Министри и кметове обсъдиха икономическото развитие и транспортна свързаност на Южна България в Пловдив днес. Домакин на форума "Южна България - рестарт и постижими цели" бе кметът на града Костадин Димитров, а сред основните участници бяха министърът на иновациите и растежа Томислав Дончев и министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. На срещата присъстваха още заместник-кметове, районни кметове и представители на бизнеса.

Темите на форума обхванаха ключови аспекти за бъдещото развитие на региона, сред които икономически растеж и индустриални зони, съвместни стратегии между общините, привличане на инвестиции, подобряване на транспортната инфраструктура и европейските коридори, образование и квалификация на работната сила.

Кметът на Пловдив постави акцент върху регионалното обединение и икономическата сила на областта.

„Днес успехът не се измерва в рамките на административните граници. В област Пловдив живеят над 741 хиляди души и това прави нашия град изключително силен.“ Той подчерта, че регионът допринася с 10% към БВП на България, генерира 2,2 млрд. лв. добавена стойност и осигурява 74 хиляди работни места. Само в последния месец в индустриална зона „Тракия“ са открити три нови завода, а съвместно със съседните области се оформя мощен индустриален и иновационен клъстер.

Кметът отчете и положителния миграционен прираст на Пловдив – над 5000 души годишно, главно млади хора. Над 4000 българи се завръщат от чужбина, а 28 хиляди чуждестранни студенти учат в пловдивските университети.

Димитров каза, че в момента се ремонтират четири ключови входно-изходни артерии, както и улици като „Ген. Колев“ и „Славянска“. Той засегна и темата с Околовръстното на Пловдив като заяви, че следват посоката за изграждането му по участъка "Скобелева майка - Асеновград", като посочи, че там вече има разрешение за строеж и се работи. Вярвам, че това е най-голямата превенция срещу пътно-транспортни произшествия, заяви градоначалникът.

Посочи още, че Пловдив продължава да развива своя културен календар след титлата „Европейска столица на културата 2019“, като всяка година увеличава бюджета за култура с 10%. Градът е вторият по големина образователен център в страната с 8 университета и растящ интерес към дуалното обучение, каза още той. Димитров посочи, че в спортната сфера се изграждат два стадиона, открит е и басейн „Младост“ с олимпийски стандарти, работи се и по две нови зали в "Западен", а градът кандидатства за Европейска столица на спорта 2028.

Министърът на иновациите пък изтъкна ключовата роля на Пловдив като силен и привлекателен градски център, водещ по индустриално производство и човешки капитал.

Томислав Дончев за бюджета: Няма да бъдат отнети социални права, но държавата да не пречи на бизнесаТакава сложна коалиция е под перманентен риск, доколкото никой не крие противоречията между партньорите, зави вицепремиерът

„Образованието се превръща в ключов критерий за конкурентоспособността. Индустриалната карта се променя, а ние трябва да водим тази трансформация.“, каза той.

Дончев подчерта, че българската икономика е силно интегрирана в европейските пазари. Страната е постигнала значителен напредък – БВП на глава от населението е нараснал до 66% от средноевропейското ниво след присъединяването към ЕС. Той заяви амбицията в следващите години този процент да достигне 75–80%.

Министърът настоя, че има спешна нужда от квалифицирани кадри. Дончев посочи, че много родители и ученици все още не осъзнават капацитета на българската индустрия, което прави професионалното образование по-малко привлекателно.

Министърът на транспорта очерта голямата картина на регионалната свързаност. „Пловдив е град-кръстопът – свързва Тракия с Егейско и Мраморно море. Тук пресичат две железопътни линии, разположени са ключови логистични хъбове и интермодален терминал.“, каза Караджов.

Според Караджов Южна България продължава да привлича най-големите инфраструктурни инвестиции от 2007 г. насам, а транспортната мрежа в региона е сред най-развитите в страната.

Гроздан Караджов: Две компании в надпреварата за пътнически жп превози, само едната е частна

Министърът съобщи важната новина, че Пловдив и Южна България вече са част от новия стратегически трансевропейски коридор „Черно море – Егейско море – Балтийско море“. Следващата седмица пък Гърция, България и Румъния ще подпишат рамката за регионално сътрудничество в Брюксел.

Караджов обяви, че през 2026 г. започва проектирането на специална железопътна линия, която да осигури бързер „шатъл“ между гара Пловдив и летището.

В началото на 2026 г. ще стартира процедура за избор на концесионер. Целта е модернизация, повече услуги, по-голям капацитет, възможност за повече пътници и товари.

Участниците във форума подчертаха, че синергията между държавата и общините е основният механизъм за реализация на амбициозните проекти, които предстоят — от модернизация на транспортната инфраструктура до привличане на нови високотехнологични инвестиции и развитие на човешкия капитал в региона. А Пловдив, както отбелязаха министрите, заема естественото си място като кръстопът на икономиката и бъдещето на Южна България.