Поради голямата надценка и все по-скъпите основни хранителни стоки в големите търговски вериги, миналата седмица и у нас се организира бойкот на потребители, планиран за 13 февруари. Инициативата се случи по примера на други балкански страни, чиито граждани по-рано се обявиха против високите цени и определиха дати, в които никой купувач да не пазарува в магазините.

Дали обаче българските вериги не подготвят ответен удар с изненадващи големи промоции на храни точно в деня на бойкота – това се зае да провери репортер на TrafficNews, който отиде на място в три от големите вериги.

Потокът от хора беше с обичайната интензивност, предвид часа – между 10 и 10:30 ч. преди обед. Непосредствено до входа на една от веригите имаше подредени брошури, на които с големи букви пишеше „MEGA SALE до -50%”. И естествено този надпис привличаше част от влизащите купувачи. Но за каква промоция всъщност става дума? С по-малки букви под надписа се уточнява „на над 500 нехранителни стоки”.

При щандовете с плодовете и зеленчуците не се забелязваха намаления, които да са различни от обявените в брошурата. Служител от отдел „Информация” заяви, че на конкретната дата 13 февруари промоции ще има, но те са част от обичайните намаления, които веригата прави от четвъртък до неделя. На някои от продуктите се очаква отстъпките да достигнат до 50%, само че тези артикули са нехранителни и от тях могат да се възползват само лоялни клиенти. Иначе от хранителните продукти най-голяма промоция ще има на килограм кромид лук, моркови, картофи, консерви с кисели краставички, пакет бадеми, закуска с вишна от пекарната и бутилка от известна марка шотландско уиски.

Промоционалните предложения в другите водещи вериги също не са различни от обявените.

Интересно е, че като основна причина за обявения бойкот на 13 февруари се посочват високите цени на хранителните стоки само в големите вериги, а в същото време тези в малките магазини не се коментират, макар те често да са същите или по-високи.

Според адв. Пламен Абровски по-високата цена в малките обекти е обяснима и нормална, най-малкото заради количествата, които се зареждат по щандовете. Но дали цената на храната е достъпна за хората в надпреварата „Кой е по-по-най” между търговците и дали качеството й е достатъчно добро, остава под съмнение.

Част от потребителите предпочитат да пазаруват от малките магазини, тъй като „доматите не са гумени” и „краставиците имат вкус”, макар цената да е същата или по-висока от тази във веригите.

„Сега идва пролет и разнообразието от плодове и зеленчуци се увеличава. От години предпочитам да купя половин килограм ароматни плодове от малкия магазин, където е по-скъпо, отколкото да дам пари за безвкусни ягоди и череши. Едно време не беше така,” – споделя възрастен мъж, пожелал анонимност. Той сподели и съмненията си у нас големите търговски обекти да останат празни, защото познавал много хора, които му споделяли, че няма да бойкотират.

Дали ще има бойкот у нас, или и българите ще последват примера на гражданите на северната ни съседка, които са пазарували с 20% повече от обикновено в деня на протеста, предстои да видим.