Скъпият газ и липсата на работна ръка спъват производството на розово масло.
По-голямата част от дестилериите у нас използват синьото гориво при добиването на розово масло. Газът е съществен ценообразуващ фактор при розовото масло, обясни пред БНР Методи Стефанов, производител на етерично-маслени култури. “След цената на цвета, горивото е вторият фактор, който определя цената на розовото масло. Цената за преработката на розовото масло ще скочи три пъти”, заяви той.
В същото време проблемът с работната ръка се задълбочава. Стопани, чийто насаждения са в района на Брезово, се оплакаха, че може да не успеят да си намерят берачи. Работната ръка е намаляла, тъй като брането на гюла е трудоемко, а и в градините се влиза в ранни зори. Затова работниците се опитват да извиват ръцете на производителите и тази година искат по 1.50 лв. за килограм. „Това е нереално висока цена. Няма как да им я дадем”, казват розопроизводителите.
Към момента те се надяват изкупната цена да не е под 3 лв. за килограм. Дори и тя обаче е ниска, за да покрият всички разходи, ако се наложи да дадат половината на берачите.
„Заради лошите климатични условия розите се развиват по-бавно. Очакваме и кампанията да бъде по-къса тази година”, обясниха собствениците на розови масиви. Според тях беритбата на маслодайна роза ще започне след 20 май, а масовият розобер - най-рано на 25 май.