Еркерите на три къщи в Стария град са пострадали от камиони. Най-тежко е състоянието на Балабановата къща, където вчера е имало комисия от район "Централен", ОИ "Старинен Пловдив" и Регионалния инспекторат към Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" на Министерство на културата. Тепърва специалистите ще излязат с предписания как да бъдат отстранени увредите.
Тежка техника е повредила еркер и на Данчовата къща, както и два еркера на Павлити, където в момента тече реставрация. Пострадала е и съседна частна къща. Тези инциденти за пореден път повдигат въпроса за достъпа на моторни превозни средства в архитектурния резерват.Еркерът на Балабановата къща
"Не за първи път се случва. Преди години имаше подобен инцидент с Балабановата къща. Възстановихме щетите и няма и месец, това отново се случи", коментира пред медията ни директорът на "Старинен Пловдив" доц. Елена Кантарева-Дечева.
Тя подчерта, че трябват ефективни мерки, защото не разчита, че поставянето на забранителни знаци с посочена височина и габарити на тежката техника ще реши проблема.
"Изпратили сме писмо до общинско предприятие "Организация и контрол на транспорта" и сме описали ситуацията. Приложили сме и снимков материал. Важно е да се предприемат действия, защото за всеки такъв ремонт ние харчим публични средства", подчерта директорът на "Старинен Пловдив".
Еркерите на "Павлити" вече са възстановени и реставрирани, пораженията на отсрещната частна къща все още са видими
Проблемът с достъпа на моторни превозни средства в архитектурно-историческия резерват е изключително сериозен. През миналата година градската администрация инициира няколко срещи с живущи там и представители на бизнеса. Стигна се до няколко конкретни предложения - ограничаване на достъпа за зареждане на хотели и заведения за определено време, каквото има за родители, които карат децата си в детска градина "Щурче", оформяне на буферен паркинг на ул. "Четвърти януари", за да се ползва от гостите на хотели.
Еркерът на Данчовата къща
Очевидно дългите разговори и търсените решения не са достатъчни, след като се случват инциденти със знакови сгради недвижими културни ценности. Достъпът до архитектурно-историческия резерват е през ул. "Съборна" откъм Главната и през ул. "Петко Р. Славейков" от страната на Понеделник пазара. И на двете места са монтирани електронни бариери. Те обаче не могат да бъдат ефективни в случай, че се раздават карти за достъп на калпак и няма правила с какви габарити трябва да бъдат возилата.
"Проблемът не е от днес. И преди сме имали подобни сигнали, а най-често щети от големи камиони има върху къща Ламартин. Има проблеми и с калдъръмите , тротоарите, бордюрите. Нашето звено предприе вече действия и ще въведем забрани за преминаване и ограничения в някои от тези зони. Конкретно на място, там където не може да мине голяма кола без да ги удари, ние ще въведем забрана. Ще въведем обиколни маршрути, за да не засягат къщите", коментира директорът на общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" Георги Стоилов.
Арх. Слави Славов – ръководител на Регионален инспекторат за опазване на културното наследство в Южен централен район за планиране при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на културата, каза за медията ни, че са запознати с проблема. След разговор с директора на Общинския институт "Старинен Пловдив" Елена Кантарева-Дечева е взето решение наесен да бъде формирана комисия, която да обходи целия резерват и да опише проблемите, включително и този с увредените къщи.
ОЧАКВАЙТЕ ИНТЕРВЮ С ГЕОРГИ СТОИЛОВ ЗА ПРЕДПРИЕТИТЕ ДЕЙСТВИЯ ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ТРАФИКА В СТАРИЯ ГРАД.
Още от категорията
Комин без документи бълва сажди в центъра на Пловдив, собствениците: Всичко е законно