Знаменитият пловдивски режисьор Леонард Капон ще довърши програмата по обучението на класа си 4 курс „Актьорско майсторство” в Пловдивския университет, но няма да приема студенти за новата академична година. До неприятната ситуация се стигнало, след като станало ясно, че програмата, която е разработил, няма да бъде реализирана. За проблема доц. Капон сподели в социалните медии, а в негова подкрепа се включиха бивши преподаватели и негови студенти. Пловдивският университет коментира ситуацията.
„Преди три месеца с огромно желание приех предложението да бъда художествен ръководител на нов клас в специалност „Актьорство за драматичен театър“ към Педагогическия факултет на Пловдивския университет. Разговарях с колеги и приятели. Събрах много силен екип от прекрасни професионалисти. Успях да убедя няколко от най-изявените личности в българския театър да проведат творчески беседи с бъдещите ми студенти. Съставих план за работата ни през четирите години на следването. Споделих идеите си в социалните мрежи. Посетих лично националните гимназии по изкуствата в Бургас, Стара Загора и Пловдив. Срещнах се с учениците, които се дипломират в специалностите с изучаване на „Актьорско майсторство“ и им разказах за това различно приключение в света на театъра, което аз и моят екип сме подготвили. Много от тях проявиха искрен интерес към предложенията ми. Но! Неочаквано ми предложиха условия за работа, които аз определям като „унизителни“ и не мога да приема. Няма да си позволя и компромис по отношение качеството в обучението на моите студенти. По тези причини няма да приема клас”, обяви Лео Капон.
Той благодари на всички свои съмишленици за доверието и се извини за нереализираните планове поне през тази учебна година. Няколко месеца по-рано големият театрален режисьор и педагог помести своята програма, която накара професионалната гилдия да аплодира идеите му. В нея се предвиждаха изключително интересни курсове и работа с някои от най-авторитетните и актуални имена в българския театър.
Според плана за четиригодишния курс на обучение те трябваше да работят с джазмена проф. д-р Веселин Койчев, гл. ас. д-р Зоя Капон и актрисата Иванка Шекерова. Предвидени бяха работилници с Мая Новоселска, Теди Москов, проф. д-р Ивайло Христов, Кристина Янева, Кръстьо Лафазанов, Веселка Кунчева, Мариета Голомехова, Владимир Замбори, Керана, Петко Койчев. Договорен бе и достъпът на студентите до репетиции в няколко театъра, както и свободен достъп до няколко фестивала.
Своята позиция заявиха и възпитаници на университета, които днес успешно се реализират в професията.
„Естественият резултат от това хора с ниска култура да разполагат с власт. А когато и моралът куца, е - тогава виждаш студентите като субсидия, съсипваш изградената от други материална база, а тях оставяш да репетират в мухъл и мизерия, не им осигуряваш дори елементарния минимум средства за декор и костюми, оставяш гримьорните да се превърнат в родилен дом за уличните котки и гониш най-добрите преподаватели. „Шестнадесет години от живота си прекарах като студент и асистент в Учебен театър към ПУ "Паисий Хилендарски". Няма изгледи да станат седемнадесет", коментира и директорът на Кукления театър Петър Влайков.
Неговият колега Стелиян Николов – директор на Хасковския театър, също не остана мълчалив след новината, че Лео Капон няма да поема нов клас.
„В Хасково приключва третото издание на Студенския теоатрален фестивал „Сцена на края на града”. Фестивал, създаден да помага за реализацията на студентите, завършващи актьорско майсторство. Не това исках да е постът ми в края на тазгодишното му издание, но просто заради нехайството на едни "управници" на Пловдивския университет не мога да се побера в кожата си. Е, явно една от вечерите на следващите издания ще отпадне. Жалко, защото аз като възпитаник на ПУ и Лео Капон съм помогнал за създаването на този фестивал и честно мога да заявя, че съм горд с това! И докато Лео се вълнува за реализацията и бъдещето на своите ученици, те се вълнуват да унижават хората с мизерни условия на труд. Съжалявам, мъчно ми е, но "скъпи управници", вие водите тази специалност към сигурна гибел”, коментира той.
Проблемът е системен според един от създателите на учебния театър - Инна Церовска.
„Това се случи и с екипите, които остави Христо Церковски!Това се случи и с екипите, които аз и проф. Атанас Атанасов създадохме, както и с екипите на проф. Елисавета Сотирова и Тодор Димитров. За жалост дори и проф. Азарян беше в това число... Много жалко... Благодаря на Лео за достойната постъпка, жалко, много жалко. Аз и Христо създадохме тази специалност! Но днес мога да благодаря на Лео ,че дръзна да каже истината. Истината, заради която си тръгнах от роденото ми дете”, сподели тя.
Сред преподавателите в ПУ има много забележителни имена като проф. Надежда Сейкова, проф. Елисавета Сотирова, проф. д-р Снежина Панова, Виолета Гиндева, Иван Налбантов, Тодор Димитров, Виктор Бойчев, Стефан Попов, Ивана Папазова,Теди Москов и много други.
Деканското ръководство на Педагогическия факултет в ПУ: Емоционалната реакция на доц. Капон не е колегиална към специалността и екипа
„По повод емоционалното изказване на доц. Лео Капон, свързано с отговорността на изявения театрал и педагог по отношение на бъдещите му ангажименти със специалност "Актьорство за драматичен театър“ в Пловдивския университет и последвалите го публикации в медиите, Деканското ръководство на Педагогическия факултет би искало да изясним някои факти и да отговори на изразените твърдения.
Специалността "Актьорство за драматичен театър“ в Пловдивския университет винаги е разчитала на именити и талантливи режисьори, които са били гарант за високото качество на обучението. Сред тях през последните години са забележителни имена като доц. Иван Налбантов, Стефан Москов, проф. д-р Александър Илиев и доц. Лео Капон. Тези професионалисти са оставили трайна следа в развитието на специалността и са вдъхновили множество студенти по пътя им към сцената.
Днес специалността продължава да разчита на талантливи и опитни режисьори като доц. д-р Валерий Пърликов и доц. д-р Петър Одажиев, които активно участват в обучението на бъдещите актьори. Те допринасят за създаването на динамична и иновативна учебна среда, която стимулира творческото развитие на студентите. Работата им със студентите се отличава с интердисциплинарност и съответства на доказаната им професионална квалификация както в спецификата на драматичния театър, така и в областите на екранните изкуства и музикалния театър.
Доц. д-р Валерий Пърликов е театрален режисьор и сценограф с над 40 постановки зад гърба си в репертоарен театър и независими продукции. Завършил е НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов“ и е създал ФОНДАЦИЯ КЕРИГМА за развитието и популяризирането на театралната си конвенция "Театър-метаезик“. Носител на награди за режисура от национални форуми по изкуствата, с множество участия в програмите на национални и международни театрални фестивали. Преподавал е в Театрален колеж "Любен Гройс“ и НБУ, а сега е част от екипа на специалност "Актьорско майсторство за драматичен театър“ в Педагогическия факултет на ПУ "Паисий Хилендарски“. Работата му е изцяло обвързана със съвременните форми на театър, има подчертано изследователски характер и съвместява активни практически занимания със задълбочени теоретични изследвания. За пръв път работи с възпитаници на специалност "Актьорско майсторство за драматичен театър“ на ПУ при реализацията на акция "КУЦУЛАН ИЛИ ВЪЛЧА БОГОРОДИЦА“ (текст на Константин Илиев) в Драматично-куклен театър "Васил Друмев“ – гр. Шумен, 2018 г., определена от театралната критика като "визуално предизвикателство“ (доц. д-р В. Пърликов е режисьор, автор на игровата среда и VJ на акцията). Наред с публикациите си в специализирани издания за научни изследвания поддържа монографичната серия "VIA NEGATIVA“, чиито последен свитък е достъпен онлайн от миналия месец.
Доц. д-р Петър Одажиев е театрален и филмов режисьор и преподавател с дългогодишен опит, завършил НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов“, защитил докторска дисертация по киноизкуство в БАН. Специализирал е в Колумбийския университет, Ню Йорк и Щатския университет на Ню Йорк. Автор е на множество награждавани проекти, като филмът му "Отвъд границата“ бе включен сред десетте най-добри филма от Източна Европа за 2010 г. от Hollywood Reporter. Режисьор на хитови представления като "Семейство Адамс“, което продължава да събира многохилядна публика. Наскоро излезе премиерата на неговата постановка на мюзикъла "FAME“ – международна хит сензация, проследяваща живота на младите артисти от известен нюйоркски колеж за сценични изкуства, в който участваха студенти от първи курс на специалността "Актьорство за драматичен театър“. През октомври предстои премиерата на "ТРАНСГРЕСИЯ. МЕТАФОРИ НА СЪЗНАНИЕТО“ – драматично представление "в режим на колективно въплъщение на вещественото съзнание“. Спектакълът е по авторски текстове на Одажиев и е продукция на творческото ателие "АРТЕ“, за създаване и представяне на експериментални, новаторски сценични форми. Предстоят снимките на неговия нов филм "Къщата на кучето“ – разказ за сбъднатата мечта на български емигрант в САЩ.
Всички щатни, хонорувани и гост-преподаватели на пенсионна възраст като доц. Лео Капон в Пловдивския университет работят при едни и същи условия, които са регламентирани. Никой от утвърдените настоящи и бивши преподаватели не е обявявал условията за работа или заплащането в университета като унизителни. Тези условия са създадени с цел да осигурят оптимална среда за работа и творчество, както и за предаване на знания и умения на студентите.
Кадровата политика на Педагогическия факултет при Пловдивския университет се определя съобразно стандарти, наложени от "Закона за висшето образование“, "Закона за развитие на академичния състав“, Правилника за приложението му и други нормативни документи, определящи акредитацията на висшите учебни заведения в съответното професионално направление. Тези стандарти гарантират, че всички назначения и условия на труд са справедливи и съобразени с високите изисквания на академичната и професионална общност.
Инициативите по кандидатстудентската кампания на доц. Капон до този момент са изключително добросъвестно и пълноценно осъществени и съобразени със стратегията на екипа на "Актьорство за драматичен театър“ за по-нататъшно развитие на специалността.
Едновременно с това обаче не намираме една емоционална реакция като тази на доц. Капон за колегиална по отношение на специалността и екипа, ангажиран с нея. Настъпването на пенсионна възраст е естествен етап от живота и привилегия и не отменя факта, че дълги години Педагогическият факултет на Пловдивския университет е бил гостоприемен творчески и научен дом за доц. Лео Капон, а също така и до ден-днешен и за неговата съпруга д-р Зоя Капон, която работи като главен асистент по Актьорство за драматичен театър. Пловдивският университет продължава да бъде място, където творчеството и науката се срещат и където се формират нови поколения талантливи артисти.
Всички колеги в Пловдивския университет сме ангажирани да поддържаме високи стандарти на обучение и да развиваме творческия потенциал на студентите. Разчитаме на опита и професионализма на нашите преподаватели и сме уверени, че ще продължим да предоставяме качествено образование и в бъдеще. Надяваме се, че тези разяснения ще допринесат за по-добро разбиране на ситуацията и ще отговорят на изразените притеснения.
Искрено се надяваме, че младите ни кандидат-студенти свободно и отговорно ще вземат решения за своето професионално развитие в една институция като Пловдивския университет, гарантираща професионално и академично ниво.”