700 000 лева за велопарк край Гребната база и едва 35 000 лева за поддръжка и развитие на веломрежата. Това е заложено в Бюджет 2025 на Община Пловдив.

Контрастът предизвиква недоволство сред велосипедисти и активни граждани, които настояват, че Пловдив има нужда не от единични велоатракции, а от реално функционираща, безопасна и свързана веломрежа.

Проектът край Братската могила на „Крива спица“ би бил чудесна атракция и инвестиция за Пловдив, ако обаче се помисли за развитието и поддръжка на веломрежата. Още преди да бъде представен проекта за бюджета, от  сдружение „ВелоКултура“ изпратиха до Общинския съвет предложения за рехабилитацията на съществуващата велосипедна инфраструктура. Според техните разчети това ще поне 80 000 лева – повече от два пъти над заложените средства в бюджета.

Предложенията включват: Обновяване на маркировка – 7767 кв.м; Монтиране на антипаркинг колчета – 146 бр.; Светлоотразителни кабари – 350 бр.; Вертикални знаци, ограничители на скоростта и велосветофари; Изграждане на велопаркинги с маркировка и сигнализация.

Общата изчислена стойност: 80 304 лева, при това без да се включват разходи за труд, транспорт и монтаж.

На много места велоалеите са кърпени, опасни и откъснати една от друга. Докато няма безопасна и свързана мрежа, няма да има реален ръст на велосипедния трафик.  Иронично е, че дори до бъдещия велопарк няма изградена велоалея, по която да се стигне, като най-близката е на Гребната база, бул. „Копривщица“ и бул. „Свобода“.

Велопаркът ще служи на малка група за забавление, но хиляди хора, които се придвижват ежедневно с велосипед, ще останат без промяна. В същото време Община Пловдив се опитва да насърчи използването на велосипед без обаче да се извършват реални стъпки за свързаността на веломрежата. В момента тя е накъсана, неравномерна и слабо поддържана, а бюджетът за нейното развитие изглежда по-скоро символичен, отколкото стратегически.

Ако Пловдив иска да бъде модерен и устойчив град, необходими са сериозни инвестиции в свързаността, сигурността и ежедневната велоинфраструктура – не само в атрактивни обекти. Сами по себе си те не са проблем – напротив. За да покаже обаче, че кметът го е грижа за велотранспорта трябва да увеличи разходите за велоалеи и то не е задължително да бъде за сметка на велопарка в район „Западен“.

Нови атракции: Велопарк на Братската могила, фуникуляр на Бунарджика и 500 хил. лева за Младежкия хълм1,3 млн. лева са заложени за изграждането на атракционните в Бюджет 2025 година