Сагата с градския транспорт в Пловдив не спира. Пловдивчани редовно сигнализират за лошо отношение, неработеща климатична система, нередовно разписание и недостатъчно автобуси. Промяна през последните години няма въпреки напредналите технологии и модерните превозни средства.

Електроавтобусите придобиват все по-голяма популярност в света, но Пловдив се движи с години назад – докато в София вече има  електрически автобуси и тролеи, Варна,Бургас и Стара Загора също постоянно обновяват с екологични рейсове  парка си, във втория по големина град такъв вид транспорт е мит.

Община Пловдив замаза положението със създаването на общинско дружество за екологичен градски транспорт, но то е само на хартия. До този момент градските власти не са направили нищо по закупуването на подвижен състав, а и възможност за взимането на публичния транспорт от частните  превозвачи

„Екобус – Пловдив” подготвя линия до езиковите гимназии, европари за електробуси – засега нямаЗаделят 4 млн. лева за надграждането на „Индра” и системата за паркиране

Какви биха могли да бъдат електробусите  в Пловдив? 

На тазгодишното издание на Международен технически панаир в Пловдив се представят иновативни продукти, някои от които електроавтобуси и водородни коли. На изложението впечатление направи електрическият автобус на производителя Отокар. Николай Недялков, изпълнителен директор на Булавто, разказа за TrafficNews какви са предимствата на електрическото превозно средство.

Те участват за поредна година на изложението, като тази представят два вида автомобили – единият е електрически автобус, а другият - товарен автомобил.

Представят ги, защото съвременната тенденция в световен мащаб е насочена към екологично чисти превозни средства. И двете са нулево емисионни, изцяло електрически. Оборудвани са с батерии с достатъчен капацитет те да имат нужния пробег на ден, необходим за операторите на тези превозни средства.

Електрическият автобус е оборудван със 110 киловата батерия, електрическият мотор е с мощност 140 киловата, общото тегло на автобуса е 7 тона и това осигурява около 200- 250 километра пробег на ден. „Пробег, напълно достатъчен за обслужване на автобусна линия дори в град като Пловдив”, допълни г-н Недялков.

Автобусът е оборудван с всички най-съвременни технологии, осигуряващи както безопасността на пътниците и техния комфорт, така и на водача. Притежава климатична инсталация, която има функциите охлаждане и отопляване . Нещо повече – разделена е на две зони, зона за водача и зона за пътниците. По този начин водачът може да отоплява и охлажда само неговата зона, само пътническата зона или и целия автобус.

За осигуряване на комфортът на пътниците автобусът е с въздушни възглавници отпред и отзад. Това дава възможност за накланяне на автобуса настрани, като по този начин достъпът става още по-добър особено за хора в неравностойно положение или за майки с деца и колички. Електрическият автобус е оборудван и с електрическа рампа.

Вратата е с две крила, защитена със сензори, което предпазва от наранявания пътници. Немалко пъти в градския транспорт в Пловдив пътници са били затискани с автобусни врати.

Електроавтобусът разполага със система за показване на неговата дестинация, както и възможност за гласово оповестяване.

Изложеният автобус е с камери за обратно виждане, няма огледала отстрани, а вътре е монитор, който шофьорът може да наблюдава. Има звукова сигнал за движение назад, които пътниците също могат да чуват.

Особено помислено е за нивото на защита на батериите, които също се управляват от софтуер, който след техните параметри и при най-малката вероятност за проблем, известява шофьора, а дори и може сам да спира при неизправност.

Дали Пловдив някога ще достигне това ниво на технологично развитие е въпрос, който ще остане още дълго време без отговор.