За липсата на възможност за защита, в контекста на смъртта на шофьора на такси от Русе, пловдивските таксиметрови шофьори излязоха на протест с настояване за строга присъда, но и повече способи за превенция. Някои от тях излязоха с предложение статутът на таксиметровия шофьор да бъде променен, което да наложи по-сериозни наказания за посегателство върху тях.
Един от шофьорите - Тодор Тодоров разказа, че особено през нощта е качвал всякакви клиенти - в нетрезво състояние, агресивни, неадекватни, и изтъкна, че единственото, което може да направи е да натисне паник бутона, който кара табелата да мига в червено.
"Като няма кой да те види обаче, когато си в някое село или насред извънградски пътища, това не е никаква защита", посочи той.
Неведнъж Тодор е бил обект на подобни заплахи, а често остава и с празни ръце. "Качват се в колата, закарвам ги и те ми съобщават, че няма да си платят. Нищо не мога да направя срещу четирима двойни и тройни на мен", посочи таксиметровият шофьор. Аванта клиентите просто напускали колата, а горивото пишели на сметката на таксито.
"Качваме непознати хора, на никой на челото не пише какъв е. Можете ли да си представите, че бременна жена и млад мъж, могат да ви нападнат и за 60 лева да ви отнемат живота?", попита негов колега риторично, визирайки случая с убития таксиметров шофьор преди няколко години.
Според гилдията има възможност чрез таблетите в колите да се изгради система, която да работи като паник бутон, но да може да локализира точното място на автомобила във всеки един момент и да изпраща сигнали за опасност в реално време. Друг вариант е да се осигури възможност за пряка връзка със 112.
На вчерашния протест бяха повдигнати и други искания на бранша, а именно увеличаване на минималната ставка за километър, тъй като според таксиметровите шофьори към момента прагът е дъмпингов и не може да се работи на печалба.
Шофьорите поискаха да бъде назначена експертиза, която да посочи точно колко възлиза километърът и цената да бъде съобразена с нея. Тя вече са организирали такава, като по техни данни ставката не била под 90 стотинки, без данъци. Затова те настояха за минимална цена от 1 лев на километър.
Беше повдигнат и въпроса със стоянките, които в Пловдив по документи са 111, но едва 30 са действащи според трудещите се в сектора. Предстои браншовите организации да оформят исканията си в писмо до Община Пловдив с копие до Комисията за транспорта към Народното събрание.
Вижте повече в следващото видео: