Пловдив остави хартиеното билетче в миналото и стана втория град в България, който има възможност за заплащане на пътуването с банкова карта.
След всички сертификации на системата на Тикси - TPass, новостите в градския транспорт са вече факт. Банкови карти, мобилни приложения, нови устройства – какво представляват подобренията и какви въпроси възникнаха след тестовия старт на новите опции за пътуване по линия 25 в градския транспорт?
Част Първа
Валидаторът не изтегля пари от банковата карта при допирането й
В момента, в който пътуващите допрат картата до устройството, те валидират използването на картата. Но парите от картата се взимат около 05:00 ч. сутринта на следващия ден. Системата за таксуване е създадена така, за да бъде най-евтино за гражданите. При използване на банкова карта в публичния транспорт на Пловдив, пътниците могат да закупят еднократен билет на стойност 1 лв. Но ако след това те използват същата карта за закупуване на още превозни документи, системата изчислява коя опция за таксуване би била най-изгодна за хората. Ако със същата карта закупят 5 броя билети, всеки на стойност 1 лв., от картата им ще бъде изтеглена сумата за еднодневна карта – 4 лв., а не реалната стойност на 5 билета – 5 лв.
Ето защо системата изчаква целия ден преди да изтегли сумата за превозните документи и ако гражданите имат смс-известяване за операции с картата им, те получават известие на телефона си след полунощ. Някои граждани, в зависимост от банката издател на съответната карта, могат да получат нотификация за блокирана сума веднага след допирането на картата до устройство, но това не означава директно изтегляне на сумата от сметката им. При изписване на трансакцията, нотификацията се вижда като плащане към TPass PAYG.
Как тогава контрольорите разбират, че картата е валидна?
Новите контрольорски устройства са свързани със системата и при допиране на картата до тях, самите контрольори виждат на екрана пред себе си дали картата е валидирана, в колко часа и за коя линия. Важно е да се подава една и съща карта – ако се подаде друга карта, контрольорското устройство ще види, че с нея не е била извършена валидация.
На лов за касови бележки
Oказва се, че за всяко плащане с карта в градския транспорт, системата генерира електронен касов бон, който е достъпен на уебпортала на TPass (Интернет Портал – Пловдив | TPass) - системата за управление на градски транспорт на Община Пловдив. Там се пази и цялата история на пътуванията и фискални бележки, които могат да се свалят в електронен вид.
Какво е новото при транспортни карти?
Каква е ситуацията с новите карти за пътуване? За разлика от старите, новите карти могат да бъдат персонализирани или пък – не. Ако гражданите предоставят своят ЕГН, то при загуба на пластиката, веднага може да им бъде издадена заместваща. Ако изберат карта за транспорт без персонализация, то тази услуга няма как да бъде достъпна за тях. Новите карти ще бъдат налични в билетните офиси, като след това ще могат да се зареждат онлайн, без да се налага да се посещава отново някоя от касите. Те също ще са свързани със системата и ще могат да се валидират на устройствата. Очакванията са да бъдат достъпни скоро и да са под формата на пластика, а не хартиени, за да могат да се използват дълго време.
Как се пътува с мобилното приложение MPass, от къде може да се изтегли и как да се използва, ще може ли да се плаща чрез Apple Pay, Google Pay и смарт часовник, ще проверим в Част II посветена на нововъведенията в градския транспорт на Пловдив.
Електронното таксуване в градския транспорт: Изникват въпроси, които очакват отговори
Още от категорията
Прекратиха поръчката за проектирането на естакадата с жп линии над бул. „Копривщица"