Изграждането на нови учебни пространства, модернизация на училищни сгради, осигуряване на съвременни технологии в класните стаи, и важни реформи, са само част от инициативите, които белязаха промяната в облика на образователната система и инфраструктура в Пловдив за изминалата 2024 година.
Зад тези трансформации, които превръщат града под тепетата в лидер в обновената образователна среда стои зам.-кметът с ресор „Дигитализация, европейски проекти, бизнес развитие и образование” Владимир Темелков. Под негово ръководство бе даден старт на реализацията на важни и необходими за града ни инфраструктурни проекти, които не само подобряват условията за обучение, но и предоставят нови възможности за развитие на учениците и преподавателите.
Той изпълни и друга сериозна заявка, която даде с встъпването си в длъжност, а именно реформата за директорските постове в детските градини в Пловдив. През юли бе обявен конкурс за директори на 14 забавачки, като с това бе даден път на млади, способни и амбицирани кадри, да приложат нови и модерни управленски педагогически знания и умения.
Кои са най-значимите проекти, постигнатите резултати, както и какви са били предизвикателствата през първата година от мандата на зам.-кмета на Пловдив Владимир Темелков ще разберем в интервюто му пред Traffic News.
- Как бихте обобщили най-значимите постижения и реформи в сектор образование през 2024 година?
- Безспорният ангажимент на Община Пловдив е осигуряването на образователна инфраструктура на световно ниво. Константната цел през последните 365 дни беше една – да кандидатстваме и спечелим всички възможни проекти, за да може да се влеят нови средства в град Пловдив, които са многократно по-големи от цялата капиталова програма на Общината. Проектната готовност беше ниска, затова бих казал, че екипът се справи прекрасно в първата година – кандидатствахме, спечелихме, обявихме обществените поръчки и масово имаме избрани изпълнители. На първо място бих отчел огромният успех в осигуряването на финансиране за целия вътрешен ремонт на Хуманитарната Гимназия. Безброй оправдания и фалшиви герои бяха оставили своето наследство и обричаха училището да тъне в нищета. Нямаше как да допусна това – осигурихме средствата и ремонтът може да продължи спокойно.
Строителството на трите чисто нови големи училища са топ приоритет: Математическата гимназия, СУ "Патриарх Евтимий”, ОУ "Княз Александър I”. През 2025 ще сменим етикета им от „дълго чакане мечта“ на „в строеж“, а до края на мандата в „изпълнено“. Тези цели са непоклатими, в Пловдив не е строено училище в продължение на десетки години, градът, децата и гражданите заслужават повече. Нашето влияние върху учебните програми е минимално. Организирали сме над 10 форума с директори, учители, педагози, през 2024 година и имаме ясен план какво ще променим при едно стабилно правителство в образователната система. Спечелихме максималното възможно финансиране по програмите на МОН за двете нови детски ясли в Тракия и Южен. Тяхното строителство ще започне през 2025 година и до началото на 2027 година ще отворят врати за най-малките си обитатели. Ако сега очаквате дете, шансът то да е в чисто нова ясла е огромен. Това дава спокойствие и на младите родители, които живеят в Пловдив, че децата им ще са на сигурно място и ще могат да се фокусират спокойно върху работата си.
- Полагате значителни усилия за обновяване на образователната инфраструктура в Пловдив. На какъв етап са ремонтите на училища и детски градини към този момент и кои обекти ще бъдат завършени в близкото бъдеще?
- Задължително трябва да отбележа, че разполагам със страхотен екип, който вярва в целите, които имаме, а подплатени с резултати, те носят страхотно удовлетворение. Започнахме и завършихме ремонтите на ОУ „Екзарх Антим I“, ОУ „Елин Пелин“, в процес е ремонтът на СУ "Пейо Яворов". Открихме новите сгради на ДГ „Зорница“ и ДГ „Каменица“. В процес на изграждане са новият корпус на ОУ „Яне Сандански“, заедно с ремонта на зала „Кичево“. Направихме първа копка новата детска градина в „Южен“, в двора на ОУ „Стоян Михайловски“. Огромен успех е, че завършихме предсрочно ремонта на първата голяма сграда, на общежитията на Езикова гимназия “Иван Вазов”, само за 5 месеца, а за първия учебен ден открихме и чисто новата спортна зала в двора на същата гимназия – една сбъдната мечта.
Проекти, които изоставаха са ревизирани и форсирани – основният ремонт на ОУ „Тодор Каблешков“ и ОУ „Климент Охридски“ – те ще започнат през 2025 и ще бъдат завършени в рамките на няколко месеца. Стартирахме и изграждането на новата пристройка към ДГ „Буратино“, за 3 групи. Предстои изграждането на още няколко пристройки през 2025 към различни детски градини. Огромен успех е фактът, че осигурихме финансиране през държавния бюджет за основен ремонт на още три начални училища – ОУ „Райна Княгиня“, ОУ „Димитър Талев“, ОУ „Яне Сандански“. Това бяха училища, класирани в резервите по Националния план за възстановяване и устойчивост и никога нямаше да има финансиране за тях. Сега то е осигурено и процедурите по ЗОП са пред финал. Отделихме ресурс и за проектиране през 2024 година. Имаме проектна готовност за основен ремонт на Общински детски комплекс – Пловдив, който спечели и наградата на града.
Една сграда, която е поддържана на „мускули“ ще има шанс да придобие изцяло нов облик и ще намерим финансиране, гарантирам. ОУ „Гео Милев“ Пловдив е моя лична мисия – това беше първото училище, което посетих в началото на мандата и за мен шокът беше огромен. Веднага осигурихме пари за проектиране и вярвам, че ще намерим финансиране през 2025 година за цялостната му реновация – така, както намираме финансиране за всеки един добър проект. Новата детска градина в „Западен“ е наравно с всички други приоритети в образователната инфраструктура. Страхотен проект, изработен в миналия мандат, от районния кмет, с който той ме запозна и от който районът има огромна нужда, поради гъстото си населване и недостига на места. Обещал съм на директора на ОУ „Васил Петлешков“ да намерим финансиране за нов физкултурен салон, за който те мечтаят от години. За съжаление училището не отговаряше на критериите за кандидатстване по различни национални програми, но ние ще намерим финансиране.
-С какви предизвикателства се сблъскахте, когато поехте длъжността на зам.-кмет по образование?
На първо място искам да отбележа, че нестабилността в политическото безвремие често пъти ни поднасяше различни трудности. Проблеми винаги ще има, важното е кой и кога ги решава. Тук е мястото да изкажа искрени благодарности на нашия лидер – Бойко Борисов, незаменим приятел на град Пловдив. Без неговата воля и ясна визия за това как трябва да се развиват градовете, ние нямаше да имаме средства нито за Хуманитарната гимназия, Географската информационна система, основни ремонти на много училища, строителството на двата стадиона и много други. Политиката и финансирането на важни проекти за градовете вървят ръка за ръка. Ако някой смята, че може да има резултати и да реализира големи проекти без финансиране, нека заповяда на моето място.
Административната тежест е огромна, но професионализмът винаги надделява. Казвал съм много пъти, надеждата не е план за действие, тя няма да даде резултати. Имам прекрасен екип, без който не само аз, но и общината ще губи. Основната ми цел беше да ги задържа, за „вдигнем платната“ в правилната посока и трудът ни да роди плодове, които ще се видят съвсем скоро. Град Пловдив няма да направи нито една стъпка назад в ресорите, които са под мое управление, каквото и да ми коства това. Без оплаквания, без тежести, само цели и резултати.
- По всичко личи, че проблемът с двусменния режим на обучение в Пловдив ще бъде решен в рамките на този управленски мандат, каквато беше и вашата заявка. Кога се очаква пловдивските училищата да минат изцяло на едносменен режим?
- Дори вие като критични професионалисти виждате, че тази заявка ще се изпълни. През 2027 година този проблем трябва да е решен. Разбира се той е пряко свързан с първите два въпроса, по които работим много усилено и резултати ще има, въпреки волята на различни бизнес кръгове да я провалят. Едносменният режим ще даде възможност на децата, а и родителите, да са по-спокойни, отпочинали, да им остава време за спорт и извънкласни занимания. Моите планове са инвестициите в образователна инфраструктура, дигитализация, иновации и нови икономически инвестиции да продължат и да станат в пъти повече.
- Каква е текущата ситуация с разширяването на STEM паралелките в Пловдив? Има ли интерес от страна на учениците към тази форма на обучение?
- С финансирането по Плана за възстановяване и устойчивост всяко българско училище ще разполага със STEM кабинет. В тях учениците ще придобиват конкретни умения, което е ключово за промяната в образователната ни система. Изграждането на първите STEM кабинети вече е в ход, като крайният срок да бъдат изградени такива във всички училища е юни 2026 г. Към момента в 7 училища има изградени STEM центрове, в 33 са в процес на изграждане /в 12 няма/.
Цифрите показват интерес от страна на училищата към въвеждането на STEM центрове, чрез иновативните методи на преподаване на учебното съдържание, които са по-достъпни и интересни на днешното поколение ученици, а и съвременното технологично развитие на Пловдив.
В 14% от училищата в Пловдив има изграден център, в 63% е в процес на изграждане, а 23% няма такъв. Ние ще се фокусираме върху тези 23% и ще дадем максимума от нас като община да ги сведем до 0%.
- Каква е бъдещата ви визия за развитието на дуалното обучение? Предприемат ли се стъпки за разширяване на програмите за дуално обучение и за изграждането на успешни примери за сътрудничество между училища и компании?
- Дуалното обучение трябва да е основен акцент от основното до висшето образование. В противен случай, децата ни ще продължат да са много знаещи, но по-малко можещи. Промяната в дуалното обучение трябва да дойде на национално ниво – ясна политика за оборудване на професионални кабинети, поемане на заплати и осигуровки на лектори и практици, които фирмите изпращат да обучават ученици и студенти. Акцент трябва да са както професионалните, така и езиковите гимназии. Задължително трябва да има сключване на предварителен договор, без ангажименти от страна на завършващите за започване на работа. Така няма да се налага младите таланти да сменят по няколко пъти професията и да се преориентират постоянно, а ще могат да се развиват в една ниша, да бъдат добри и можещи в една или максимум две професии. Останалото е загуба на време, енергия и ресурс. От гледна точка на общината, ние смятаме да организираме няколко големи кариерни форума в Пловдив и да поканим всички желаещи фирми в рамките на седмица да презентират практически какво се случва в тяхното ежедневие. Повечето кариерни форуми са по-скоро за нетуъркинг и раздаване на брошури, което смятам, че е последваща стъпка. Искам младите ни умове да запалят искра и да я поддържат, разгаряйки я в професионално развитие, извън комфортната зона.
Свързани новини: