В последния си учебен ден преди есенната ваканция, няколко класа от пловдивското училище „Димитър Димов” отдадоха подобаваща почит към Народните будители. И не само това – по инициатива на преподавателката по английски език г-жа Снежана Костова специален гост пред 6 клас беше Председателят на Дружеството на пловдивските писатели д-р Ахавни Кеворкян, която също е медик по професия, както и патронът Димитър Димов.

Разговорът с младежите д-р Кеворкян подхвана оттам, че името й на арменски означава „гълъб” – символ на Светия дух, който според християнската религия се свързва с важните събития от битието на хората. Какъвто, например, е Денят на Народните будители.

„Наближаващият празник е един от онези, които ни обединяват като общество, и е наистина специален повод, за да се срещна с Вас. – сподели д-р Кеворкян. – Около 1-ви ноември по традиция обръщаме внимание на хората, които ни показват смисъла в живота, водят ни напред и ни вдъхновяват. Всеки от нас намира своя формулировка за будителите, които честваме на този ден, и има своето обяснение кои са личностите, които го вдъхновяват. Затова много ще се радвам да разбера кой ви вдъхновява вас?”

Пръв сред децата думата взе Кристиян, който, както стана ясно, е наследник на автора Георги Акабалиев, разказал в книгата „Село Искра” за красотите и богатствата на населеното място в Пловдивска област. 

„А за мен най-добрият вдъхновител е майка ми,” – сподели Деси. – „Тя ми дава сили и кураж във всичко, подкрепя ме във всичко и е като Ангел-пазител за мен.”

Децата споделиха, че сред имената на будители, които най-често се споменават в училище, са Васил Левски, Христо Ботев, Иван Вазов, Любен Каравелов, а общото между тях е, че те са дали нещо от себе си безкористно в името на обществото. И най-вече, че са били грамотни, както подчерта д-р Кеворкян, което им дава особено духовно богатство и усещането за свобода.

А преди точно 200 години, за да подпомогне ограмотяването на децата, един друг български будител – д-р Петър Берон – съставя Рибния буквар. Именно тази беше темата, която преподавателките и учениците от 5-ти клас разглеждаха в съседната класна стая.

В началото на часа всяко от децата беше подготвило да представи накратко живота и делото на някой от народните будители, а втората част всички заедно разгледаха съдържанието на Рибния буквар. В края на занятието г-жа Емилия Ленгерова постави две интересни задачи. С първата предизвика децата да помислят как биха допълнили съдържанието на Рибния буквар, ако участваха в съставянето му днес. А с втората – каква корица биха предложили.

Малко по-рано през деня ученици от 4-ти клас гостуваха при първокласници, за да им прочетат някои от най-любимите приказки.