Най-голямата дигитализация, правена в Община Пловдив ще започне скоро. Това е възможно благодарение на отпуснатите 20 млн. лева от служебното правителство целево за изграждането на Географска информационна система.
На практика с новата ГИС система всеки един документ ще бъде на разположение онлайн, както и всички услуги, които се предлагат от Община Пловдив.
Още с встъпването си в длъжност зам.-кметът по дигитализация, бизнес развитие и образование Владимир Темелков обяви, че системата му е приоритет и ще направи всички възможно да осигури държавно финансиране за нея, а то вече е факт. Средствата по целевата помощ от републиканския бюджет ще могат да се усвоят до две години, така че Община Пловдив ще има време да проведе и необходимите процедури.
Първият етап на ГИС е всичко свързано със строителния отдел на Община Пловдив. Чрез нея инвеститорите ще могат да правят всичко онлайн – от заявяване на виза скица за проектиране до вадене на строително разрешение. Така например скица за имот ще става за три дни, а не за 45 и ще струва 50 лева вместо 200, даде пример зам.-кметът.
„В момента в Община Пловдив има сгради, които са отрупани с документи и папки. Огромен архив. Всеки един документ ще бъде сканиран и вкаран в системата. Това ще освободи голям сграден ресурс. Отделно ще има централна база данни - едновременен достъп и работа на всички служители на Общината. По този начин няма да чакаме даден служител да се върне от отпуска или болничен, за да даде преписката, защото ще я има онлайн. Освен това огромен процент от административната работа на служителите ще бъде съкратена с внедрената система, която ще се подпомага от изкуствен интелект. Така те ще имат повече време да работят по концептуални тематики на различни проекти, а не да бъдат чиновници, отрупани с хартия и папки“, заяви Темелков.
Новата ГИС система ще бъде от помощ не само на администрацията, но и на всички граждани. На първо място това ще е строителния отдел, който е близо 60% от документооборота в Общината. След това ще се дигитализират всички услуги, които предлага Община Пловдив.
„Цялата общественост ще има информация до актуалната информация за територията. Това подобрява инвестиционния климат. Не се налага инвеститорите да търсят връзки и да срещат препятствия до необходимата им информация“, заяви зам.-кметът.
В ГИС ще може да се интегрират всички дейности от различните отдели, включително културно-историческото наследство, зелените площи, поливните системи.
„Дори чрез системата ще имаме пълен достъп и информация за състоянието на зелената система, къде е най-подходящо да залесяваме, да изграждаме нови паркове и поливни системи“, обясни Темелков. Той допълни, че чрез мобилната платформа на Общината ще влязат 90% от услугите.
След внедряването на ГИС ще се създаде и "Единна мобилна платформа", за която вече има задание. Чрез нея хората ще могат да виждат задълженията си и да плащат всички онлайн -данъци, такси, услуги, глоби и други.
С наддграждането й ще може да се гледа трафика, автобусното разписание, затворени улици заради ремонти и други. Системата ще бъде отворена, като той постоянно ще може да се надгражда, като цялата дейност на Община Пловдив ще може да се следи през всеки един смартфон.
Община Пловдив дори обяви и обществената поръчка за изграждането на ГИС, която е размер на 20 млн. лева с ДДС. Първият етап на ГИС е в сферата на устройството на територията, а вторият за останалите административни звена. И по двете позиции има по 6 дейности:
Обхватът на поръчката включва изпълнението на следните дейности: Аналитична дейност - бизнес и технически анализ за допълнително установяване на нужните функционалности на ГИС за различните административни структури; Осигуряване на информационна инфраструктура; Разработка и внедряване на ГИС платформа за визуализация и анализ на данни - осигуряване и разработване на необходимите функционалности и интеграция с други системи; Дигитализация и миграция на данни и създаване на стандарт на данните; Обучения на служителите за използване на системата, внедряване и обучения на служителите за работа с ГИС софтуер и създаване на наръчник за използване на ГИС за определени ключови административни процеси; Поддръжка и гаранционно обслужване.