Дали наистина автобусните превозвачи в Пловдив работят на загуба и не могат да покрият нормативите си, заради което искат още пари? Или левчетата, които им плащаме, отиват някъде другаде? Отговор би било добре да дадат операторите (чиито приходи биват ощетявани), Община Пловдив (която изплаща компенсации на фирмите превозвачи по сключени с тях договори) и ОКТ (натоварено с отговорността на контролен орган)!
Този въпрос провокира поредния пример за порочните практики на услугата. По същество не по-различен от останалите, заради които сме сигнализирали десетки пъти както контролните органи, така и самите превозвачи. Фактически резултат – все още търсим.
Ситуацията се развива в автобус по линия №1, обслужвана от „Автобусни Превози Пловдив“ ЕООД.
Кондукторът се бави необичайно дълго и е съвсем възможно да стигнеш до крайната си спирка гратисчия. Билетите, които продава, са стари, измачкани и с различни серийни номера. Не ги къса от тестето, но предвидливо ги е подредила в такова, за да занижи шансовете пътникът да забележи, че плаща за билетче „втора употреба“. По-наблюдателните обаче ще видят – поредно издадените билетчета, които имат коренно различни серийни номера (16570 и 98522).
В рейса има около 20 пътници, всичките потърпевши, понеже са „подарили“ левче на кондукторката. По веригата обаче загуби търпят операторите и Община Пловдив, към която не се декларират действителните печалби от предоставената услуга. Нещо повече – от няколко години насам транспортните фирмите от консорциума се жалват, че работят под критичния минимум, а скокът в разходите им не може да оправдае печалбата, която генерират. По тази причина през 2021г. те поискаха още пари от Общината и промяна в договорите, които да им осигурят компенсации за финансовите загуби.
Всичко това обаче се случваше, докато те продължаваха работа при намаленото разписание, въведено заради COVID пандемията. В крайна сметка през февруари тази година бе решено автобусните превозвачи да получат с 3 млн. лева повече, като така в бюджета заложиха общо 10 млн. лв. за тях. Въпреки това към днешна дата проблемите между Община и консорциума продължават да се нижат и множат.
По този повод попитахме ОКТ по груби данни колко са били наскоро санкционираните служители, продавали стари и използвани билетчета – грубо нарушение на договорните отношения? Самите ние им представихме няколко конкретни примера от последните седмици.
Отговорът на шефа на предприятието Георги Стоилов: „Не съм чувал скоро за такъв случай. Но и, честно казано, не съм се интересувал каква е бройката им“.
Той допълни, че фиктивното таксуване e честа практика, макар опитите да се хванат нарушители на място. Стоилов откровено посочи, че често получават сигнали за подобни своеволия от страна на персонала, а задача да ги следят имат не само контрольорите на Община Пловдив, но и самите оператори. Порочната практика обаче била трудна за изкореняване, защото сигналите са със задна дата. Шефът на предприятието призова пловдивчани да сигнализират линиите на ОКТ на момента, в случай че се натъкнат на нередност.
Ние, от своя страна, призоваваме всички отговорни органи да влязат в правомощията си и да следят по-изкъсо какво правят шофьори и кондуктори. Понеже е твърде вероятно, ако това се прави, да се окаже, че е загубите се трупат не заради липса на пътници, а заради „неправилно“ им таксуване.
Още от категорията
Съдът реши: Тошо Куката, Чеченеца и Емили ще платят по 2000 лв глоба за клипа в мола