Презастрояването на Пловдив е тема, която е любима на всички кандидати на всякакви избори за цялата палитра от властови постове. Хвърлят се смели идеи, революционни предложения и конкретни решения, които обаче се изчерпват с полагането на клетва на съответната служба. След това остават празните обещания и кухните фрази, че не може да градът да спре да се развива и влизат в удобния скут на „спазването на правилата за застрояване и Общия устройствен план.

Големите строители също се включват в политически процеси и къде чрез декларации, къде чрез отявлен натиск и лобизъм се опитат да влияят върху решенията на  местните органи на самоуправление.

Така на предстоящата сесия ще се гледа предложение от БСП, което е за един доста сериозен проблем - осигуряването на транспортен достъп до земеделски земи, които обаче са отредени според Общия устройствен план за неземеделски нужди. До много от имотите има пътища, които се водят полски, но според закона те трябва да бъдат с променен статут и да станат такъв с трайна настилка. За да се случи това обаче трябва решение на Общинския съвет. Едва тогава може да се променя преназначението на терените и да станат за застрояване.  Допреди две години това изискване бе единствено за промишлени сгради, но вече има такова сграда за жилищните нужди. 

През последните няколко сесии масово такива предложения не събираха необходимите гласове, което спираше процедурата. Най-големият критик на отхвърлянето на предложенията бе арх. Костадин Палазов - един от хората, които най-усърдно е предизборната си кампания говори за мерки против презастрояването. Сега на тази сесия, той и съветниците от БСП, искат да се приеме предложение, с което се дава предварително съгласие тези полски пътища да се превръщат в такива с трайна настилка и да не е необходимо последващо  решение на Общинския съвет. Изтъква се, че инвеститорите вече са минали през редица процедури и много институции, са им дали зелена светлина, а Общинският съвет ги спирал - субективно…  Това стопирал техните инвестиции, спирало и развитието на Пловдив.

Тезите на арх. Палазов в много от случаите обаче са именно като на човек, който си вади прехраната с проектиране и строителство, а не като политик, който да дава решения в полза на пловдивчани.

Средство за лобизъм или натиск към кмета?

Два дни преди сесията към общинските съветници дойде и „становище” от скоро роденото сдружение „Камара на строителните предприемачи”, подписано от Илиян Филипов - представляващ.

Във въпросната камара личат имената на всички големи строители в Пловдив, реализирали най-големите жилищни сгради в Пловдив през последните 10 години. Начело са ПИМК и ХЪС , като вътре са още „Макском”, „Стройколукс”, „Фламинго груп”, „Тарамекс”, „Линер” и други.

Всички тези фирми са част от друго сдружение - „Бизнесът за Пловдив”, които влязоха не просто в конфликт с кмета на града, а дори техният предводител Илиян Филипов заплаши с неговото „отстраняване”.

Дали поради разногласия в „Бизнеса за Пловдив” или друг скрит или явен мотив - крупните строителни предприемачи в гради си имат нов лост за въздействие, вероятно и чрез натиск и лобизъм.

В писмото си те казват, че не могат да останат безразлични към „тема, засягаща икономическия просперитет на региона - застрояване на земеделски имоти в съответствие с ОУП”.

Позицията съдържа тези и внушения, едва ли не, че действията на общинските съветници е в разрез със закона, тъй като не одобряват законни процедури, стартирани от Община Пловдив.

Това обаче категорично не отговаря на истината - решенията на Общинския съвет подлежат на съдебен контрол единствено по законосъобразност, но не и по целесъобразност. Никой не може да търси отговорност или  обяснение защо колективният орган на местния парламент не е приел или приел дадено решение.

В Закона за местното самоуправление и местната администрация ясно е записано:

„Общинските съвети и кметовете на общините в рамките на предоставената им компетентност определят политиката и осъществяват дейности по устройство на територията на съответната община”.

Съответно Общински съвет - Пловдив има цялата законова отговорност да приеме или не дадено решение.

Подобни декларации от сдружение, чийто интереси са свързани единствено и само със застрояването на техните имоти в Пловдив, са много повече опит за влияние и натиск за изпълнения на техните искания, а не на обществения интерес.

Натиск! Шефът на ПИМК плаши с отстраняване кмета на Пловдив заради цените на строителните разрешенияИлиян Филипов и други строители притискали Костадин Димитров да се откаже от новата наредба за строителство

Полски път до мастодонт или булевард до селскостопанска постройка

В предложението на БСП е записано, че заради субективната преценка на Общинския съвет вече 30 преписки стоят и отлежават, а собствениците на имоти са в безизходица и не знаят какво да направят.

Това е един от основните мотиви да се иска даването на предварително съгласие за процедиране на смяна на статута на пътя.

Ако това решение се приеме, то значи, че Общинският съвет ще се лиши от още един механизъм за контрол на презастрояването, както и да се избегнат случаи като в район „Западен”, където изникнаха 10-етажни блокове насред къра без инфраструктура, благодарение именно такава процедура. 300 души пък на практика нямат достъп до домовете си именно заради "бивш полски път". Инвеститор там е именно Илиян Филипов и ПИМК, а пътят вече не му е нужен, защото е продал всичките си апартаменти - с други думи "там развитието на града се е изпълнило", но видно не в полза на живеещите. 

Двата свята в новите квартали на Пловдив – лукс отвътре, прах и кал отвънБумът на строителството в града и изоставянето на публичните инвестции, обрича редица зони да се превърнат в жилищна гета

Имагинерен булевард позволи 10-етажни блокове насред къра в „Западен”, зоват за промяна на ОУПОще редица жилищни мастодонти могат да изникнат в зоните уж за ниско строителство

В този смисъл местният парламент трябва да продължи да има възможност за субективна преценка на различните казуси, обусловени от обективните нужди на съответните райони в Пловдив.

Има много казуси, които за няколко метра   „полски път” се спъва реализация на частна инвестиция било то еднофамилна къща, или производствен имот. В този смисъл Общинският съвет трябва да взима информирани решения, а отделните групи да вникват в казусите.

От друга страна обаче - по никакъв начин не трябва да се допуска реализацията на огромни жилищни комплекси в местности без никаква инфраструктура, само благодарение на смяна на предназначението на пътя от полски в такъв с трайна настилка и някакъв имагинерен булевард в бъдещето. Важно уточнение е, че път с трайна настилка не значи непременно такъв с асфалт, тротоари и подземна инфраструктура. „Трайна настилка” се води и „бивш” полски път насипан с чакъл и инертни материали, а след няколко сезона се превръща в кално петно. В същото време хората си купуват апартаменти, гледащи красиви проекти на снимки с перфектно развита инфраструктура, чийто обещания са, че ще станат до „2-3 години”.

Общинският съвет трябва да е още по-внимателен в такива случаи след отмяната от Конституционния съд на члена от ЗУТ, който задължаваше изкарването на строително разрешение едва след приложна улична регулация. Към момента единственото изискване е „транспортен достъп” на „път с трайна настилка”.  

Един от мотивите на БСП е, че съседни общини на Пловдив са решили този проблем със сходни решения на общинските им съвети, като "Родопи" например. Само  че особеностите на близките до Пловдив села са съвсем различни от "земеделските земи" в Пловдив. Ако там селата се разширяват естествено в съседните ниви с еднофамилни къщи, то тук буквално се отваря Кутията на Пандора.

Пътища на парче или цялостно планиране на новите квартали

„Застрояването на земеделските земи според ОУП”  е изключително опасно за зоните, които са извън заключените местности по член 16 от ЗУТ. Основно в южните квартали има зони, за които не може да се прави нищо в тях, докато не се изработи цялостен ПУП, който ясно да отреди къде ще има улици, булеварди, училища, озеленяване и места за строителство.

Извън тези територии обаче останаха хиляди декари в „Западен”, „Южен” и „Северен”, които са апетитни хапки за строителите. Именно за тези местности се иска разрешенията за  промяна на предназначенията на полските пътища.

Задължително е обаче главният архитект на Пловдив Яна Желязкова, която се появява единствено, когато кмета влезе в обяснителен режим, е най-после да започне да прави цялостни планове на кварталите.

Задължително е зоните с нeпpилoжeнa пъpвa peгyлaция да се обозначат oбeĸтитe нa зeлeнaтa cиcтeмa, нa coциaлнaтa и нa тexничecĸaтa инфpacтpyĸтypa, улична регулация, да се отчуждят имоти за тяхната реализация. Ако в тези зони се направи това планиране, то тогава и цялата необходимост от промяната на предназначенията на полските пътища ще отпадне - защото ще е ясно къде има улица, какво ще се строи и как трябва да изглежда.

Всичко друго е работа на парче. Дори БСП да мислят за инвеститорите и бизнес климата в града, а не е плод на лобизъм за крупните строителни предприемачи, то Общинския съвет не бива да се лишава към днешна дата от този механизъм за регулация на презастрояването. Това не означава да се режат поголовно такива инвестиционни намерения, но и да се внимава да не изникват нови казуси като с „Green Gardens” в район „Западен”.

Нито е „Грийн", нито има „Гардънс": Абсурдните условия на живот, които предлагат луксозните комплекси в ПловдивНад 300 души живеят в нездравословна среда, а инвеститорът "ПИМК Билд" им беше обещал "оазис"

Поощрение от кмета? Вратичка позволява фирмите да си връщат парите от ръста на строителните разрешенияНовият фонд „Благоустрояване” ще може да финансира и купуване на частни имоти