
Нарастващата инциденти с електрическите тротинетки в Пловдив отвори за пореден път въпроса с тяхната регулация и контролът от страна на общинските власти и органите на МВР. След като от ПП – ДБ внесоха предложение в местния парламент за регулация на тротинетките, към кмета Костадин Димитров и Общинския съвет дойде и такова от пловдивски гражданин.
Инициативата цели да създаде „законен процедурен ред за допитване до гражданите“ относно бъдещето на тези превозни средства в града. Предложението предвижда две основни възможности:
Пълна забрана от 1 януари 2026 г.: Основното искане е за „пълна забрана за преминаване и ползване на електрически тротинетки“ на територията на Пловдив, считано от началото на 2026 г., с цел подобряване на безопасността на движение по всички пътни артерии, тротоари и паркове.
Ако това бъде отхвърлено се предлага алтернативно – строга регулация чрез промяна и допълнение на Наредбата за организация на движението и паркирането на територията на Община Пловдив.
Пловдивчаните посочват редица сериозни проблеми, причинени от нерегламентираното движение на електрическите тротинетки. Сред тях е безконтролно и опасно движение: Тротинетките се движат с изключително висока скорост, средно между 30 и 55 км/ч, а нови модели развиват и по-висока през централните градски зони, велоалеи, тротоари, паркове и дори по специално обособени алеи за пешеходци.
Регистрират се ежеседмични пътнотранспортни произшествия, причинени от електрически тротинетки. Има много случаи на ударени, прегазени, блъснати хора, което носи висок риск от тежки травми, счупвания на крайници, охлузвания за уязвими групи като възрастни хора, малки деца и родители с колички.
Системни нарушения на правилата - водачите на тротинетки не спазват светофарните уредби, избират произволни маршрути и често „ползват незаконно движението през тротоари, велоалеи, паркове и много пътни артерии.
В предложението е приложено и отговор от МВР, в което се казва, че от началото на годината има 33 инцидента с водачи на електрически тротинетки.
В случай че се пристъпи към регулация, а не към пълна забрана, се предлагат конкретни мерки:
Определяне на маршрути: Да бъдат „определени маршрути на движение“ за електрическите тротинетки и те да бъдат „обозначени на територията на града“.
Зони с по-ниска скорост: Да се въведат „по-ниски максимално допустими скорости в определени зони“.
Интегрирана карта: Предлага се „структурирането на нова интегрирана схема – карта на цялата територия на града“, където по посока на движението да бъдат „специално обособени „само“ за преминаване на електрически тротинетки“ алеи, след експертна преценка и съгласуване с „Пътна полиция“.
Експертно участие: В процеса на вземане на решения да бъдат включени експерти от отдел „Контрол на транспорта“, отдел „Безопасност на движението“, ОД на МВР отдел „Безопасност на пътищата“, „Пътна полиция“ и Областната комисия по безопасност на движението по пътищата.
В отговора на Пътна полиция се казва, че подкрепя предложението за регулиране преминаването на електрически тротинетки чрез изменения в Наредбата за организация на движението и паркирането. От полицията заявяват, че ще осъществяват постоянен контрол спрямо нарушителите на Закона за движението по пътищата и ще сътрудничат на Община Пловдив за създаване на безопасни условия за движение.
По закон електрическите тротинетки не могат да се движат със скорост над 25 км/ч. Те не могат да се управляват по пешеходни зони, паркове и други. Ако има изградена велоалея, те трябва да се движат по нея, ако не – най-дясно на пътното платно. Подобно не велосипедите, ел тротинетките не могат да преминават през тунели и подлези.
Спират електрическите тротинетки в Русе
Нови два инцидента с тротинетки, 11-годишно дете е в болницаТо е с фрактура на шийни прешлени