Административният съд в Пловдив отмени част от тексовете в Наредбата за организацията на движението и паркирането на територията на община Пловдив. Производството пред магистратите започва по сигнал на фондация за хора с увреждания „Гринберг“.
От формацията, която изпълнява застъпническа роля по отношение на правата на хора с увреждания, са пуснали жалба, в която твърдят, че чл. 15 от Наредбата е незаконосъобразен. В него се намират разпоредбите за безплатно паркиране на инвалиди при определени условия и за определено време. Причината, поради която от фондацията искат отмяната им е, че промените в Наредбата са приети при съществени нарушения - липса на становище от Агенцията за хората с увреждания /АХ/
По същество въпросните законови текстове представляват правна регулация, отнасяща се до хора с увреждания, поради което съобразно изискването на действалия към датата на приемане на наредбата задължително е трябвало да бъде съгласувана с Агенцията. Именно тази институция осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания и в случая е следвало да даде задължително становище по него. Такова становище обаче, нито е търсено, нито е давано.
"Осъществяването на изпълнението на държавната политика за интеграция за хората с увреждания има за цел създаване на благоприятни предпоставки за реализиране на обществения интерес в тази социална област, решаване проблемите на социално уязвимата група лица с увреждания, попадащи под регулирането на Закона и осигуряване равнопоставен на останалите лица живот и възможност за развитие. Под държавна политика в тази област следва да се разбира намесата на държавната власт в социалната структура на обществото и регулиране на отношенията така, че да се осъществи ефективно интегрирането на хората с увреждания. Тази политика се основава върху редица принципи и изходни категории като равенство, справедливост, благоденствие, социална сигурност и защита. С оглед на тези обстоятелства, даването на становище от Агенцията за хората с увреждания е било задължително, а ако такова становище не е било търсено от административния орган, то е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаването на подзаконовия нормативен акт", пишат в жалбата си от фондацията.
Оказва се, че действително няма становище на АХУ по въпросните текстове и затова Административният съд ги отменя.
Ето и отменените разпоредби на чл.15 от Наредба, изменена и допълнена с посочените по-горе решения на Общински съвет – Пловдив:
чл.15 ал.1 Във всяка „Синя зона” и „Зелена зона” се осигуряват фиксирани и обозначени със знак Д21–„Инвалид” места за безплатно паркиране на ППС, превозващи и/или управлявани от хора с увреждания.
ал.2 На местата по ал.1, могат да престояват до 3 часа само автомобили, снабдени с карта, удостоверяваща правото на ползване на такова място. Картата задължително съдържа международния знак „Инвалид”. Тя трябва да бъде поставена в долният десен ъгъл на предното стъкло на ППС, откъм вътрешната му страна, по начин, осигуряващ видимостта на изображението отвън.
ал.3 Карта за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с увреждания и използване на улеснения при паркиране, се издава от Кмет на общината или от упълномощено от него лице.
ал.4 Картата за паркиране по ал.2 трябва да отговаря на изискванията на стандартизиран модел на Общността от Приложението към Препоръка 98/376/ ЕО на Съвета от 4 юни 1998 г. относно картата за паркиране на хора с увреждания.
ал.5 Лица и деца с трайно намалена работоспособност 50% и над 50% с постоянен/настоящ адрес ***, желаещи да ползват карта за паркиране, при условията на ал.3, подават заявление до Кмет на Община Пловдив, като прилагат необходимите документи, определени със заповед.
ал.6 Картата за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с увреждания и използване на улесненията при паркиране, издадено от друга държава – членка на Европейския съюз, е валидна на територията на Република България, ако е издадена в съответствие с изискванията на препоръката по ал.4.
ал.7 Картата по ал.2 се издава за определен срок, като срокът не може да бъде по дълъг от срока, посочен в експертизата на ТЕЛК/НЕЛК/ЦЕЛК и РЕЛК.
ал.8 При недостиг на паркоместа по ал.1, паркирането се извършва при режим на почасово платено паркиране.
Магистратите напомнят, че съдът е правораздавателен орган и като такъв не е в компетентността му със своите актове да извършва нормотворческа дейност или да задължи когото и да било да изменя правни норми. Съдът притежава контролни функции по законосъобразността на вече издадени нормативни административни актове. Решението си съдът не може да измени или да замести отменени части от акта, нито пък да задължи законодателния орган - в случая Общински съвет - Пловдив, да извърши определена нормотворческа дейност.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок.