Пловдивски бизнесмен получава отказ след отказ от градските власти в опитите си да реализира мащабна инвестицията на територията на Общината. Ангел Траков e собственик на AIT International Transport, която е в Топ 5 на фирмите занимаващи се с международен превоз у нас. Компанията разполага с над 350 камиона, като той смята да разшири дейността си. Фирмата е позиционирана на два имота в Индустриална зона – Тракия, като от 4 години прави неуспешни опити да придобие имоти на Община Пловдив в близост, които са в Годишната програма за разпореждане.
Траков започва процедура и по изваждане на сертификат клас „А” от Българската агенция за инвестиции. Стотици компании – български и чуждестранни изкараха през последните години подобни сертификати, които им дават съкратени административни срокове, както и възможността да закупуват имоти без търг на пазарна цена от страна на общини и държавата. Условието е за издаването на сертификата е инвестицията да е над 10 млн. лева, като се осигурят и поне 30 работни места, като се посочи и конкретната локация за него.
„През 2020 година започнахме процедура по изваждането на сертификат за инвестиционно намерение клас „А”. То касае имот от 78 дка накрая на ул. „Недялка Шилева”, който е съвсем близо до нашата база. Идеята е там да направим модерен логистичен център. Плюсовете за нас са, че имотът е до другите ни бази, а и близо до летище Пловдив, което в бъдеще може да се превърне в карго хъб. Там в бъдеще може да се направи и жп терминал, като всичко това ни дава добри предпоставки за развитие на цялата зона. Инвестицията е от 10 млн. лева минимум с 30 работни места, като това са само начални цифри, които с времето ще станат по-големи.Отделно правителството осигурява финансиране за инфраструктура за такъв тип инвестиции, които ще влязат директно по бюджета на Общината”, разказва Траков. Той се е свързал през Министерството на икономиката и оттам през агенцията за насърчаването на инвестициите са започнали процедурата за издаването на сертификата за клас „А”.
Имотът от 78,6 дка в Индустриална зона Тракия
„За да го завършим от Община Пловдив, като собственик на имота, трябваше да получим отговор за него и да завършим инвестиционното намерение. Оттам обаче получихме отказ, който бе доста лаконичен. В него се казва, че „поради устройствени мероприятия от страна на Община Пловдив , касаещи настоящия имот, искането не може да бъде удовлетворено”. Отказът е подписан от зам.-кмета по общинска собственост арх. Невена Балчева", разказва още бизнесменът.
До този момент от Община Пловдив никога не са разкривали намерения за въпросния терен, като единствено е попадал в списъците за продажба през търг.
„Постоянно чуваме изявления от правителството и общините, че се търсят инвеститори клас „А” и те винаги са добре дошли. Аз не го мога да разбера дали това се отнася за чуждестранните или български инвеститори, защо нашите инвестиции не са толкова привлекателни? Чудя се каква е причината да получа отказ, като най-малкото заслужвам по-подробен отговор”,казва бизнесменът. Той допълва че в предишни години се е опитвал да закупи терена чрез търг, като тогава отново е срещал отказ от страна на Община Пловдив, когато начело на дирекцията е бил зам.-кметът Димитър Кацарски в мандата на Иван Тотев.
Теренът, който представлява гола поляна
Освен за този имот, Ангел Траков се е опитал да реализира инвестиция клас „Б” отново през агенцията по насърчаване на инвестициите. Теренът отново е в Индустриалната зона в „Тракия” и е от 3 дка на ул. „Нестор Абаджиев”. Инвестицията там е за 1 млн. лева и 10 работни места. И тук идва отказ от Община Пловдив, този път мотивът е, е че имотът е входиран в Общинския съвет за продажба чрез търг през 2020 година, но и до този момент не е гласувано решението.
„Готови сме да вземем имотите на пазарни цени, макар че според Закона за насърчаване на инвестициите позволява да се купи на цена между данъчната и пазарната оценка. Всички тези действия ме обезсърчават да правя каквато и да е инвестиции в тази Община. Аз съм един от големите данъкоплатци на Община Пловдив – всичките ми 350 камиона с 350 ремаркета и още 50 леки автомобила са регистрирани в Община Пловдив и тук плащам налозите за тях. Ако нямам възможност да се разширявам и развивам в Община Пловдив, то ще търся места в съседните общини, където и данъците на колите са по-ниски. Обичам града си, искам да развивам тук бизнеса си, но всичко това ме обезсърчава”, казва Ангел Траков.
Лаконичният отговор на арх. Невена Балчева към бизнесмена
Пуснахме и запитване до Община Пловдив относно казуса, както и какви си т.нар. „устройствени мероприятия”. Отговорът, който е до нас е съвсем различен от този, който е пуснат до бизнесмена, искащ да инвестира 10 млн. лева и да разкрие нови работни места.
Ето и целият отговор:
“Югоизточна промишлена зона е включена в Тракия Икономическа зона под номер 6 с основна характеристика на зоната „ОБРАЗОВАНИЕ И ВИСОКИ ТЕХНОЛОГИИ“. Това предполага разполагане на иновативни технологии и производства за създаване на „Образователен и високотехнологичен парк“.
Логистични бази, към които принадлежи инвестиционното намерение на „АИТ ИНТЪРНЕШНЪЛ ТРАНСПОРТ“ ЕООД, могат да се разполагат в съседни промишлени зони, където има свободни терени, а и цените са значително по-ниски.
Инвестиционното намерение за имотите, за които се иска предварително съгласие за продажба от страна на „АИТ ИНТЪРНЕШНЪЛ ТРАНСПОРТ“ ЕООД, за да бъде сертифицирано търговското дружество за инвеститор клас „А“, съгласно чл. 22а от Закона за насърчаване на инвестициите, не съответства на характеристиката на зоната.
На второ място, при изключително ограничения териториалнен ресурс на Община Пловдив, тя е принудена да обследва всички свободни терени за развитие на екологичен обществен градски транспорт, включително и тези, за които се иска предварително съгласие за продажба"
Това се казва в отговора, подписан от арх. Невена Балчева. С други думи според Община Пловдив въпросната зона е за „Образование и високи технологии”, макар по-голямата част от дейностите там да са различни към този момент. Все пак се отваря вратичка, че имотът може да бъде ползван за бъдещо общинско предприятие за екологичен градски транспорт.
Относно втория терен от 3 дка се казва, че на 1 октомври 2020 година е започнала процедура по продажбата на търга, като компанията на Ангел Траков, може да участва в него и да го придобие.
С други думи и двата сертификата, които пловдивският бизнесмен се е опитал да изкара през Българска агенция по инвестиции, са били абсолютно безполезни, а бъдещето на бизнеса в му Пловдив е под въпрос.
Заявлението за издаване на сертификат клас "А"