Същите линии, същите маршрути, „подобрен“ подвижен състав и по-големи санкции за превозвачите. Общо взето, с това се изчерпва съдържанието на предложението, с което Общинският съвет дава разрешение на кмета Костадин Димитров и неговото вице Александър Държиков да проведат обществена поръчка за възлагането на 29-те линии за следващите 10 години.
Въпреки че Държиков и ОКТ повече от 6 месеца се готвят за най-важната обществена поръчка, от която ще зависи градският транспорт на Пловдив в следващото десетилетие, точката няма нищо по-различно от шаблонно предложение.
В момента 29-те линии са на временни договори и макар да има ръст от 96% на изпълнените маршрути, услугата съвсем не е от най-добрите в страната — да не кажем, че е на другия полюс. Причината не е само в подвижния състав, но и в маршрутните разписания, хаотичните промени в отделните линии и „наблъскването“ им в центъра на града, липсата на електронни услуги и много други.
В предложението е записано единствено:
„Изготвянето на документацията за възлагане на обществената поръчка ще бъде възложено на експертите на Възложителя (б.а. ОКТ), които на база актуалните и действащи разписания на линиите ще подготвят останалите части на условията на поръчката, които ще бъдат предоставени за утвърждаване преди стартирането на процедурата. Считам за редно, с цел повишаване на качеството на услугата, да се търсят по-модерни транспортни средства, но също така да бъдат завишени част от санкциите…“.
Това означава, че промяна в следващите 10 години на 29-те линии не се предвижда, макар да има заявки за нова транспортна схема с оптимизиране на маршрутите, пускане на линии към новите квартали и през новите пътни връзки като „Модър – Царевец“, бул. „Северен“ и пробива под Гарата. Очевидно това няма да се случи, а отново ще имаме 20 от 29 линии, които се състезават да оставят хората до центъра на града.
Решения за оптимизиране на мрежата може да има с новия генерален план за организация на движението, който обаче в най-добрия случай ще бъде готов след година, а вероятно Община Пловдив вече ще е избрала и превозвач.
Мистерия остава и начинът за разплащане с превозвачите след приемането на електронно-билетната система — ако въобще тя бъде въведена. Там лично Държиков заяви, че докато няма постоянен договор, тя няма да заработи — нямало смисъл. В същото време 5-годишният договор с „Тикси“ за поддръжка на системата изтича с всеки месец, а тя дори не е внедрена. Звучи прекалено познато от горчивия опит с „Индра“, а нещата вървят в същата посока заради незаинтересоваността на кмета и пасивността на неговия заместник по транспорт.
Липсва и отговор какво ще се случи с „Екобус – Пловдив“ — освен двете допълнителни линии, ще се дават ли част от редовните на общинския превозвач или шансът за това ще се ограничи в следващите 10 години.
По-високите критерии за подвижния състав и „елиминирането” на щъркелите няма да реши проблемите, а просто ще махне една недомислица, която влезе в Пловдив преди повече от 10 години, когато зам.-кмет по транспорта бе именно Александър Държиков.
Така след обществената поръчка очакваме единствено по-нови автобуси и по-строги санкции. Но всичко друго изглежда ще бъде по старому.
Още от категорията
Виж всички
Изграждат паркинг за 80 коли до зала „Строител", пускат имота на търг за 10 години
Акценти
Виж всички
50 срещу 4000: Когато каузата я няма, улицата остава празна
Почина големият пловдивски архитект Иван Делчев - Чудото