Старите гуми са един от най- големите замърсители на околната среда. Глобата за изхвърляне на гуми на нерегламентирани места е от 300 до 1000 лв., а за нерегламентирано изгаряне или друга форма на нерегламентирано третиране – от 2000 до 5000 лв. При повторно нарушение санкцията е в двоен размер. Но няма данни до този момент общината да е получила постъпления от такива глоби. Къде отиват старите гуми? Въпрос с повишена трудност. Периодично над Столипово и Шекер махала се вие характерния черен дим, който показва, че се изгарят гуми. Други отиват за отопление, трети се загробват незаконно. Преди Нова година, гражданско сдружение сигнализира, че в район "Южен" ще отвори завод за "горене на гуми". Общественото обсъждане на проекта бе отложено за февруари, а днес управителя на фирмата - инвеститор Стефан Терзиев даде пресконференция, на която разказа подробно за проекта. Проектът е с технология, патентована в Германия от последно поколение и е получил положителни становища от РИОСВ , Басейнова дирекция, РЗИ и Община Пловдив. Въпреки това през последните седмица се надигнаха гласове, че въпросната инсталация ще причини замърсяване на въздуха. Общинските съветници на ГЕРБ внесоха в съвета декларация, че не са съгласни проекта да бъде реализиран в рамките на града. Според Терзиев този подход обрича града на бъдещо замърсяване и сериозни глоби в последствие. Той е категоричен, че инсталацията е напълно безвредна и посочи, че подобна работи в от две години в Ротердам.
- Г-н Терзиев, инвестиционното ви предложение за унищожаване на стари гуми, предизвика сериозни опасения за замърсяване на околната среда. Можете ли да ги опровергаете?
- Трябва да призная, че съм шокиран от реакцията на някои граждански сдружения, еколози и политици. Напълно съм наясно със страховете на хората, защото в продължение на години те са принудени да дишат въздух, замърсен с ФЧП. Всички сме наясно, че Пловдив е начело в няколко неособено престижни европейски класации за чистотата на въздуха. Ако не се лъжа, преди време общината дори беше осъдена в европейски съд. Всеки, който пътува по магистрала Тракия в посока Пловдив, няма как да не забележи огромните стълбове от черен дим, които ежедневно се вият над града, тъй като гумите се горят, за да се извлича метала от тях. Огромни количества стари гуми се загробват незнайно къде, други се хвърлят в реки и язовири. 7 000 тона гуми се изхвърлят в Пловдив ежегодно. И никой не знае къде отиват. Ние предлагаме последно поколение технология за решаване на този проблем със сериозна инвестиция, а отсреща имаме груби манипулации и изопачаване на истината. На хората се представя технологията като „горене на гуми“, което е тотална лъжа.
- Може би защото нямаше достатъчно информация за проекта, а общественото обсъждане бе насрочено два дни преди Нова година.
- Датата не е избрана от нас. Следваме стриктно законовите срокове, които свързани с издаването на документите от РИОСВ. Тъй като се касаеше за един ден , от инспекцията предложиха да го отложим за февруари. И ние приехме.
- Казвате, че не става въпрос за горене на гуми, а за рециклирането им и превръщането им в други продукти. Какви?
- Продуктите ,които се получават чрез процеса пиролиза са: екологично чисто пиролизно масло, което се ползва като гориво или се предоставя на рафинерии за получаване на дизел и бензин, а не чрез нефтени природни продукти , а чрез оползотворяването на отпадъците, на които вече трябва да се гледа като ресурс.И това е бъдещето с тенденция до 2050 г за постигане на нулева декарбонизация , не чрез изкопаем нефт ,а по екологичен път. Втория продукт е карбон(carbon black).Изключително търсен продукт, ползван в различни сфери на индустрията за получаване на нови екологично чисти други продукти. И третият продукт е синтетичен газ ,който може да се ползва в индустрията и за битовото отопление.
- Защо решихте да изградите инсталация за унищожаване на стари автомобилни гуми в Пловдив и има ли тя аналози в Европа?
-Идеята конкретно за град Пловдив се роди, когато излезе Директива на ЕК на Европейската общност от 2021г., отнасяща се до задължително рециклиране ( а не горене) на гумени изделия, стари употребявани автомобилни гуми пластмасови отпадъци с иновативни последно поколение технологии ,за получаването на нови екологични чисти продукти, които след това се влагат,като част за получаване на други екологични продукти и това е така наречената Кръгова икономика.
Директивата има задължителен характер за всички 27 страни членки на ЕИО, каквато е и България и предвижда сериозни санкции за страните в случай на неизпълнение.
Отделно, аз и моя експертен екип имаме опит от преди и сме изграждали подобни инсталации и сега това ни дава възможност да изградим такава инсталация в град Пловдив.
Пловдив има остра нужда от справянето с тези отпадъци ,които се горят не регламентирано ,заравят се в кариери, хвърлят се в река Марица и представляват голям екологичен проблем за града. Подобни инсталации има в много градове в Европа.
- Какви са световните критерии, по които се извършва подобен процес?
- Световните критерии накратко са: рециклиране с нови технологии в непрекъснат цикъл 24/7 работа, изчиставане на всички видове химични елементи до почти нулеви нива и пълен мониторинг. Да не се замърсява въздуха, почвата, водата и да са безвредни за човешкото здраве.
Техническите достижения са стигнали до такива високи нива ,че правят процеса напълно екологично чист.
- С какво се занимава вашата фирма „Еко Енерджи 50“ и има ли опит в подобни дейности?
- Конкретно тази фирма е създадена месец Октомври 2021 г единствено с тази цел да изгради първата в Пловдив след 30 години Инсталация за рециклиране на автомобилни гуми , чрез иновативна технология, последно поколение за получаване на екологично чисти продукти, които да се ползват в Кръгова икономика.
А екипът ни от експерти, с който работя е от малкото, каквито има в България с опит в областта на Възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) работещи от 20-30 години. Специализрани сме и подържаме контакти с редица Концерни и Сдружения в Европа и САЩ работещи в тази област.
- Как ще гарантирате, че процесът няма да повлияе вредно на околната среда още повече, че базата е в самия Пловдив, град, който не се с чист въздух
- Инсталацията ще бъде изградена в промишлено-производствената база на ул.Кукленско шосе 15 в район „Южен“. Тази база е от преди 50 години, специално създадена за промишлена дейност.Тук е бил завода за Крепежни елементи „Гочо Грозев“ с хиляди работници . Сега в тази база има същия статут според градоустройствения план на град Пловдив, а също така и сега има работещи промишлени предприятия.
Сградата, в която ще бъде поставена инсталацията е масивна конструкция от стаманобетон, затворен тип с отлична инфраструктура.
Трябва ясно да заявим ,че съвременните инсталации и машини и съоръжения са по призумция и дефинитивно абсолютно екологични чисти и друго не може да бъде. Нивата на замърсяване са близки до нула и са напълно безвредни, автоматизирани и със самостоятелен мониторинг 24/7,който се предава онлайн през цялото денонощие. Показателите са значително под изискуемите норми на закона.
- Как ще се финансира проектът, ако се стигне до реализация?
- Проекта има вече осигурено финансиране от миналата година ,чака се само решението на РИОСВ след Общественото обсъждане за започване на конкретната работа по изграждането на инсталацията и пускането и в експлоатация в срок 6 месеца.
- Има ли подобни инсталации за стари гуми в други български градове?
Не, няма! Правени са опити но по стара технология от преди 40 години без необходимите очистителни съоръжения и такива не могат да бъдат пускани в експлоатация.
- По какъв начин ще събирате стари гуми и само от Пловдив ли или от цялата страна?
- Имаме договорка с Община Пловдив , която има отговорност по обезопасяването на старите автомобилни гуми, тъй като общините са институциите, които ще носят отговорност в случай, че Директиватана ЕК не се изпълнява . Ще сключим договор с Общината , която ще събира всички гуми в града и областта и ще ни ги извозва на нашата площадка. За тази цел Общината ще ни плаща за тон стари гуми по цена , която допълнително ще бъде договорена.
- Вие бихте ли си избрали жилище в близост до такава инсталация?
Отново трябва да подчертаем , че трябва веднъж за винаги да бъде изключена възможността, че такива инсталации не само като нашата могат да замърсяват околната среда. Това вече невъзможно и няма никакъв риск за околната среда.Тези инсталции са с размери на бензиностанции и както бензиностанциите се изграждат в самите градове и не замърсяват , същото е с тези инсталации. В големите европейски градове в ЕИО подобни инсталации като нашата се изграждат в подобни производствени бази, като нашата плошадка.
- Предстои обществено обсъждане през февруари. Какво ще кажете на хората, които се интересуват от проблема?
- Тук бих искал да уточня, че датата на предишното обсъждане, не бе избрана от нас. Следваме стриктно законовите срокове, които свързани с издаването на документите от РИОСВ. Тъй като се касаеше за един ден , от инспекцията предложиха да го отложим за февруари. И ние приехме.
Още преди общественото обсъждане се опитах да направя връзка с въпросните сдружения и еколози, чиито постове в социалните мрежи създадоха негативни обществени настроения. Искам аз и експертите им да проведем нормален разговор с тях, да им покажем всички документи от обследванията на РИОСВ, Басейнова дирекция, РЗИ и другите институции. Но този разговор трябва да бъде на експертно ниво. Не можем да оправдаем имагинерни страхове, които не почиват на никакви факти. За съжаление никой от тях не откликна. Надявам се да дойдат поне на обсъждането. Иначе пловдивчани трябва да са наясно със следните факти:
Пловдив е затънал в стари автомобилни гуми , изхвърлят се по 7000 т/г и така ще бъде за напред и единственият начин този проблем да бъде решен, чрез единствената съвременна иновативна технология като нашата, друг начин и технология няма!! Относно безопасността на екологичната среда всички подобни съоръжения са двойно и тройно обезапасени и не може да има никакво замърсяване.
Тази инсталация ще реши екологичното замърсяване на града със стари гуми и ще го избави , а няма да го замърсява, тъй като съвременните технологии не допускат това.
Още от категорията
Общинският съвет спря продажбата на безценица на част от топ имот в центъра на Пловдив