе си, което беше силно ударено от "Апартаментгейт", коментират от "Медиана".
Така две седмици преди евроизборите двете партии се изправят една срещу друга с практически изравнени позиции и силно мотивирани избиратели.
"Доминацията на едната или другата на изборите може да се реши от "дреболии", в това число и от натрупването на празнични дни в деня на изборите", допълват анализаторите.
Третата партия която може да бъде сигурна, че ще успее да премине изборната бариера (5.89 %) е ДПС.
Две партии се намират съвсем близо до изборната бариера – ВМРО (4,7%) и "Воля" (4,9%).
Следват ги НФСБ (3,9%); "Коалиция за България" (3,8%); "Демократична България" (3,4%) и "Атака" (2,6%).
"Като цяло нито една от тези партии не може да бъде изключена от шансовете за преминаване на бариерата. Причината за това е, че към момента близо един милион избиратели заявяват, че ще гласуват, но все още се колебаят за кого (а вероятно се колебаят и дали въобще да гласуват). "Люшването" на тази огромна маса избиратели в една или друга посока може да изстреля практически всяка партия над изборната бариера", пресмятат социолозите.
Декларираната изборна активност продължава да е висока (около 70%), но посоченото по-горе поставя съмнения дали тя ще се реализира. Вероятно пред изборните урни ще отидат около 2.5 млн. избиратели.
-------------------------
Настоящето изследване е проведено от агенция "Медиана" в периода 2-7 май 2019 г. с 1008 човека. Изследването е представително за страната и е реализирано със собствени средства. Използвана е двустепенна гнездова извадка с квота по пол и възраст. Информацията е набрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на респондентите.