-Г-жо Райнова, какви са първите Ви впечатления, откакто ви назначиха временно за директор на ОП „Организация и контрол на транспорта?
- Моите впечатления за работата в ОКТ бяха изградени от последните месеци, в които бяха финансов контрольор в предприятието. Имайте предвид, че е то не се занимава само с градския транспорт на Пловдив, а с още редица важни дейности за функционирането на Община Пловдив. Сред тях е организацията на движението, поддържането на пътната маркировка, осветлението и други. Ежедневната работа е много, а хората и финансовите средства не достигат.
В предприятието има изключително подготвени специалисти, които разбират от работата си. Основният проблем обаче е свързан с организацията на работата на предприятието, която за мен не е оптимална. Например няма ефективно разпределение между задълженията на служителите в предприятие, а оттам и справедливо възнаграждение към тях.
На практика по длъжностни характеристики и по функции има служители, които извършват една и съща дейност, но в различните направления. От друга има дейности, които не са застъпени и разпределени достатъчно добре.
Идеята е да вървим към изготвяне на ефективна структура с промяна на задължения и длъжностни характеристики на служителите. Това ще ни позволи да намалим дублиращите се дейности, а също така да вдигнем възнагражденията. Имайте предвид, че заради ръста на минималната работа заплата през годините, в момента редица щатове, които категорично не са нискоквалифицирани, взимат минимума по закон. Това трябва да се промени, ако искаме подготвените хора да останат на работа, както и да привлечем други като тях в предприятието.
-Как дойде предложението да оглавите предприятието? Какъв е професионалният Ви опит, при назначаването Ви много медии гръмнаха, че сте бивша хостеса…
-Предложението дойде от новия заместник-кмет по транспорта г-н Ерол Садъков. С напускането на Георги Стоилов и Юлиян Бейнов, някой трябваше да поеме управлението, било то и временно, защото има много важни процеси, които не могат да вървят без да има директор на ОП-то.
Относно професионалния ми опит ще започна с последната част на въпроса. Да, била съм хостеса, макар и преди много години. Гордея се, че успявах да се издържам сама, докато бях студентка. Няма нужда да казвам клишето за срамната работа, защото всеки, който е минал по този път го знае. Продължих да работя в частния сектор, като през последните години управлявах голям развлекателен и културен комплекс в Пловдив. Едно от постиженията ни бе създаването на частен културен център, който без една стотинка от държава или община, успя да се превърне в предпочитано място от пловдивчани за концерти, представления и различни събития.
Финансовата експертиза и управлението на човешките ресурси е от силните ми страни. Именно за това смятам, че мога да съм полезна в оптимизирането на работата на служителите в ОКТ. Оттам специалистите в различни направления в ОКТ да бъдат стимулирани и спокойноo да работят, а също така да привлечем още експерти.
-Казвате, че градският транспорт не е единствената функция на ОКТ, но там е най-големият фокус. Какво смятате за проблемите в него?
- За мен проблем е, че градският транспорт не се полазва като алтернатива на пловдивчани. Какво имам предвид – той е средство в по-голямата си част за хората, които нямат избор в придвижването си.
За да се случи това обаче, той трябва да покрие минимума изисквания, които ги има в големите градове с развит публичен транспорт. На първо място – редовен, удобен и чист. След влизането на временните мерки имаме не само съществено подобряване на спазването на маршрутните разписания, а и влизането на изпълнение между 90% и 99% на всички линии. Естествено, всеки ден има проблеми, но важното е, че по улиците се движат вече над 220 автобуса.
На следващо място те трябва да са удобни и чисти, а пловдивчани да получават добро обслужване. Когато успеем да постигнем това по всяка една линия и автобус, след това може да мислим за надграждането на услугата.
Но за да е масов градският транспорт, той трябва да се използва от всички социални и работещи групи. Към момента това не е така и именно в тази посока ще работим.
-Относно другите функции в ОКТ, нещата също не изглеждат добре – липса маркировка, осветлението не е ниво, пловдивчани имат претенции спрямо организацията на движението….
- Още преди да встъпя в длъжност договорът за полагането на хоризонтална и вертикална пътна маркировка бе изчерпан. Едва сега се завършиха новите процедури, като предстои подписване на договори за хоризонтална и вертикална пътна маркировка. След това може да започнем да възлагаме на фирмите. Приоритет ще ни е обновяването на маркировката край училища, детски градини, както и основни пътни булеварди и места с концентрация на пътно-транспортни произшествия.
Относно организацията на движението – също мисля, че има какво да се подобри. Зам.-кметът по транспорт ми възложи със специалистите на предприятието да изготвим анализ, с който да видим как да оптимизираме регулирането на движението по основните кръстовища и пътни артерии.
Екипът ни за улично осветление мога да кажа, че е на изключително високо ниво. Там са събрани много специалисти, които са перфектни в работата си. Проблемът е липсата на средства, с които може да подменяме старите лампи.
Община Пловдив спечели проект през Плана за възстановяване и устойчивост, като в момента се провежда обществената поръчка. След завършването й в три квартала на града ще бъде въведено модерно и енергийно ефективно улично осветление за над 1,5 млн. лева.
Венета Райнова застава временно начело на ОКТПредставиха я пред служителите на предприятието