Новата транспортна схема на масовия градски транспорт е едно от нещата, които всички знаят, че трябва да се направи, но никой не дръзваше да го стори.
В момента в града се движат 29 линии – колкото Варна, като разликата е, че в морската ни столица те се движат до Златни пясъци, Аксаково и другите населени места, които са в рамките на общината.
През годините почти всички линии са претърпявали корекции, като главното е било удължаването на линиите до различни спирки и несвойственото им заобикаляне и забиване в центъра на Пловдив. Процесът винаги е бил отвън на вътре. С други думи даден превозвач иска да удължи курса си, прави предложение и Транспортната комисия към Община Пловдив го приема, а след това Общинският съвет го утвърждава.
Привидно това се прави, за да се обхванат повече пътници, но в действителност целта е превозвачите да правят повече километри, а оттам да трупат повече разходи и следователно – повече субсидии и компенсации.
Така в момента в Пловдив има линии, които се движат по 1 час и 40 минути от начална до крайна точка, като линии 21 и 24 например. В същото време по „Цар Борис III Обединител” се движат 13 линии, което натоварва булеварда неистово. На практика дългите курсове и минаването им през основни натоварени булеварди правят невъзможно спазването на предписанията, особено в час пик.
„ Не е нормално да се движат толкова много автобуси по „Цар Борис III Обединител”. Този булевард няма тази способност да приеме толкова движение. Ежедневно се навъртат милиони километри само от градския транспорт. В същото време има булеварди и важни точки в града, които не са обхванати от градския транспорт. Нямаме например директна връзка от Полиграфията до Централна гара, цели участъци по бул. „Освобождение” няма градски транспорт, бул. „Марица – Юг” и Северната тангента също, има и редица други примери. ”, каза шефът на ОКТ Георги Стоилов. Той смята, че процесът за транспортната схема трябва да се обърне отвътре на вън.
„В действителност през годините се наложи една тенденция промяната на курсове и линии да тръгва от превозвачите, а не от Общината. За това смятаме да обърнем този модел и ние да започнем да предлагаме корекции на линиите. Смятаме да изградим изцяло нова транспортна схема, като ще запазим всички линии и ще се стремим началните и крайните спирки да останат същите. Идеята е градския транспорт да стане на рингове, като той да обхваща максимален брой пътници, а същото време да се избяга от натрупването на автобуси на невралгичните места. С по-къси курсове, автобусите ще станат и по-редовни. Най-важното е те да бъдат точни на спирката по разписание, за да може хората да разчитат на тях”, обясни новият шеф на ОКТ. По думите му във всички договори, които действат има клауза, която Община Пловдив си запазва правото да коригира транспортната схема.
„Пробегът ще бъде същият, така че превозвачите няма да се ощетени. Надяваме се новата схема да бъде готова до два месеца, макар че в Община Пловдив са скептични. Ще я предложим на широко обществено обсъждане. Ако се приеме ще се организира и мащабна информационна кампания, за да знаят хората за корекциите в линиите”, каза Георги Стоилов.
Идеята за новата транспортна схема идваше с електронно-билетната система, която обаче така и не тръгна. Очаква се до месец да бъде пусната обществената поръчка, а при добър развой не нещата, тя да тръгне от 2023 година.
„Системата е изключително важна за маршрутите и пътникопотока, за да се правят корекции. Смятам обаче, че и без нея може да направим нужните анализи и да предложим промяната. Разчитахме и на много външни експерти, които идваха, взимаха едни документи и пари и казваха – направете това. Без обаче реално да познават в детайли особеностите на градския транспорт. Мисля, че е време да се действа, а не винаги да се чака още нещо да се случи”, обясни Стоилов.
Контролът в градския транспорт
„Ползвам редовно градски транспорт и знам за проблемите на хората. Никак не е приятно 40 минути да чакаш автобус, когато той дойде, срещу теб да има намусен чичко, който дори да ти държи сметка, че си се качил. Това трябва да се промени и това ни е втората цел”, каза юристът, който пое ОП-то.
В ОКТ има близо 21 контрольори, които обаче не са достатъчно натоварени с проверките в градския транспорт.
„Контролът е преди всичко на превозвачите, но разбирате, че той не може да се очаква да е висок, тъй като говорим за частна фирма – колеги проверяват колеги. Там акцентът е по-скоро в продажбата на билети. Поради това ще зачестим проверките на автобусите, като ще се следи не само продажбата на билети, но и хигиена, отношение на персонала, редовността на разписанията, спирки и други”, обясни Стоилов.
Самите превозвачи също са съгласни да има по-голям контрол от страна на Общината. Фирмите вече са дали положителен отговор да разположат камери в автобусите и да се следи какво се случва в тях.
„С тях ще се виждат не само проблемни ситуации, но и неспиране на спирки, ще броим и пътниците и с това ще пресечем и кражбите на кондукторите. Имаме съгласие да се сложат и дебитомери на резервоарите, с които да се следи количеството изразходено гориво”, заяви Стоилов.
Нов принцип ще има и със санкциите. Досега при санкциониране на превозвач парите се връщаха в бюджета, а след това се даваха на друг. Този принцип няма да се спазва за някои нарушения, като парите ще остават в градския бюджет.