Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще трябва да се надпреварва с времето, за да реализира проекта за железопътна връзка между Пловдив и летище Пловдив в рамките на сегашния програмен период, който изтича през 2029 година. Това стана ясно по време на инспекцията на пробива под Централна гара, където министърът на транспорта Гроздан Караджов коментира състоянието на железопътните инвестиции в страната.

Изникна проблем с парите за жп връзката с летище Пловдив, кметът иска съдействие от депутатитеНКЖИ избра проектант за обекта, финансирането се очаква от Европа

Проектът за летището е част от по-широката програма за модернизация на железопътната инфраструктура в Южна България, но е сред тези, които стартират с чувствително закъснение. Според министъра обаче НКЖИ има готовност да започне проектирането, макар и при големи предизвикателства.„В момента стартира проектирането на връзката Пловдив – летище Пловдив. Поради твърде закъснялото ѝ стартиране, за съжаление съм скептичен дали самото ѝ осъществяване ще стане до 2029 г., което е допустимият срок за финансиране“, заяви Караджов.

Министърът подчерта, че железопътните проекти се развиват по график, но предупреди, че административните и процедурни етапи при летищната връзка – включително обжалвания, отчуждителни действия, екологични оценки и обществена поръчка за изпълнение – могат да отнемат значително време.„Трябва да бъдем реалисти – аз обичам да казвам нещата такива, каквито са. Скептичен съм, че ще се построи до 2029-та, но проектът ще върви заедно с останалите и ще се подготви за реализация,“ допълни Караджов.

Железопътната линия между Централна гара и летището е част от визията за изграждане на градска железница, която да свързва индустриалните зони, жилищните квартали и транспортните хъбове на града.

Пловдив вече е включен в европейската инициатива за „умна мобилност“, а изграждането на директна жп връзка с летището ще позволи интегриран транспорт между въздушен, автобусен и железопътен трафик.

Проектът е и част от усилията на държавата за по-добро използване на потенциала на летище Пловдив като международен логистичен и туристически център.
Изграждането му ще бъде съфинансирано по линия на Програма „Транспортна свързаност 2021–2027“, но за да се стигне до реално строителство, трябва да бъдат приключени всички предварителни процедури до края на 2026 г.

Въпреки предизвикателствата при проекта за летището, Караджов подчерта, че няма риск за останалите железопътни инвестиции.

„В железопътния сектор няма проекти, които да са под риск. Единствено по-проблематичен остава тунелът по линията Елин Пелин – Костенец, където се налага ново инженерно решение. Всичко останало върви по план и ще бъде завършено до края на 2029 г.“, увери министърът.

Гроздан Караджов: Пробивът под Централна гара е готов на 85%, откриваме го през юниОт южната страна регулират движението със светофар и еднопосочност до изграждането на развръзките

Пробивът на гарата ще е готов през лятото, но Общината се надява пловдивчани да ползват повече Бетонния мостГрадските власти закъсняват с развръзките от южната страна, половината имоти не са отчуждени