Първичният вариант на Планът за интегрирано развитие на Община Пловдив(ПИРО) ще бъде подложен на обществено обсъждане тази сряда. Проектът, който струваше близо 500 000 лева бе публикуван на сайта на Общината, като в следващите месеци той ще бъде преработен и приет в местния парламент.
В него на практика са сложени всички проекти, които градските власти някога са искали да реализират, но така и не са намерили финансиране за тях . Общата стойност на проектите е за над 1,5 млрд. лева, като се започне от междублокови пространства до пътни връзки за 100 млн. лева и водоснабдяването от Въча за 350 млн. лева.
„За разлика от предишните програмни периоди, този път сме много гъвкави. В рамката 2015 – 2021 година имахме няколко зони за влияния – „Гладно поле”, социална и образователна инфраструктура в район „Централен” и градската зона пак там. В новия период 2021 – 2027 година имаме проекти из целия Пловдив, като според отворените програми, можем да кандидатстваме за финансиране”, обясни зам.-кметът по европейски политики Стефан Стоянов.
В ПИРО са всички големи проекти, за които Община Пловдив говори - нов мост над река Марица, градска железница, закупуване на електробуси, ,реконструкция на бул. „Марица- Север”, разширение и ремонти на входните артерии на града – Голямоконарско, Пещерско, Рогошко шосе. Също така редица улици от вътрешноградската мрежа, които досега не са ремонтирани.
Само реконструкцията на бул. „Марица –Север” е дадена за 35 млн. лева, като в нея фигурира озеленяване, облагородяване и социализиране на цялата крайречна зона. Градската железница и естакадата над бул. „Копривщица” пък е с индикативна стойност от 330 млн. лева. Другите два най-големи проекта са снабдяването на вода от река „Въча” за 350 млн. лева, както и Околовръстното шосе на Пловдив за 325 млн. лева. С други думи само тези три проекта са за над 1 млрд. лева.
„Сами не можем да изградим тези проекти, като трябва и помощ от държавата. Чухме, че държавата смята да вкара Околовръстното на Пловдив и градската железница в Плана за възстановяване, което е един добър старт”, каза Стоянов.
Освен десетките пътни проекти, в ПИРО са заложени и културни и спортни обекти, като стадион „Пловдив” и нова опера. За първият обект сумата е 70 млн. лева, а за втория – 50 млн. лева. Прави впечатление, че в плана е и Изграждане на международен театър за съвременни изпълнителски изкуства с индикативна стойност от 100 млн. лева. Зам.-кметът обясни, че това са предложния по време на обсъжданията, като те са вкарани вътре, но тепърва те ще се филтрират.
Стоянов коментира, че в момента, в който се приеме ПИРО Община Пловдив веднага може да кандидатства за финансиране по една от европейските програми „Развитие на регионите”. Само по това перо Пловдив може да разчита на финансиране от 80 млн. лева.
„Свързаността между общините е основен приоритет в „Развитие на регионите”, т.е. ние веднага може да получим финансиране за входно-изходните артерии. Голямоконарско шосе например е с индикативна стойност от 46 млн. лева. То е важно, защото това е основния вход на Пловдив, а и то е икономическия център на града. То ще има ефект и върху пътната и икономическата инфраструктура”, каза Стоянов.
Очаквайте проектите, залегнали в ПИРО за новия програмен период!