НКЖИ пусна две обществени поръчки за технически и инвестиционни проекти за двата най-големи обекта от втория етап на жп възел Пловдив – естакада по бул. „Копривщица” и връзка с летище Пловдив.

Както TrafficNews писа преди  повече месец от Железопътната компания пуснаха, а след това прекратиха обществената поръчка за „Изготвяне на технически проект, технически спецификации за строителство и изработване на ПУП за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в междугарието Пловдив – Филипово”.

Поръчката бе за 4,3 млн. лева, но тя бе прекратена, тъй като при изготвената документация не бяха  сложени и международни стандарти, а само български. Това би ограничило възможността чужди компании да се явят на процедурата, а това е задължително, тъй като е с европейско финансиране.

Новата поръчка отново е за същата стойност, като оферти ще се приемат до 20 януари.  Все още не е ясно дали проектът, чиято стойност ще надхвърли 200 млн. лева, ще бъда вкаран в новия програмен период за европейско финансиране. От обявлението обаче е видно, че изпълнението на дейностите  ще се финансира от Програма „Транспортна свързаност“.  За да бъде защитен още по-успешно, той бе сложен като част от изграждането на S-Banh градска железница.

Сроковете за всички дейности е съкратен на половина, в сравнение с пазарните консултации преди година. Тогава се предвиждаше проектантът да е готов до 720 дни, но тези срокове вече са не повече от 480 дни.  Т.е. след избора на изпълнител до година и половина трябва да има готов проект и да се пристъпи към избор на изпълнител за строителството на есткадата. Това значи, че в най-добрия случай то може да стартира през 2026 година.

Проектът включва вдигането на жп линиите, които ще са двойни, като те позволяват скорост от минимум 85 км/ч.  Предвижда се и спирка за градската железница до стадион „Пловдив”. Така всички прелези ще бъдат премахнати, а под естакадата ще се изградят улици и паркови пространства. 

Самите те обаче трябва да бъдат изградени от Община Пловдив.  От идейния проект е заложено на трите прелеза да има кръгови кръстовище. На пресичането с бул. „Марица – Юг”  две кръгови от двете страни с възможност за изкачване към евентуалния нов пътен мост над река Марица.

Прекратиха поръчката за проектирането на естакадата с жп линии над бул. „Копривщица"От НКЖИ объркали документацията – не сложили международни стандарти за участниците

Другата обществена поръчка е за „Изготвяне на инвестиционен проект, технически спецификации за строителство и изработване на ПУП за изграждане на железопътна връзка с летище Пловдив“ и стойността й е 4,9 млн. лева

Проектът предвижда изработване на технически проект, технически спецификации за строителство и устройствени планове, съгласуването им с външни институции и компетентни органи, както и изработване на документация за провеждане на отчуждителни процедури.

 Изграждането на железопътната връзка ще осигури бърз трансфер за пътниците, с което ще се повиши нивото на обслужване, отговарящо на изискванията за съвременно придвижване на пътниците.

Проектът е вкаран в цялостното развитие на жп възел Пловдив. Първият му етап включва удвояване и реконструкция на жп линиите, както и пробива под гарата. Във втория е естакада и удвояване жп линиите между Централна гара и гара Филипово. Именно връзката с летище Пловдив е дадена във втория етап, за който ще кандидатства за европейско финансиране.

Изработени са предварителни проучвания по части геодезия, геология, железен път, съоръжения, архитектурно-строителна, сигнализация и телекомуникации, контактна мрежа, външно осветление и пътна. В резултат на направени предпроектни проучвания са разгледани три варианта на трасета, като от НКЖИ са се спрели на първия вариант.

Той представлява изцяло ново трасе, започващо от изходната гърловина на гара Крумово. Влаковете ще се разминават съответно в гара Крумово и гара Летище Пловдив, като ще имат възможност да бъдат приети на всеки един от приемно-отправните коловози в гара Крумово.

Освен новото трасе ще се реконструира и  съществуващата жп спирка Маврудово, която се намира на три километра от терминалната сграда на летището. По този начин пътниците ще могат да стигат от град Пловдив до жп спирка Маврудово, а от там на определен интервал от време летището ще организира шатъли, които да ги превозят до терминала.

Проектирането на жп връзката с Летище Пловдив ще струва 5 млн. лева, търсят пари от Европа за неяНКЖИ проведе пазарни консултации за изработването на проект и ПУП на новата жп връзка