
Върховният административен съд (ВАС) излезе с ключово решение, което отменя регистрацията на наименованието "Зелена зона" като търговска марка. Този прецедентен казус, в който Столичният център за градска мобилност (ЦГМ) осъди Патентното ведомство и частна фирма, има огромно значение за всички големи български градове, включително Пловдив, където "Зелена зона" е утвърдено понятие за зона с ограничено и платено паркиране.
Решението на ВАС е в полза на обществения интерес и ще предотврати потенциални злоупотреби с понятие, което е общоприето и регламентирано в нормативната уредба.
Със свое решение магистратите потвърдиха заличаване на марката "ЗЕЛЕНА ЗОНА", регистрирана от фирма "Бассмания - 1" ЕООД. ЦГМ, подкрепен от други общински предприятия, включително Общинско предприятие „Паркиране и репатриране“ при община Пловдив, твърди, че регистрацията е неправилна и противоречи на Закона за марките и географските означения (ЗМГО).
Според патента „Зелена зона” се е отнасял за всякакви дрехи от бельо до якета на въпросната компания, както и за различен вид услуги. По този начин фирмата е можел да поиска обезщетения за ползването на името „Зелена зона” от големите български общини, които са я въвели
Основните аргументи на общинските дружества бяха, че марката "ЗЕЛЕНА ЗОНА" е в противоречие с обществения ред, тъй като е легално понятие, използвано за организация на почасовото платено паркиране. Те подчертаха, че наименованието е придобило известност за конкретна дейност и използването му върху табели, облекло на контрольори и за съпътстващи дейности може да въведе потребителите в заблуждение.
Съдът категорично заяви, че административният орган и предходната инстанция не са съобразили важността на обществените отношения, свързани с движението по пътищата, които са дейност с повишена опасност и изискват съблюдаване на интересите и безопасността на гражданите. "Зелена зона" е въведена с подзаконови нормативни актове и се ползва дългогодишно за регулация на паркирането в общините с интензивно движение, целящи да улеснят гражданите при придвижването им.
Съдът посочи, че легалното понятие "зелена зона" е добре познато и разпознаваемо, и регистрацията на словна марка с идентично съдържание може да накара потребителите да я асоциират с публичноправни функции и стандарти на качество и сигурност, каквито маркопритежателят не би могъл да осигури.
Темите на Traffic News

Потушават бунтовете в културния сектор със 150 млн. лв.
