Скандални справки на базата, на които се изплащат милиони към автобусните превозвачи, показа новият директор на „Организация и контрол на транспорта“ Венета Райнова. Тя,  зам.-кметът по транспорт Ерол Садъков и шефът на ОП „Паркиране и репатриране“ Иван Ганчев дадоха брифинг относно проблемите, които са заварили в ресора през последните няколко седмици.

Садъков заяви, че още с встъпването си той е дал заявка всичко в сектора да бъде прозрачно и публично, тъй като има съмнения, че ресорът е „на тъмно“ от години.

На репортерите и общинските съветници бяха дадени справки за месец юли, с които се засичат километрите на превозвачите дали са реални, като в тях се въвеждат данните от системата „ИКОМ“. Тя служи за установяване на реално изминатите километри. От справките се вижда как върху тях е драскано, нанасяло се е с коректор и без никаква логика са се нахвърляли километри.

„Още в началото установих и лоша финансова и нормативна дисциплина, като финансов контрольор.  Това, което най-много ме изненада е начинът, по който се правиха справките за изминатите курсове на автобусите.  Мога да кажа, че не се е спазвала наредбата и закона при отчитането на километрите на превозвачите. Почти всички от справките са били правени „на ръка”, като върху данните е драскано с химикал, след това с коректор се били променяни числата и отгоре са се слагали нови цифри. На някой от превозвачите са начислявани допълнителни километри въпреки че са дали значително по-малко, като изминати.  На други обратното. Прави впечатление, че увеличаването на пробега е за определени превозвачи, както и обратното. За т.нар. корекции е използвана GPS системата на „Иком”, като е абсолютен нормативен хаос всеки един от т.нар. документи“, заяви Райнова. 

Тя каза, че след като е получила тези документи, тя е отказала да одобри плащания към превозвачите, тъй като за нея това не са официални документи и никой не може да гарантира, че те са автентични.

„Въпреки несъгласието ми в качеството на финансови контрольор на предприятието за разписване на плащане към превозвачите на база тези справки, те са разплатени. Това поставя под сериозен въпрос всички извършени плащания не само към превозвачите, но и по отделните договори  на Община Пловдив и ОКТ с различните контрагенти“, каза още Райнова. Тя обясни още, че откакто работи в ОКТ справките се изготвят по този начин, като в момента се прави проверка на всички месеци от началото на годината. 

От справките се вижда как на „Хеброс бус“ за месец юли при подадени от тях 15 000 км изминат пробег, предприятието им начислява близо 9000 км повече и така изпълнението е вдигнато на 54%, а реалното е под 30%.

На „Автотранс 2000“ пък според системата на „Иком“ е изминал с няколко хиляди км повече от заявените от тях, което пък им „помага“ да минат 80% и да получат субсидии и компенсации. Други превозвачи като „Автобусни превози“ и „Меритранс“ пък километрите почти на всички справки са намалени.  

Не е ясно кой точно е изготвял въпросните справки, тъй като в този отдел са 9 души, а именна, а на места и подписи липсват.

„Системата на „Иком“ работи –  въпросът е как се налагат тези справки. Все пак с встъпването на г-н Садъков като зам.-кмет успяхме да убедим превозвачите да сложим още една GPS система“, заяви Райнова.

Садъков заяви, че тази система се поема изцяло от превозвачите като финансиране, но контролът е от ОКТ. Така ще се сравнят и двете системи на GPS-те, за да няма съмнения в изминатия пробег.

Констатираните проблеми с превозвачите вече са дадени с доклад до кмета Костадин Димитров, а предстои да се уведомят и компетентните органи.

Припомняме, че Ерол Садъков на същия брифинг оповести, че Община Пловдив е останал без Генерален план за организация на движението, което може да доведе до блокаж на цялата дейност на администрацията.