Нова структурна реформа в МВР след мащабен анализ обедини преговарящите от "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България" след 5 часа дебати на тема "Вътрешна сигурност". След този анализ ще има нова структура на министерството, както и нов закон за МВР. Въпросът за отделяне на административните услуги като издаване на документи и регистрация на автомобили остава открит.

Партиите се разбраха още за контрол върху информацията в службите за сигурност. Ще се обърне внимание и на регистрацията на престъпленията и отчет на разкриваемостта, съобщава 24 часа. 

Преговарящите се обединиха около следните точки:

- Обучение на кадрите в МВР по криминалистика и криминология в чужбина;

- Изграждане на качествена база за съхранение на доказателствата, създаване на единна база данни;

- Подобряване на взаимодействието с чуждите партньорски служби заради мигрантската криза; с фокус към мигрантската криза - Нови технологии за охрана на границата;

- Създаване на структура за киберсигурност и киберпрестъпления;

- Оптимизиране на оперативно-издирвателната дейност, техническото осигуряване и въвеждане на полицейско разузнаване;

- Система за професионално обучение и образование на служителите от сектора на сигурността;

- Пълен функционален анализ на ДАНС

- Пълна прозрачност на обществените поръчки

- Службите за сигурност да се отчитат редовно в ресорните парламентарни комисии;

- Промени в закона за специалните разузнавателни средства и ограничаване органите, които могат да заявяват прилагането им;

- Премахване на зависимостта на Бюрото за контрол на СРС от ДАНС;

- Ясни правила за кариерно развитие и езикова квалификация на служителите;

 

"Трябва да се направи анализ на структурите на МВР в рамките на 3 до 6 месеца. Има много дублиращи функции. МВР е с най-голям бюджет в сравнение с други институции. След анализа трябва да се изработи нов закон за МВР. Сега не оправдава очакванията от гражданите и служителите", каза Иван Иванов от БСП в началото на разговорите. Според него доверието към МВР е стигнало критично ниско ниво по време на протестите миналата година. Иванов настоява битовата престъпност да бъде ограничена до 35 престъпления на 10 хиляди души. Според него е нужно превенция за намаляване на кражбите с 20%, намаляване на престъпленията, извършени от малцинствени групи и намаляване на наркоманиите с 50% до 2025 г.

Тодор Байчев от червената партия посочи препоръка на Евростат областните дирекции у нас да бъдат намалени до 7. "В Чехия са 14, при нас са 28, но качеството на услугата "сигурност" не е същата. Средствата се разпиляват, местни олигарси влизат във връзка с тях и има шуробаджанащина", каза Байчев. Според експертите на БСП трябва да се започне от най-ниското ниво в МВР - хората да познават районния инспектор, както и той тях.

 "МВР и службите бяха инфилтрирани с хора, които са свързани с престъпни групировки и това трябва да се прекрати", каза Радулов. Според него трябва да има ревизия в МВР за период от 10 г. назад. Той настоява и за оптимизация на структурите. "Престъпните организации се развиват хоризонтално, а структурите на МВР са вертикални. Няма къде да се срещнат. Вместо да се намаляват управленските нива, те се увеличават. Информацията пътува дълго от най-ниските към най-високите нива", каза още той. Според него системата за подготовка на управленските кадри е изоставена и служителите трябва да се стимулират да учат.

 "Кадровата политика трябва да е открита и регламентирана, а не хората да се издигат, прескачайки няколко нива в управлението, както се случва и днес", каза Радулов. Според него е грешка, че криминалистиката и криминологията в МВР са разделени. Институтът по криминология отказвал да обучава криминалисти. Сега това се прави в школа, която не е на ниво. Според него има много служители в МВР, които седят на бюра и не работят на терен.

Той се обяви за съвременни информационни системи в министерството и предложи данните да са в блокчейн, за да няма злоупотреба с тях. "Пакетът закони за сигурността няма да могат да се приемат бързо. Нужни са 6 г., ще се опитаме да го направим за 4", каза той. Колегата му от  Антон Михайлов  предложи засилване на контрола върху секторите в икономиката, където има престъпни пари и координация между органите, които се занимават с пране на пари. "Нужно е обособяване на сектори в икономиката, където не трябва да има офшорни компании със скрита собственост. Нека бизнесът бъде съюзник в борбата с пране на пари. НАП може да направи анализ на секторите с концентрация на лица, които не могат да обяснят приходите и разходите си", каза Михайлов.

Според него трябва да има интегритет на служителите, защото "честният човек е такъв, докато види огромният поток от пари". "Дирекцията за противодействие на корупцията на КПКОНПИ трябва да се върне в ДАНС, за да е ефективна", каза още той. "Основен дестабилизиращ фактор у нас е корупцията. Тя доведе до сътресение на политическата система и е заплаха за демокрацията. Корупцията се покровителства от държавата. Купуването на гласове се превърна в устойчив бизнес например. Ще трябват много усилия, за да се ограничи този криминален бизнес. Парите от корупция се използват за купуване на политическо влияние", посочи Атанас Атанасов от "Демократична България". Според него на възлови позиции в институциите са инсталирани послушни хора и тази практика трябва да се прекрати. Атанасов настоява и за пълна прозрачност на обществените поръчки и дигитализация, защото там корупцията е най-голяма. "Трябва да се засили парламентарния контрол върху службите. Не може да идват техни представители в Народното събрание и да казват, че не могат да споделят информация", каза Атанасов.

"Разкриването и разследването на престъпления е съвместна работа на изпълнителната власт и прокуратурата. Сега такава няма. Полицаите събират доказателства, прокуратурата бездейства. Има идея отказите на прокуратурата да подлежат на съдебен контрол. Това не трябва да се прилага във всеки случай, защото ще задръстим съда", обяви Атанасов. Според него трябва да се ограничи кръга на органите, които могат да заявяват специални разузнавателни средства. "Сега могат КПКОНПИ и прокуратурата, което е абсурд. Злоупотребява се и няма контрол. Това не са оперативни служби. Прокуратурата трябва да анализира доказателства. Бюрото за контрол на СРС-тата прикрива злоупотреби със специални разузнавателни средства. Необходимо е да има парламентарен контрол върху тази структура", каза още Атанас Атанасов.

Според коалицията разследващите полицаи трябва да са водещи. Сега оперативните работници ги командвали. 7 хиляди пенсионери работят в МВР, посочиха представителите на синдикатите в МВР. "Това е задръстване на системата. Така се спира пътят на младите за кариерно израстване. Те са демотивирани да работят", каза Атанасов. Според Калоян Янков от ДБ трябва да се промени специалният административен статут на МВР, а дейности като издаване на лични документи, регистрация на МПС, пожарна да не са в МВР и да се обособят в отделни административни структури.

"Основният проблем е в законодателството. Имаме структурни, а не функционални закони. Има закон за МВР, няма за горите, за здравеопазването. Необходим е закон за обществения ред, както и за оперативно издирвателната дейност. Сега с това се занимават 7-8 структури, които работят по собствена регулация", каза Милен Иванов от "Продължаваме промяната". Според него разкриваемостта на престъпленията не са реални. Дпореди година Иванов е бил служител във "Вътрешна сигурност" на МВР. Той посочи, че в Закона за МВР сега няма определение за масова безредица и не се знае дали жандармерията или полицейски,те сили са компетентни да се намесват в различни ситуации. Иванов посочи и необходимостта от превенция. "Дознателят се намесва когато има извършено престъпление. Оперативно-издирвателните органи работят преди това и трябва да пресичат престъпни деяния. Нужна е повече превенция. Това е свързано с нивото на квалификация на служителите. Хората в МВР напускат със скандали, не с банкети. Не може сержант да стане ръководен офицер за 4 г. Има тежък дефицит на обучение за управление. Днес някой завършва академията и отива да управлява 100 човека, а той не е научен на това", каза Иванов, който е бил зам.- ректор ан Академията на МВР. той също каза, че е било грешка да се разделят криминалистиката и криминологията в отделни институти. "Защо трябва да има държавни служители в МВР, освен полицейските служители? Лишихме обикновения полицай от нормално кариерно развитие. В "Човешки ресурси" например се обявяват конкурси по закона за държавния служител и се назначава някой отвън", посочи Милен Иванов.

Той предложи на обсъждане дали Икономическа полиция трябва да стане част от министерството на финансите, както и връщане на  Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" в МВР заради информацията, която събират там в затворите. "Трябва да има използването на съвременни технологии за събиране на информация и контрол, както и езикова квалификация на  служителите на МВР. Престъпността е интернационална", каза Асен Василев. От БСП настояват за повече самостоятелност на разследващите полицаи, а прокуратурата да осъществява контрол върху актовете им, а не върху действията на юристите в МВР, които събират доказателства. Освен това следователите, които сега са на подчинение на прокуратурата трябва да имат повече правомощия. "Пропускаме факта, че нямаме общ закон за националната сигурност, който да дава отделни понятия и насоки за новите предизвикателства. Заплахите са все по-съвременни и реалистични и сме неадекватни да говорим за тях", каза Виктория Василева от ИТН.