Същите линии, същите маршрути, „подобрен“ подвижен състав и по-големи санкции за превозвачите. Общо взето, с това се изчерпва съдържанието на предложението, с което Общинският съвет дава разрешение на кмета Костадин Димитров и неговото вице Александър Държиков да проведат обществена поръчка за възлагането на 29-те линии за следващите 10 години.

Въпреки че Държиков и ОКТ повече от 6 месеца се готвят за най-важната обществена поръчка, от която ще зависи градският транспорт на Пловдив в следващото десетилетие, точката няма нищо по-различно от шаблонно предложение.

В момента 29-те линии са на временни договори и макар да има ръст от 96% на изпълнените маршрути, услугата съвсем не е от най-добрите в страната — да не кажем, че е на другия полюс. Причината не е само в подвижния състав, но и в маршрутните разписания, хаотичните промени в отделните линии и „наблъскването“ им в центъра на града, липсата на електронни услуги и много други.

В предложението е записано единствено:
„Изготвянето на документацията за възлагане на обществената поръчка ще бъде възложено на експертите на Възложителя (б.а. ОКТ), които на база актуалните и действащи разписания на линиите ще подготвят останалите части на условията на поръчката, които ще бъдат предоставени за утвърждаване преди стартирането на процедурата. Считам за редно, с цел повишаване на качеството на услугата, да се търсят по-модерни транспортни средства, но също така да бъдат завишени част от санкциите…“.

Това означава, че промяна в следващите 10 години на 29-те линии не се предвижда, макар да има заявки за нова транспортна схема с оптимизиране на маршрутите, пускане на линии към новите квартали и през новите пътни връзки като „Модър – Царевец“, бул. „Северен“ и пробива под Гарата. Очевидно това няма да се случи, а отново ще имаме 20 от 29 линии, които се състезават да оставят хората до центъра на града.

Решения за оптимизиране на мрежата може да има с новия генерален план за организация на движението, който обаче в най-добрия случай ще бъде готов след година, а вероятно Община Пловдив вече ще е избрала и превозвач.

Мистерия остава и начинът за разплащане с превозвачите след приемането на електронно-билетната система — ако въобще тя бъде въведена. Там лично Държиков заяви, че докато няма постоянен договор, тя няма да заработи — нямало смисъл. В същото време 5-годишният договор с „Тикси“ за поддръжка на системата изтича с всеки месец, а тя дори не е внедрена. Звучи прекалено познато от горчивия опит с „Индра“, а нещата вървят в същата посока заради незаинтересоваността на кмета и пасивността на неговия заместник по транспорт.

Липсва и отговор какво ще се случи с „Екобус – Пловдив“ — освен двете допълнителни линии, ще се дават ли част от редовните на общинския превозвач или шансът за това ще се ограничи в следващите 10 години.

По-високите критерии за подвижния състав и „елиминирането” на щъркелите няма да реши проблемите, а просто ще махне една недомислица, която влезе в Пловдив преди повече от 10 години, когато зам.-кмет по транспорта бе именно Александър Държиков.

Така след обществената поръчка очакваме единствено по-нови автобуси и по-строги санкции. Но всичко друго изглежда ще бъде по старому.