Предложението за провеждането на обществена поръчка за 29-те линии от градския транспорт на Пловдив за следващите 10 години, отново ще  бъде гласувано от Общинския съвет. След като на последната сесия то не се прие от местния парламент заради множество неясноти и параметри, сега се прави опит да се обърне мнението на общинските съветници.

По същество предложението е идентично с предишното, като шефът на ОКТ Димчо Йоргов и зам.-кметът Александър Държиков, са допълнили някои точки. На практика в проекторешението са добавени нещата, които зам.-кметът по транспорт говори на микрофон.

Допълнителна част от решението е, че линии 1 и 6 ще бъдат пригодени на 100% за инвалиди, както го изисква закона. От останалите автобуси ще бъдат оборудвани 35% с платформи за трудноподвижни хора.

Бламираха „празния чек" за градския транспорт на Държиков – отива на поправителенОбщинският съвет не позволи стартирането на поръчка за 29-те линии в този й вариант

Макар преди две седмици Държиков да бе заявил, че заданието за обществената поръчка е готово на 90%, не са представени никакви приложения, освен мотивната част. Тя обаче е единствено добро пожелание, без да има нещо черно на бяло. Така например е за „публичния оператор”, който е поставен в кавички и не е посочено неговото име - „Екобус - Пловдив”.  В предложението липса ясен брой линии, които биха могли да бъдат взети, ако дружеството може да си набави подвижен състав.

Не е ясно и дали 29-те линии ще бъдат пуснати през една позиция  в обществената поръчка или ще бъдат разделени на две или три, както и досега.

Два от най-важните въпроси също са без отговор - новите маршрути, както и електронно-билетната система с плащане на превозвачите  на километър.

По първия въпрос отново се изтъква необходимостта от Генерален план за организация на движението, който би могъл да даде отговорите за нова маршрутна схема.   Според анализа на Димчо Йоргов и в момента е изградена добре структурирана мрежа от линии и маршрути, които позволяват с „малък брой прикачвания да се стигне до пътуване с една линия „от врата до врата”. Отделно е бил спазен „5-минутния пешеходен изохорн”. След хвалебствията към сегашната структура , все пак се отчита, че има нови квартали и зони, които трябва да се обхванат, но и там се чакъл „външен изпълнител” да отрази промените.

Относно електронното таксуване единствено се изтъква, че предстои да бъде внедрено - как, кога и по какъв начин, не е упоменато.  Това води и до следващия въпрос, а именно по какъв начин и на каква стойност ще са заплаща на превозвачите за услугата.

Изброени са отделните наредби, механизми и правилници, които действат и до този момент, като Александър Държиков не пропусна да се похвали, че е писал част от тях.  Сред тях е и „Механизъм за разпределяне на средствата за субсидии, изплащани от Община Пловдив за покриване загубите на фирмите, извършващи вътрешноградски превоз на територията на Общината и компенсиране на намалените приходи от прилагане на цени за пътуване по автомобилния транспорт в Община Пловдив” , приет през 2012 година - преди повече от 13 години. По никакъв начин не е залегнало в предложението и по какъв начин ще се разплаща с превозвачите след въвеждането електронното таксуване и дали в крайна сметка Община Пловдив ще бъде приходосъбирач. При тази ситуация на базата на какво ще се разплаща и с превозвачите.

В този смисъл предложението, дори да е формално към общинските съветници, както се изрази зам.-кметът по транспорт - то не убеждава, че обществената поръчка ще бъде проведена с цел подобряването на услугата.  Ако на сесията зам.-кметът по транспорт не бъде по-убедителен и конкретен, то вероятно общинските  съветници отново ще повторят вота си на поправката, а това значи, че ще трябва трети опит - „ликвидация”.

„Не съм на висотата на вашия интелект" – новата транспортна стратегия на ПловдивАлександър Държиков кани на кафе съветници, докато транспортът излиза от релси