Очаква се в Пловдив да бъдат обособени три зони с ниски емисии, които да ограничават старите и цапащи автомобили през зимните месеци. В момента Община Пловдив работи с фирмата изпълнител по проекта по точната конфигурация на зоните.
Заместник- кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че основната такава ще съвпада с обхвата на платеното паркиране към синя зона. Така с новото законодателство и приемането на стратегията, кметът на Община Пловдив Здравко Димитров, ще поиска заповед да ограничава влизането на коли с ниска екокатегория в дните, в които въздухът е замърсен над нормите.
Все още не е ясно как ще се осъществява контролът, като първоначално е трябвало всеки автомобил да има стикер, който да бъде засечен от камери и при нарушение да бъде санкциониран. Сега се обсъжда вариант на национално ниво, при който нарушители да се засичат чрез регистрационните номера на колите.
Ограничението първоначално ще бъде за първа категория автомобили, които включват тези с Евро 1 или без екологична категория - над 20 години. Ограничението обаче няма да важи за хората, притежаващи такива автомобили, живеещи в зоната.
По думите на Чонов, Община Пловдив може да получи 6 млн. лева от Европа за оборудване, което да следи за изпълняването на програмата. Друг казус, който ще се коментира днес е отношението на печките на твърдо гориво, които са в бъдещите зони за ниски емисии.
По презумпция те също трябва да бъдат забранени, но няма никаква яснота какъв е механизмът за това, тъй като няма европейска практика за премахването им или ограничението им.