Нов Генерален план за организация на движението, модернизиране на старите светофари в Пловдив, както и подобряването на услугата в градския транспорт се основните приоритети пред „Организация и контрол на транспорта” през 2025 година.  Това заяви в интервю пред „Радио Пловдив” директорът на общинското предприятие Венета Райнова.

„Постоянно се обследват централните кръстовища, като се изготвят нови циклограми, които да подобрят движението по основните направление в града. В момента сме възложили да се изследват всички кръстовища, на които може да се сложат десни секции, като планираме след гласуването на бюджета да започне тяхното монтиране”, каза Райнова.  Тя каза, че въпреки наличието на „зелени вълни”, усложнения трафик и натрупване в дадено направление, кара служителите в Центъра за управление на трафика да минават в ръчен режим, за да може да отпушват движението.

„ Към момента обаче не всички кръстовища са оборудвани с камери и контролери, на които може да се регулира движението през Центъра.  Има много светофарни уредби, които са за подмяна. Наистина е належащо модернизирането им, тъй като след това те могат да влязат в синхрон с останалата мрежа и да се облекчи трафика на определени места и часове”, каза Райнова.  Тя обаче е на мнение, че каквото и да се прави по транспортната мрежа в града, докато пловдивчани не започнат масово да използват градски транспорт, трафикът нямат да се облекчи колкото се иска на всички.

„Работим всеки ден по-подобряването на условията  в градския транспорт, като изпълнението на разписанията е над 95%. Дори в началото на миналата година имаше периоди драстично по-ниски изпълнения на курсовете. Освен вдигането на изпълнението, работим и по това да се спазват разписанията, като подвиженият състав да е по-чист и удобен”, каза директорът на ОКТ.

В момента от звеното подготвят и предложенията към бюджета за необходимия финансов ресурс, нужен за различните дейности, които изпълняват.

„Подали сме много заявки – какви средства са ни необходими. Освен за светофарите, така и  вертикална и хоризонтална пътна маркировка. Знаете обаче, че първо трябва да се приеме държавният бюджет, а след това и този на Община Пловдив”, обясни директорът на ОКТ.

Едно от перата, които задължително трябва да попадне вътре е изготвянето на новия Генерален план за организация на движението.

„Основният ГПОД е приет през 2015 година, а з през 2019 година е актуализиран. Той обаче е изтекъл през октомври 2024 година. Не мога да кажа защо срокът за изготвянето на нов е изпуснат. Но въпреки това е изключително важно да започне обществената поръчка за избор на изпълнител, като вече сформирахме работна група. Планът включва всеки един аспект от организацията на движението – от пътните знаци, през специалните зони,  до посочността на улиците, пътни проекти, които предстоят да бъдат въведени и много други.

В момента работим по стария, но много от нещата по него не са актуални, защото 5-10 години са много време за жив град като Пловдив. Силно се надявам експертите, които го изработват да дадат добри мерки за подобряването на движението в града.  Пловдив е един от най-старите градове в Европа,  като инфраструктурата му, особено в централна градска част, не може да поеме толкова голямо количество автомобили, които нарастват ежедневно. За това казвам, че най-важно е  хората да остават личните си автомобили и да  започнат да използват масово градския транспорт, защото този процес е двустранен в справянето със задръстванията в града”, каза Райнова.