Нов модел на сметосъбиране и сметоизвозване ще бъде внедрен в Пловдив, като той става възможен, след като бе подписан новия договор за тези дейности между градските власти и „Консорциум Еко Пловдив“. В него участват две компании, като едната е познатата на пловдивчани КМД, а другата е софийската „Транс 2025” ЕООД, която оперира в София и Бургас.
TrafficNews се свърза с управителя на компанията Стефан Колев, който разказа какво ще се промени в Пловдив в един от най-критикуваните елементи на почистването на града. На предстоящата сесия ще се гледа предложение за увеличение на такса „Смет” с 44%. Част от мотивите за това са освен повечето машинносмени за почистването, така и новият модел на сметосъбирането.
Отиват ли си разбитите, стари и миризливи контейнери от Пловдив?
Управителят на фирмата Стефан Колев обясни, че в момента Пловдив изостава значително във въвеждането на новите методи на събиране на битови и смесени отпадъци. София, Варна и Бургас от години са въвели система, която е далеч по-екологична, икономична, а също така елиминира човешкия фактор. Автоматизираната система за събиране на отпадъци се нарича NORD EASY SYSTEM.
„Вместо старите контейнери „бобър”, които са с малък капацитет, ще започне слагането на нови съдове, които ще са с обем от 2,25 кубика до 5 кубика. Те ще са изцяло затворени, като новите камиони ще ги вдигат с роботизирана глава и автоматично ще ги изсипват в каросерията. Въпросните роботизирани глави са с лазерно насочване и за по-малко от минута обслужват един контейнер. Целият процес се наблюдава чрез монитор, разположен в кабината на превозното средство.
Няма да има служители, които да местят контейнерите, след това да ги блъскат по няколко пъти в камиона, а накрая да няма гаранция, че ще се изсипе целият отпадък. Това ще минимизира изключително много шума, който се генерира в момента. Освен това контейнерите са изцяло затворени, като те са с долно изсипване. Гражданите ще могат да ги отварят с педал или с ръка, като ще има и дръжки за използване от инвалиди. За разлика от съдовете за разделно събиране, отворът на новите контейнери са широки и лесно може да се изхвърли боклука”, обясни Колев.
Той допълни, че е предвидено поставянето на такива контейнери в целия град, с изключение на Стария град и малки улици, в които не може да влезе въпросните камиони.
„Те са изключително модерни и са с голям габарит. Общо 6 камиона ще обслужват града, като 4 от тях са на нашата компания, а два на ОП „Чистота”. За тези по-малки улици ще остане стария модел на събиране на отпадъци, но в бъдеще там също се предвижда промяна, като могат да се закупят по-малки камиони, които могат да ги обслужат”, обясни управителят на софийската фирма. Той каза още, че един камион ще замени работата на два стандартни сметовоза, което ще бъде икономично, а и по-щадящо за трафика и околната среда.
Подготовка за новата методика за сметосъбиране
Новата система трябва ще даде и много отговори, а и възможности при въвеждането на новата методика за определянето на такса „Битови отпадъци”. Въпреки че тя бе отложа от правителството с година, почти сигурно е, че от януари 2026 година всички общини в България ще въведат метод за „замърсителя плаща повече”.
„С въвеждането на системата NORD Община Пловдив ще има възможност да проследява всеки един отпадък, който се генерира, а освен това да го контролира. В камиона има датчици, които определят точното количество отпадъци от съответните контейнери, които се изсипват. Така от Община Пловдив ще знаят в кои райони колко боклуци се генерира. Ще има и точен контрол на събраните и извозени отпадъци”, каза Колев.
Друга полза е, че ако граждани сигнализират градската управа, че контейнера не им е вдигнат и е пълен с отпадъци, оттам бързо може да проверят кой съд кога е обслужен. Така може да се хване и ако някой нерегламентирано изхвърли покъщнината си.
На самите контейнери пък ще има чипове, които могат да проследяват всеки един килограм отпадък според това колко пъти се отвори.
„При въвеждането на новата методика, един от начините за заплащане на ТБО е именно през чип системата на контейнерите. Когато чипът, който е даден на жителите на съответния блок или квартал, се допре до конзолата, то контейнерът ще може да се отвори. Той ще изхвърли примерно 2 торби отпадъци или 2 кг – по този начин Община Пловдив ще знае кой контейнер колко се пълни и от кого, а така да прецени и съответните налози”, каза управителят на „Транс 2025” ЕООД.
Очаква се новите контейнери да бъдат поетапно слагани в Пловдив още от януари, когато се завърши обществената поръчка за тях.