Системата на „Тикси“ за таксуване в градския транспорт на Пловдив се подготвя пилотно в една от линиите. Очаква се от септември във всички автобуси по линия 25 пловдивчани да използват новия метод за таксуване. Пътниците ще могат да закупуват билети през мобилното приложение или чрез дебитни и кредитни карти през терминала до първата врата. Вероятно ще е възможно да се купува и билет от шофьора, като към момента той отново ще е 1 лев.

Първоначално през приложението и устройствата в автобусите ще може да се закупува и месечна карти за една линия.  Опциите за билети ще са освен еднократно таксуване, така и 10 билета за 9 лева.

Това са част от цените, които са приети от Общинския съвет, но вероятно ще подлежат на корекция. Все още не е ясно кога ще бъде направена промяна на наредбата за цените на превозните документи, като едва ли ще бъде до края на годината. По всички автобусни линии също е-таксуването по-скоро няма да е налично до началото на 2025 година.

Една от причините е, че договора с превозвачите от 2016 година ще бъде прекратен на 10 септември, а с временната мярка може да се наложи част от новия подвижен състав да бъде обновен и оборудван.

Все още обаче не е подписан и договора между Община Пловдив и „Тикси“ за разпространение на превозните документи. Компанията трябва да подпише договор, с който тя ще бъде разпространител, за да може да продава билетите и картите.

В първоначалния проектодоговор обаче имаше редица спорни клаузи. Една от тях е, че всички средства от билетите и картите постъпват по сметка на „Тикси“, а тя от своя страна ги превежда на Община Пловдив и превозвачите. Единственият гарант за точния брой на продадени билети и карти бе сертифицирането от НАП.

Кметът Костадин Димитров обаче е успял да договори всеки лев от продажбата на билети и карти, да бъде по набирателна сметка на Община Пловдив. Така всички средства от приложението на „Тикси“ ще се влизат в общинската хазна, а тя ще ги разпределя към фирмата и превозвачите.

По този начин пада и друг спорен момент – т.нар. „прихващания“. В първия договор бе записано, че от „Тикси“ могат да си удържат пари от Община Пловдив от средствата, които влизат при тях от продажбата на билети. Това няма да е възможно, тъй като в сметката на частната фирма няма да постъпват директно пари.

В първия договор, изработен още в мандата на Здравко Димитров имаше заложена 10% комисионна от продажба на част от билетите и картите. При коригирания проектодоговор, градоначалникът е успял да промени и това, за да защити интересите на Община Пловдив. Вместо комисионна от Общината са предложили твърдото възнаграждение към компанията да се увеличи, което ще се изплаща на равни вноски за 12 месеца.

 Предстои договорът между кмета Костадин Димитров и фирмата да се подпише до края на месеца. След това може да стартира и тестовото изпитание на електронната система в линия 25.

Кметът: Нямаме полезен ход с градския транспорт в Пловдив, чакаме системата на „Тикси" за реформаПътят за общински транспорт с електробуси ще е дълъг, заяви Костадин Димитров

Стартира част от системата „Тикси” в автобусите – билети ще се купуват с карти и през телефонаОт март се очаква двете таксувания да работят паралелно в градския транспорт на Пловдив