-Г-жо Стойчева, каква година изпратихте и доволна ли сте от свършеното от Вас и екипа Ви в район „Западен”?

-Годината беше изключително динамична и за мен доста заета. Смятам, че успяхме да свършим доста работа. Разбира се, винаги има какво повече да се желае, но като цяло проектите, с които се захванахме и държах да се случат,  бяха успешни. Променихме много голяма част от дребните неща в района. Работим по това да пейките да са в добро състояние, тротоарите да започнат да се оправят, да се пребоядисват люлките, да се ремонтират детските площадки, а не да стоят с години изпотрошени.

В общи линии тези малки детайли, които на пръв поглед хората не забелязват,  когато са в добро състояние, но пък ни въздействат негативно, когато са в лошо. Също така, направихме доста тротоари, пет паркинга в предблокови, пространства, които бяха в много лошо състояние и наблегнахме на проектирането.

Скоро започва ремонт на единствената млечна кухня в района, която действа като самостоятелна – „Лакомото мече”.  Тя беше в толкова лошо състояние, че дори от РЗИ бяха казали, че е пред затваряне, тъй като не отговаря на условията за приготвяне на храна за деца.

Още в началото на мандата казах  неведнъж, че храненето на децата е от изключителна важност, защото това създава, както културата им на хранене, така най-вече влияе върху здравето им. Затова за мен е важно, нашите деца в района да ядат възможно най-добрата храна.

-В началото си поставяхте доста амбициозни цели, които са в по-широк хоризонт. Какво се надявате да се случи оттук нататък и може ли да говорим за по-голяма намеса в района?

- Голямото постижение,  което през миналата година успяхме да направим, е проектирането на улица „Парк отдих и култура”, която започва малко след Изтрезвителя и стига до кръстовището с Прослав. Участъкът е над километър, който е в много лошо състояние. Дори автобуси не минават по него. Ние правим кръпки непрекъснато, но вече ние нямаме устойчива основа и каквито и кръпки да се направят, просто те не решават проблема.  Единствено очакваме КАТ да съгласува проекта и да търсим финансиране за него.

Предвижда се ново пътно легло, канализация, водопровод, нови тротоари, които в момента липсват. Също така осветление, велоалея, като има за последното има малък проблем с два участъка, които не са отчуждени, но говорим със собствениците. 

Ремонтът ще бъде направен в габарита, в който е по ОУП, защото разширение ще се забави с години проекта. Надяваме се и Община Пловдив да приеме проекта за приоритет, тъй като виждаме, че Пещерско шосе буквално се задъхва вече.

Изработването на проекта е дарение от бизнесмени, които искаха да инвестират в ремонт на пътя, но просто няма смисъл, защото липса здрава основа. За това стигнахме до решението да се изготви технически проект, вместо да инвестират техните пари в преасфалтиране.

Имаме  възложено проектиране на кръговото на Пещерско шосе и ул. „Елин Пелин” към Прослав, а също проект дарение от „Лидъл” за светофар до новия им магазин. Там е голям проблем с пресичането.  Възложили сме проектиране на още една улица, която свързва Пещерско шосе и парк Отдих и култура, перпендикулярна на Пещерско шосе към Гребната база.  

-Друга тема, която става все наболяла в район „Западен” е паркирането, какво предвиждате за него?  

-Проблемът с паркирането става изключително сериозен в целия квартал. Аз за това постоянно и във всяко свое интервю казвам, че настоявам за въвеждането на Зелена зона. Особено около болниците и мола, имаме огромни проблеми.

Проучваме възможността да се обособяват някакви паркинги или да се надстроят съществуващи. Но това е много-много дългосрочно, за това планът за мен е със Зелената зона в някаква степен да облекчим паркирането за живущите.

В момента „Каспела” строят свой паркинг, а „Пълмед” направиха този върху Пещерско шосе. Но на него вечер има максимум  10 коли на него, докато  паркирането отзад по улиците е някакъв ад. Тоест платените паркоместа не решават проблема за жителите на района.

Имаме терен на ул. „Атон”, който администрацията си взе, но там парцелът позволява не повече от 10-15 коли.Такива терени са изключително малко и не решават проблема, но въпреки това ги търсим, като премахваме и гаражите, които често се оказват, че се ползват за складове.

-Район  „Западен” се води най-зеленият район в Пловдив, но като че ли тази слава започва да изчезва. Основният проблем се облагородяването на тези зелени пространства, изграждането на поливни системи, залесяването, което се оказва все по-голяма проблем. Какво да очакваме от Вас в тази връзка?

- Един от големите проблеми са старите дървета. Ние миналата година сме издали 570 заповеди до ноември за премахване на дълготрайна растителност, която е изсъхнала.  За съжаление, „Градини и паркове” са с доста по-ограничен ресурс и на практика не могат да наваксат издаването на заповедите. Затова гражданите и недоволстват, че са подали жалба, ние сме издали заповед, но никой не отива премахне изсъхналото и опасно дърво.

От друга странна тази година направихме няколко доста мащабни акции по залесяването, съвместно с частни фирми. Вече имаме и ландшафтен архитект в района, на който разчитаме изключително много.

Стриктно държим инвеститорите да спазват условията по залесяване при строежа на нови сгради и ще следим то да бъде устойчиво в времето, т.е. да сложим край на туите, които всеки слага и се водят за озеленяване при приемане на нови обекти.

И тук идва следващият проблем -  колкото и да се залесява, ако няма добро напояване, няма никакъв ефект, а това с водоноските не може да продължава. Примерът е паркът около „Кауфланд”, там имаше изградена поливна система, която беше унищожена през годините. Частни инвеститори там възстановиха за своя сметка част от нея, имаме предложение и от други фирми да възстановят трасето, което включва и фонтана.

Ние пилотно започваме един проект, за да видим дали и колко време отнема, колко би струвало и въобще как може да се осъществи реализация. От А до Я по изграждането на едно междублоково пространство, което сме избрали -  сондаж, поливна система, ново залесяване, детска площадка. Ще го започнем от нулата. За момента, за съжаление, почти половин година ни отнема да направим съгласувателни процедури в Басейнова дирекция и другите институции.  

-Какво друго планирате през тази година в район „Западен”?

-Направили сме много мащабна инфраструктурна програма. Ще видим как ще се развият нещата с бюджета.  Посочили сме доста улици, които имат нужда от изцяло ново настилки, водопроводи, тротоари и т.н.

Особено тежко е положението с улиците в Прослав, част от които са без асфалт заради постоянни ВиК аварии.  Друга голяма улица, която сме заложили за проектиране, за да може да се реализира на някакъв етап е продължението на улица „Албена”. Заложили пари за проектиране, защото там хората буквално са сред нищото. Тази година ще започне реконструкцията на ул. „Генерал Колев”, която бе включена в държавния бюджет по наше настояване миналата година.

Имаме и други планове, които обаче са обвързани със средствата, които ще ни отпусне Общинският съвет.