2021 година се оказа повратна за автомобилния сектор в световен мащаб. След успешното първо тримесечие, настъпи криза в производството, която продължи до края на година и по всичко личи, че все още продължава. Българският пазар през 2021 отчете растеж от почти 12% за първите девет месеца за регистрирани нови коли, докато за последното тримесечие се забеля спад от малко над 20% продадени автомобила спрямо предходната 2020 година.
Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили са се повишили и цените на колите в България. Увеличението е между 2 и 5% от началото на 2021 за нови автомобили, споделят вносители. При колите втора ръка справката показва, че цените за година на употребяван автомобил не са мръднали и дори са се повишили, въпреки амортизацията и „остаряването”.
Собственици на автосалони разказаха пред наш репортер, че търсене има, но предимно на по-евтини евтомобили - до 8-10 хил. лева. Те също виждат трудности с вноса на употребявани коли от Европа заради няколко фактора - повишението на цените, заради търсенето, липсата на достатъчно наличности и непрекъснатото покачване на цените на горивата, което допълнително оскъпява вноса.
"При недостига на нови автомобили, италианците и германците се ориентират към употребяване или предпочитат да изчакат и да карат стария си автомобил. Това води и до липсата на конкуренция при употребяваните автомобили. Просто няма такива, който да си струват парите", сподели собственик на автосалон в Пловдив.
Потърсихме мнението и на друг специалист, който се занимава с внос на автомобили от Западна Европа и има пряко наблюдение над пазара в България и по-конкретно в Пловдив.
„Моето наблюдение е, че поскъпване на автомобилите втора ръка през последните една-две години има. Причината е, че производителите закъсват с производството на основни компоненти за новите автомобили и резервни части за старите. След като дистрибуторите закъсат с производството на нови автомобили, хората на запад няма как да си подменят старите и от там се получава дефицит в тази ниша, тъй като няма предлагане на пазара. В България сме пряко свързани с пазара в западна Европа, защото автомобилите тук идват предимно от там – най-вече от Италия, Франция, Австрия и Германия”, сподели той.
„Търговците, които работят с Италия казват, че в момента почти няма коли втора употреба на пазара. Съответно, след като няма масово предлагане, няма и изгодни цени. От там идва и покачването на цените на колите втора употреба, тъй като няма достатъчно производство на нови автомобили и няма как да се запълни този сегмент от пазара. От там следва и това, че клиентите, които са ориентирани към новите автомобили, просто не си сменят сегашните. Например, ако един клиент на запад е свикнал да си подменя колата на всеки пет години, сега я сменя на седем, защото няма предлагане. И вместо тази кола да отиде на вторичния пазар, това не се случва, и така се получава този дефицит”, разказа експертът.
„В България, търсенето не е по-голямо през последните две години. Информацията, че е по-голямо, се получава по-скоро изкуствено - поради факта, че няма предлагане. У нас, предимно се търсят автомобили в ценовия клас до 5000 лева и след това във високия клас, но в доста по-малък процент. Българинът като цяло е беден и търси предимно най-евтиното. Средният ценови клас е оставен най-много на опашката, ако се опрем до статистиката.
Като цяло, поскъпването е при всички видове автомобили, тъй като дефицит има във всички сегменти – и от най-евтините и от най-скъпите. Трудно е да се изчисли в процентно изражение ръстът на цената, но може би около 10% за последните една-две години, от началото на пандемията.
Нормализиране на пазара в близката една година е трудно да се каже, че е възможно, тъй като трябва да завърти цял един цикъл, който започва от производството, а е много трудно да се предвиди как точно ще се развият нещата и до колко бързо това ще се случи”, заключи той.
Още от категорията
Въпреки проверките: Кондуктор продава билети "втора ръка" в Пловдив, ОКТ засилва контрола